کد خبر: 535822
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۷:۰۴:۱۱
| |

رئیس کل دادگستری استان:

برای کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قاچاق سلاح برنامه داریم/ کاهش ۵۰ درصدی پرونده‌های مسن

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه به ورود بیش از ۵۵۱ هزار پرونده به دستگاه قضایی استان طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: طبق این آمار حدود یک چهارم از مردم استان پرونده قضایی دارند.

برای کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قاچاق سلاح برنامه داریم/ کاهش ۵۰ درصدی پرونده‌های مسن
کد خبر: 535822
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۷:۰۴:۱۱

پرویز توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، در نشستی خبری که امروز (۱۳ بهمن) به مناسبت دهه مبارکه فجر برگزار شد، با گرامیداشت این ایام، به ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه قضایی استان طی یکسال اخیر پرداخت و اظهار کرد: یکی از اهداف مهم دستگاه قضایی که مقام معظم رهبری همواره روی آن تاکید دارند، این است که باید کار و زندگی را برای مردم آسان کرد که این رویکرد نه تنها در دستگاه قضایی بلکه در دو قوه دیگر هم مورد تاکید است. 

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه اجرای چنین رویکردی در دوره جدید ریاست قوه قضائیه مورد توجه جدی قرار گرفته، گفت: این موضوع باعث شده تا حل و فصل مشکلات مردم و اختلافات مورد توجه قرار گیرد که نتیجه آن افزایش اعتماد اقشار مختلف جامعه به دستگاه قضایی شده است.

وی یکی دیگر از تاکیدات رئیس قوه قضائیه را اجرایی شدن کامل سند تحول قضایی اعلام کرد و افزود: واقعیت این است که هنوز نتوانسته ایم تحول در دستگاه قضایی ایجاد کنیم، هرچند که در این زمینه کارها و تلاش هایی صورت گرفته، اما تحول زمانی بوجود می آید که تعداد پرونده های قضایی را کم کنیم.

توسلی زاده تصریح کرد: البته کاهش برخی از پرونده ها خارج از حیطه دستگاه قضایی است، چراکه امروزه حدود ۳۰ درصد از پرونده های ما اختلاف خانوادگی است که باید برای آن برنامه ریزی داشت.

وی خاطرنشان کرد: تحول زمانی اتفاق می افتد که جامعه به سمت و سوی توسعه اقتصادی و اجتماعی برود که نتیجه این توسعه کاهش اختلافات بین مردم است.

رئیس دستگاه قضایی کرمانشاه به آمار بالای اختلافات بین مردم کرمانشاه اشاره کرد و گفت: وقتی تنها طی یک سال اخیر ۵۵۱ هزار و ۲۴۹ پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده به این معنا است که تقریبا یک چهارم مردم استان پرونده قضائی دارند و این یعنی اختلاف که باید برای کاهش آن با کمک سند تحول قضایی قدم برداریم.

ورود ۵۵۱ هزار پرونده به دستگاه قضایی استان طی یکسال اخیر

وی کاهش ورودی و خروجی پرونده ها، کاهش موجودی پرونده ها، کم کردن زمان رسیدگی به پرونده ها، کاهش پرونده های مسن و ....را از جمله شاخص های سند تحول قضایی دانست و گفت: در بحث شاخص ورودی و خروجی پرونده ها از مرداد سال ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹ تعداد ۴۳۸ هزار و ۶۳۲ پرونده  وارد دادگستری استان شده که این رقم از این سال تا پایان دی امسال به حدود ۵۵۱ هزار و ۲۴۹ پرونده رسیده که افزایش ۲۵ درصدی ورودی ها را نشان می دهد.

توسلی زاده در خصوص میزان خروجی پرونده ها طی این مدت هم اعلام کرد: از مرداد ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ جمعا حدود ۴۲۹ هزار و ۳۸۷ پرونده رسیدگی و ختم شده که این آمار از این سال تا پایان آذر امسال به ۵۶۷ هزار و ۱۳۸ افزایش یافته که نشان می دهد ۳۲ درصد رشد کارکرد مثبت داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: این کارکرد مثبت دستگاه قضایی استان هم در بحث پرونده های ورودی و هم خروجی درحالی بوده که در این مدت ۶۰۰ نفر از کارکنان قضایی استان مبتلا به کرونا شده اند و مدت نزدیک به ۶۰ هزار ساعت از خدمات دهی آنها محروم بوده ایم.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه در ادامه در خصوص وضعیت پرونده های مانده در دستگاه قضایی استان هم گفت: از مرداد ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹ جمعا حدود ۱۰۵ هزار پرونده مانده داشته ایم که از این مدت تا آذر امسال این تعداد به ۶۸ هزار و ۱۸۹ پرونده رسیده که حاکی از کاهش ۳۵ درصدی است.

وی در ادامه به وضعیت شاخص رسیدگی به پرونده های قضایی در استان اشاره کرد و افزود: تا سال گذشته متوسط زمان رسیدگی به پرونده های قضایی استان حدود ۱۱۰ روز بود که این میزان در دی ماه امسال به ۸۶ روز رسید که نشان از کاهش ۲۲ درصدی مدت زمان رسیدگی دارد.

۱۲۰۰۰ پرونده مسن داریم

توسلی زاده به وضعیت پروندهای مسن به عنوان یکی از شاخص های سند تحول قضایی در کرمانشاه پرداخت و ادامه داد: تا مرداد ۱۳۹۸ تعداد ۲۵ هزار و ۸۰۰ پرونده مسن در استان داشتیم که عموما پرونده هایی هستند که مدت زمان رسیدگی به آنها بیش از یکسال گذشته است. این آمار در پایان آذر امسال به ۱۲ هزار و ۶۹۹ پرونده کاهش داشته که کاهش ۵۱ درصدی عملکرد قابل توجهی در کاهش پرونده های مسن استان محسوب می شود.

وی در ادامه از کاهش تعداد شعب نامتعارف در استان طی این مدت هم یاد کرد و گفت: شعب نامتعارفی به شعبی گفته می شود که تعداد پرونده های موجود در آنها بیش از ۲۰۰ پرونده باشد که در این زمینه در مرداد ۱۳۹۸ تعداد ۱۱۳ شعبه داشتیم که حدود ۳۰ درصد از کل شعب ما را تشکیل می داد و درابتدای دی ۱۴۰۰ این تعداد به ۷۶ شعبه کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به جایگاه دستگاه قضایی استان کرمانشاه در بحث شاخص های سند تحول قضایی در کشور اشاره کرد و افزود: از آنجایی که این شاخص ها هر سه ماه یکبار مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد، بنابراین در تیر ماه ۱۳۹۸ جایگاه ۲۱ کشور را داشتیم که این جایگاه  در ماه های بعدی بهبود پیدا کرد و طبق آخرین ارزیابی صورت گرفته در مهر ماه امسال رتبه ۱۲ کشور را داریم.

۹۷.۲ درصد ابلاغ های قضایی الکترونیکی است

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت دستگاه قضایی استان در سیستم "سمپ" (الکترونیکی شدن خدمات قضایی) اشاره ای داشت و گفت: در حال حاضر در ۹ حوزه رتبه اول کشور را از این نظر داریم و در سایر حوزه ها هم دستگاه قضایی استان رتبه های خوبی کسب کرده است.

توسلی زاده با بیان اینکه میزان ابلاغ های الکترونیکی استان از ۷۰ درصد سال ۱۳۹۸ به  ۹۷.۲ درصد در آذر امسال رسیده، عنوان کرد: از این نظر در جایگاه پنجم کشور هستیم.

وی به الکترونیکی شدن صدور گواهی عدم سوء پیشینه در استان هم اشاره داشت و افزود: از زمان الکترونیکی شدن این برنامه تاکنون ۱۷ هزار و ۱۳۶ گواهی بصورت الکترونیکی صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان از  راه اندازی شعب دادرسی الکترونیکی هم در استان یاد کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۸۱ درصد از دادرسی های ما بصورت الکترونیکی انجام می شود که باعث صرفه جویی در وقت، هزینه وعدم انتقال زندانی به دادگاه ها شده است.

وی با بیان اینکه دادرسی الکترونیکی در سایر پرونده ها هم انجام می گیرد، عنوان کرد: حدود ۴۵۱ نفر از اصحاب دعوا طی سالجاری در جلسات دادرسی الکترونیکی شرکت کرده اند.

راه اندازی سامانه ملاقات مجازی برای خانواده زندانیان  

توسلی زاده در ادامه به بازدیدهای مکرر قضات از زندان های کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این بازدیدها هم به شکل الکترونیک و هم به شکل مجازی انجام می شود که طی امسال حدود پنج هزار و ۸۹۲ فقره انجام شده است.

وی در ادامه از راه اندازی سامانه ملاقات مجازی برای زندانیان و خانواده هایشان خبرداد و گفت: در حدود ۱۹ دفتر خدمات قضایی استان این سامانه را راه اندازی کرده ایم تا خانواده های زندانیان با مراجعه به آن با زندانی خود ملاقات مجازی داشته باشند که از زمان راه اندازی آن تاکنون ۲۳۵ ملاقات صورت گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان با تاکید بر توسعه خدمات الکترونیک قضایی در استان، عنوان کرد: در این راستا تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان را از ۱۸ دفتر در سال ۱۳۹۸ به ۴۰ دفتر در سال ۱۴۰۰ افزایش داده ایم.

وی به راه اندازی سامانه بانک اطلاعاتی مجرمین سابقه دار در استان هم اشاره کرد و گفت: تاکنون اطلاعات ۷۹۰ نفر از مجرمین سابقه دار را در این سامانه جمع آوری کرده ایم .

توسلی زاده در ادامه با تاکید براینکه تمام مردم استان باید احساس امنیت کنند، عنوان کرد: در این راستا سامانه پیامکی ۴۱۴۱ را برای مردمی که دارای مشکلاتی در حوزه امنیت هستند و یا مشکل قضایی دارند، سامانه ۴۳۵۰ برای پیشگیری از وقوع جرم و سامانه ۱۲۹ را برای ارشاد قضایی راه اندازی کرده ایم.

۲ سامانه برای سازش در اختلافات مردم راه اندازی می شود

وی در بخش دیگری از سخنانش به مهمترین برنامه های پیش روی دستگاه قضایی استان پرداخت و اعلام کرد: علاوه بر شاخص هایی که در سند تحول قضایی آمده و باید برای تحقق آنها تلاش کنیم، در بحث کاهش ورودی پرونده نیز اهتمام جدی داریم که برای تحقق این امر برخی برنامه ها همچون توسعه فرهنگ صلح و سازش، قضازدایی، کم کردن اختلافات مردمی،  استفاده از نهادهای میانجی گری، نهادهای داوری، مدیریت پرونده هایی که اختلافات، مدیریت پروندهای کثیر الشاکی، کاهش جمعیت کیفری زندان، کنترل خشونت ها و ... را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه در ادمه با تاکید بر لزوم افزایش صلح و سازش در جامعه برای کاهش پرونده های قضایی عنوان کرد: در این زمینه در نظر داریم دو سامانه را راه اندازی کنیم که یکی در معاونت توسعه حل اختلاف و درگیری در معاونت پیشگیری خواهد بود تا مردمی که مشکل دارند و می خواهند مشکلاتشان حل شود با ورود به آنها اختلافات خود را ثبت کنند تا برای سازش در آن ورود کنیم.

وی یکی دیگر از برنامه های مهم پیش روی دستگاه قضایی استان را برخورد جدی تر با جرائم مهم و مجرمین خطرناک دانست و گفت: ما به آرامش مردم اهمیت می دهیم و کسی نباید احساس ناامنی کند.

توسلی زاده با بیان اینکه دستگاه قضایی به مشکلات مردم استان گوش می دهد، عنوان  کرد: در این زمینه طی ۲۸ ماه گذشته با ۱۹۵ هزار نفر از مردم استان که مشکلات قضایی داشته اند ملاقات حضوری داشته ایم.

برای کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قاچاق سلاح برنامه داریم

وی در بخش دیگری از سخنانش برخورد جدی تر با قاچاق اسلحه را از برنامه مهم دستگاه قضایی استان باتوجه به بالا رفتن آمار تیراندازی ها دانست و گفت: در این زمینه برنامه ریزی هایی انجام داده ایم و روزهای شنبه هر هفته نیز با نیروی انتظامی  جلسه داریم تا راهکارها و برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

رئیس دستگاه قضایی استان اعلام کرد: هرچند که امکان خشکاندن قاچاق سلاح در استان تاحدودی امکانپذیر نیست، اما  با برنامه هایی که داریم در تلاش برای کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصد قاچاق سلاح در استان هستیم، چراکه در حال حاضر تنها حدود ۱۰ درصد از سلاح های قاچاق کشف می شود.

وی در خاتمه گفت: برای تحقق این مسئله شناسایی، انهدام و دستگیری سرشبکه های اصلی سلاح قاچاق در دستور کارقرار گرفته است.

در پایان این نشست از بهمن زارعی عکاس خبرگزاری ایرنا کرمانشاه که اخیرا موفقیت هایی را در رویدادهای ملی و برون مرزی بدست آورده با اهداء لوح تقدیر شد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها