کد خبر: 587407
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۱:۰۴:۵۰
| |

تهران سالانه به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به انعقاد قرارداد برای ساخت مسکن در شهرداری تهران، گفت: تهران سالیانه به ۱۵۰ هزار مسکن نیاز دارد.

تهران سالانه به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد
کد خبر: 587407
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۱:۰۴:۵۰

حمیدرضا صارمی درباره ساخت مسکن از سوی شهرداری تهران اظهار داشت: سازمان نوسازی از سال ۱۳۸۴ تاکنون به‌صورت مداخله مستقیم حدود ۵ هزار ملک ساخته است؛ اما با توجه به اینکه از اواخر دهه‌ ۹۰، آمار ساخت و ساز کاهش پیدا کرده است، آمار تولید واحد آپارتمان از حدود ۲۲۰ هزار در سال به ۴۰ هزار رسیده است.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه این کاهش تولید مسکن، باعث شده فشار تقاضا همچنان وجود داشته باشد، گفت: به طوری که شهر تهران به سالیانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد؛ اگر آمار ساخت ۵ هزار واحد در سال باشد، به معنی عرضه کمتر و تقاضای بیشتر است؛ با این وضعیت، عملا شاخص دسترسی به مسکن را برای دهک های اول تا هفتم غیرممکن می کند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری از سه طریق؛ مداخله مستقیم، مداخله غیرمستقیم و مداخله تعریف‌شده به بحث مسکن ورود پیدا کرده است، عنوان کرد که در بحث مداخله مستقیم، آورده شهرداری زمین و پروانه است و کار ساخت بر عهده سازنده است و به نسبتِ آورده براساس نظریه کارشناسی رسمی دادگستری ساخت و ساز انجام و در نهایت سهم شهرداری تحویل داده می شود.

به گفته وی، شهرداری براساس آیین‌نامه مالی معاملاتی‌اش این مسکن ها را یا در مزایده واگذار می کند و یا به طریقی نحوه واگذاری‌اش را مشخص می کند، نحوه واگذاری یک موضوع ثانوی است و مهم تولید مسکن است.

وی ارائه مشوق های ساخت و ساز را مداخله غیرمستقیم شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: بر اساس لایحه ای که در شورای شهر تصویب شد، ۴۰ درصد مشوق داده ایم و این موضوع موجب شد که آمار مراجعات در این دو هفته حدود ۵ برابر شود؛ این نشان می دهد با وجودی که ما ۸ سال مداوم در رکود بودیم، امسال از رکود بیرون می آییم.

صارمی ادامه داد: در نظام اقتصاد جهانی وقتی کشوری از رکود عبور می کند، از این موضوع به عنوان یک مختصات عالی تعریف می کنند؛ مثل رکودی که سال ۲۰۰۸ به اقتصاد دنیا وارد شد و مثلا آلمان اعلام کرد که ظرف ۱۸ ماه توانسته خودش را از رکود خارج کند؛ بیرون آمدن از رکود، نقطه امید در تولید و اشتغال کشور می‌شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به مراجعه شهروندان به شهرداری های مناطق برای دریافت پروانه ساخت، اظهار داشت: شهروندان می توانند با راهنمایی شهرداران مناطق، پروانه شهرسازی را ظرف یک هفته بگیرند و از مشوق های ۴۰ درصدی استفاده کنند و اجازه دارند تا پایان ۱۴۰۲، اگر سطح و سطوحشان تغییر نکند، بدون هر گونه افزایش، پروانه ساخت بگیرند.

وی با اشاره به مداخله تعریف‌شده‌ شهرداری تهران در موضوع رونق ساخت و ساز نیز عنوان کرد که مداخله شهرداری به این صورت است که نهادهایی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، سازمان‌هایی مانند بنیاد جانبازان، وزارت دفاع و سایر نهاد ها با شهرداری تهران تفاهم نامه ساخت مسکن امضا می کنند که در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار واحد از این طریق در دستور کار قرار دارد که عمده‌ این واحدها داخل شهر و در بافت فرسوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها