کد خبر: 609986
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ۱۰:۴۵:۱۵
| |

فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران:

رشد آسان‌خواری باعث نزدیک شدن حیات‌وحش به مناطق مسکونی شده است

فرهاد زندی گفت: رشد آسان‌خواری در میان حیات‌وحش و وجود پسماندهای رهاشده در اطراف تهران باعث شده است که برخی گونه‌های حیات‌وحش بخصوص گونه‌های وحشی برای تامین نیاز غذایی خود به محل زندگی انسان‌ها نزدیک شوند.

رشد آسان‌خواری باعث نزدیک شدن حیات‌وحش به مناطق مسکونی شده است
کد خبر: 609986
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ۱۰:۴۵:۱۵

فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران معتقد است این حیوانات به دلیل توسعه فضاهای شهری پایتخت و شهرهای اطراف آن، رشد آسان‌خواری در میان حیات وحش و تغذیه گونه‌های وحشی از پسماندهای رهاشده، به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند، اما شهروندان در صورت مشاهده حیات وحش باید ضمن حفظ آرامش خود، موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط‌زیست اطلاع دهند. 

به گزارش ایلنا، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران در توضیح بیشتر در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: شهر تهران بزرگترین کلانشهر کشور است و در مجموع جمعیت استان تهران در حدود ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شود. در سال‌های اخیر نیز بخش زیادی از جمعیت استان در اطراف شهر تهران که نزدیک به مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست قرار دارند، ساکن شده‌اند و به نوعی برخی مناطق مسکونی تهران در حال تنیده شدن با زیستگاه‌های حیات وحش هستند. بر اثر این اتفاق یعنی توسعه فضاهای شهری در پایتخت و شهرهای اطراف آن، عملا مناطق حفاظت‌شده برای حیات وحش در سطح استان کوچکتر و آسیب‌پذیرتر شده‌اند. 

وی افزود: رشد آسان‌خواری در میان حیات وحش و وجود پسماندهای رهاشده در اطراف تهران باعث شده است که برخی گونه‌های حیات وحش بخصوص گونه‌های وحشی برای تامین نیاز غذایی خود به محل زندگی انسان‌ها نزدیک شوند و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر مشاهده گونه‌های حیات وحش در مناطق مسکونی تهران بخصوص در میان جوامع محلی اطراف پایتخت بیشتر شده است. البته حضور گونه‌های حیات وحش در محل زندگی انسان‌ها به صورت کلی خطری برای شهروندان ندارد، اما اگر مردم رفتارهای نادرستی را انجام دهند، حضور گونه‌های وحشی می‌تواند برای آنها خطرناک باشد. 

زندی درباره نوع رفتار صحیح شهروندان در صورت مواجهه با گونه‌های حیات وحش در محل زندگی خود توضیح داد: از عموم مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده گونه‌های وحشی در مناطق مسکونی، رأسا هیچ اقدامی را انجام ندهند، بلکه سعی کنند محل را ترک کنند، به محل امن بروند و ضمن تماس با شماره تلفن ۱۵۴۰، موضوع را به یگان حفاظت محیط‌زیست اطلاع دهند. 

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده گونه‌های حیات وحش، حتما از ایجاد هیجان، فیلمبرداری و اقدامات خودسرانه پرهیز کنند تا باعث تحریک گونه‌های وحشی نشوند، چراکه در صورت تحریک حیات وحش با اقدامات هیجانی، امکان حمله گونه‌های درنده وجود دارد، اما اگر شهروندان با آرامش از محل دور شوند، حیات وحش حتی گونه‌های درنده به آنها حمله  نخواهند کرد. 

وی ضمن درخواست از مردم برای تماس با یگان حفاظت محیط‌زیست در صورت مشاهده گونه‌های حیات وحش در مناطق مسکونی خاطرنشان کرد: وقتی که همکاران ما با حضور گونه‌های حیات وحش در میان جوامع محلی مواجه می‌شوند، با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار دارند، گونه جانوری را با حداقل آسیب از محل دور می‌کنند یا در صورت لزوم، با استفاده از تورها و سلاح‌های بیهوشی، حیوانات وحشی را با کمترین صدمه، زنده‌گیری می‌کنند و به زیستگاه‌های طبیعی خود انتقال می‌دهند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها