کد خبر: 451616
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۴:۳۲:۰۰
| |

پریسا پرشاد، فعال حقوق بشر، در یادداشتی مطرح کرد:

ترکیه بدون آتش‌افروزی میراث معنوی ما را به یغما برده است

وقتی ما از تمامیت ارضی صحبت می کنیم آیا بحث ما فقط حراست از مرزهای جغرافیایی است؟ یا اینکه ما از میراث معنوی خود که تحت نام ایران قرار گرفته هم با همین حساسیت پاسداری می‌کنیم؟

ترکیه بدون آتش‌افروزی میراث معنوی ما را به یغما برده است
کد خبر: 451616
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۴:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| پریسا پرشاد فعال حقوق بشر در یادداشتی نوشت: وقتی ما از تمامیت ارضی صحبت می کنیم آیا بحث ما فقط حراست از مرزهای جغرافیایی ست؟ یا اینکه ما از میراث معنوی خود که تحت نام ایران قرار گرفته هم با همین حساسیت پاسداری می کنیم؟


شاید لازم باشد این بار سیاست خارجه را از پنجره فرهنگ و اقتصاد نگاه کنیم تا متوجه ضعف های خود در این حوزه شویم که باعث ضربه پذیری ما شده است.


در حقیقت ترکیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگری سالهاست به تمامیت ارضی ما دست درازی کرده اند و بدون شمشیر و آتش افروزی میراث معنوی ما را به یغما برده اند.

یکی از موارد بسیار مهم که جنبه فرهنگی و اقتصادی دارد ثبت میراث معنوی در یونسکو است. از آنجاییکه در یونسکو هرسال فقط یک مورد از سوی کشورها برای ثبت پذیرفته میشود، سالها بی تفاوتی ما در این حوزه در کوتاه مدت اصلا قابل جبران نبوده و نیست.

برای روشن شدن این موضوع باید اشاره کنم به ثبت چوگان، موسیقی عاشیقلار و ساز تار به نام جمهوری آذربایجان و مصادره نظامی حتی حذف کاشی هایی که اشعار فارسی نظامی بر روی آن نقش بسته بود.

ثبت قهوه خانه و مصادره مولوی جلال الدین محمد بلخی، ابن سینا، فارابی و ابوریحان بیرونی توسط کشور ترکیه ادعای ثبت مراسم آیینی یلدا ( شب چله) توسط جمهوری آذربایجان و بادگیر توسط امارات متحده عربی و ادعاهای دیگری که هرکدام ظرفیت اقتصادی قابل توجهی برای کشورهای دیگر ایجاد کرده است.

کشور ترکیه در حال حاضر مقام دوم تولید سریال در جهان را دارد و بعد از هالیوود و بالیودد مشغول برند سازی است و در نظر دارد تا سال 2023 درآمد کشور را از طریق فروش محصولات فرهنگی( سریال) به رقم سالانه 2 میلیارد دلار برساند.


ترکیه از این طریق با نمایش لوکیشن های شیک،مدرن و جذاب در پی القا این است که کشور ترکیه، کشوری غیرسنتی و پیشرفته است تا با جذب توریست و جذب سرمایه گذاران خارجی درآمدهای ارزی سرشاری به دست آورد که اتفاقا هم موفق بوده به طور مثال فقط ایرانیان بیش از 2 میلیارد دلار فقط در بخش مسکن ارز وارد این کشور کرده اند.


آیا این مصادره میراث معنوی، تاثیر فرهنگی و خروج ارز و سرمایه از کشور بیش از خواندن یک شعر حساسیت برانگیز نباید باشد؟


تاب آوری جامعه ایران و سیاسیون در برابر شعری که شاید می توان گفت تمامیت ارزی جمهوری آذربایجان را بیشتر نشانه رفته تا ایران را، در برابر حمله غیر نظامی ترکیه به تمامیت فرهنگی ما خود جای تامل دارد.

منبع: توسکانیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها