کد خبر: 629591
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۱۱:۱۰:۰۰
| |

اعتراض به سوءمدیریت و فساد حکومتی به سبک عاشورایی؛ فعالان محیط‌زیست عراق برای اربعین چه برنامه‌ای دارند؟

روزنامه هم میهن نوشت: امسال فعالان محیط زیست در عراق، صدای خود را در جریان مراسم مذهبی عاشورا بلند می‌کنند.

اعتراض به سوءمدیریت و فساد حکومتی به  سبک عاشورایی؛ فعالان محیط‌زیست عراق برای اربعین چه برنامه‌ای دارند؟
کد خبر: 629591
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۱۱:۱۰:۰۰

روزنامه هم میهن از سورپرایز عجیبی که مردم عراق در اربعین امسال اجرا خواهند کرد گزارشی دارد و نوشته است: امسال فعالان محیط زیست در عراق، صدای خود را در جریان مراسم مذهبی عاشورا بلند می‌کنند.

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

  • عاشورا مدت‌هاست بستری برای ابراز نظرات سیاسی از سوی گروه‌ها و احزاب سکولار هم بوده است، خواه کمونیست، خواه ملی‌گرا. برای مثال، در تأثیرگذارترین سال‌هایش در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی [حدوداً دهه‌های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی، ۶۰ و ۷۰ قمری] حتی حزب کمونیست عراق هم اغلب یک «موکب» (راهپیمایی) برگزار می‌کرد و رهبر محلی حزب حضور فعالی در مراسم این روز داشت.
  • اما امسال شاهد تغییری قابل‌توجه در تمرکزها داشت که در آن عاشورا به فرصتی برای فعالیت در حمایت از محیط زیست هم تبدیل شد. کشور با خشکسالی شدید و افزایش شدید دما مواجه است. گاومیش، حیوانی است که بخشی اساسی از اقتصاد و اکوسیستم عرب‌های هورنشین بوده است. تصاویر این حیوانات گزارش‌های خبری و مقالات اندیشکده‌ها را پر کرده است و علامتی از شدت بحران بوده است.
  • بحث‌ها درباره بحران اقلیمی اغلب در محیط‌هایی پشت درهای بسته، در گردهمایی‌های هتل‌های اشرافی و نشست‌ها انجام می‌شوند که آن‌ها را برای مردم عادی دسترسی‌ناپذیر می‌کند. بسیاری مواقع این گفت‌وگوها که من هم در آن‌ها حضور داشته‌ام، محور بحث شدت بحران، دلایل آسیب‌پذیری عراق بوده است و بیشتر از همه این‌ها، چگونگی افزایش آگاهی محیط زیستی جامعه.
  • از این رو، تشنگی امام‌حسین به نمادی بنیادین از بی‌عدالتی، ظلم و سختی‌ای که این گروه تحمل کرد، تبدیل شده است. داستان به چنان بخش اساسی‌ای از عاشورا تبدیل شده است که در بازسازی‌های نبرد عاشورا، وقتی بازیگر نقش امام حسین بر زمین افتاده است، اغلب از میان جمعیت با آب به میان صحنه می‌دوند. حالا مردم عراق، به‌خصوص آن‌هایی که در جنوب عراق زندگی می‌کنند و بسیاری‌شان نسب خود را به امام حسین می‌دانند هم تشنه و آواره‌اند. غافلگیرکننده هم نیست که این به‌خاطر سوءمدیریت و فساد حکومتی است که بعد از ۲۰۰۳، مشروعیتش را از سنت‌های شیعه مانند عاشورا و تشنگی امام حسین گرفت.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها