کد خبر: 611804
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۲۳:۰۰:۵۱
| |

اشتباهات رایج در درس خواندن

درس خواندن آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست، یعنی این‌طور نیست که محصل کتاب و جزوه درسی‌اش را دستش بگیرید و با خواندن آن به موفقیت برسد.

اشتباهات رایج در درس خواندن
کد خبر: 611804
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۲۳:۰۰:۵۱

فصل امتحانات که نزدیک می‌شود همه دانش‌آموزان چه درس‌خوان و چه درس‌نخوان‌ترین آنها به تکاپو می افتند تا کتاب‌های درسی خود را تا حد ممکن مرور کنند و در امتحانات بهترین نمره در سطح تلاش خود را بگیرند. اما درس خواندن آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست، یعنی این‌طور نیست که محصل کتاب و جزوه درسی‌اش را دستش بگیرید و با خواندن آن به موفقیت برسد. نوع و ساعت مطالعه در شبانه روز اهمیت ویژه ای در یادگیری دارد، همچنین نحوه خواندن دروس نیز دارای اهمیت است. برخی اشتباهات رایج در درس خواندن دانش‌آموزان وجود دارد که باید اصلاح شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود. در اینجا قصد داریم به رایج‌ترین اشتباهات در درس خواندن بپردازیم.

۱. شب بیداری و درس خواندن شب تا صبح

۲. صبح زود بیدار شدن و بلافاصله درس خواندن

۳. درس خواندن بلافاصله بعد از پایان کلاس آموزشی

موارد فوق اشتباهات رایج دانش‌آموزان و محصلان در خواندن درس هستند که نه تنها کمکی به یادگیری دروس نمی کند بلکه حتی گاها سبب پریدن مطالب از ذهن هم می‌شوند.

شب بیداری

بسیاری از دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند شب را تاصبح بیدار بمانند (به خصوص شب قبل از امتحان) و درس بخوانند غافل از اینکه شب بیداری باعث افزایش خستگی و در پی آن افزایش استرس و کاهش سطح یادگیری مغز می‌شود.

ضمن اینکه محققان معتقدند که فرایند یادگیری در مغز در ساعات 2 الی 7 بامداد در ضعیف ترین حالت بوده و کمترین میزان یادگیری اتفاق می افتد، چراکه در این زمان هورمون رشد ترشح می شود. بنابراین مدت ساعاتی که در طول شب برای درس‌خواندن اختصاص می‌دهید را اگر در روز برای یادگیری بگذارید پاسخ بهتری خواهید گرفت.

صبح زود

بعضی از محصلان بلافاصله بعد از آلارم بیداری و تا چشم باز می‌کنند کتاب درسی را برداشته و خواندن را آغاز می‌کنند. این روش نیز جزو روش‌های اشتباه در یادگیری درس است، مهمترین عاملی که می تواند سطح هوشیاری را بالا برده و قدرت یادگیری را زیاد کند خوردن صبحانه است. بنابراین توصیه می‌شود حتما پیش از آغاز مطالعه یا تمرین دروس صبحانه کامل میل شود تا ذهن آگاده یادگیری مطالب درسی شود.

درس‌خواندن بعد از کلاس

بعضی از دانش آموزان بلافاصله بعد از پایان کلاس درسی و اضافه شدن مطالب جدید به ذهن کتب درسی دیگری را برداشته و شروع به خواندن دیگر درس‌ها می‌کنند، این اتفاق به ویژه برای دانش‌آموزان در زمان کرونا و برگزاری کلاس‌های مجازی زیاد رخ داد و باعث سردرگمی و عدم یادگیری دروس از سوی دانش‌آموزان و نگرانی والدین شد. بهترین کار این است که بعد از پایان کلاس وقفه و استراحتی به ذهن داده شود و بعد از آن مطالعه درس دیگر آغاز شود تا هم درس آموزش دیده شده از ذهن خارج نشود و هم خواندن درس‌های دیگر باعث ثبت در حافظه شود.

با رعایت همین سه نکته ساده می توان درس خواندن را ساده‌تر و ثبت مطالب درسی در ذهن را عمیق‌تر کرد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها