ابلاغ دستورالعمل تبلیغات انتخابات 1400
دستورالعمل تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان دورهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز ابلاغ شد.
اعتمادآنلاین| دستورالعمل تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان دورهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز ابلاغ شد.
در این دستورالعمل آمده است:
1- مدت فعالیت تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی 8 روز قبل از روز أخذ رای آغاز میشود.
2- مدت فعالیت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دورهای مجلس 7 صبح پنجشنبه 27 خرداد به پایان میرسد.
3- استفاده از امکانات محلی و در اختیار قرار دادن محلهای مناسب برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها توسط شهرداریها
4- استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده میکنند با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و أخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی مثل نشریات وابسته به دولت، در تبلیغات انتخاباتی
5- استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به أخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها
6- نامزدهای ریاست جمهوری هر یک حق دارند به طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامههای خود استفاده کنند. ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما به عهده کمیسیون بررسی تبلیغات میباشد.
7- توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها از طریق شرکت پست با رعایت چارچوب اساسنامه آن
8- انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنان)، مجامع، احزاب و گروههای مجاز در تأیید نامزد انتخاباتی با ارائه مستند و مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت از ایشان
9- نامزدهای شوراهای اسلامی کشور میتوانند در هر منطقه شهرداری یک ستاد تبلیغات انتخابات برای ساماندهی فعالیتای تبلیغاتی خود و طرفدارانشان دائر کنند.
10- نامزدهای ریاست جمهوری میتوانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور، مراکز استانها و شهرستانها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسئولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند.
(به شرط معرفی کتبی مسئول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها)
ستادهای فرعی باید توسط مسئول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسئول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی شوند
11- نامزدهای مجلس شورای اسلامی تشکیل ستاد تبلیغات انتخابات تنها در مرکز بخش، شهر، شهرستان و هر یک از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ
تبصره: در صورتی که چند عنوان بر هر یک از عناوین فوق الذکر اطلاق گردد در حکم یک عنوان میباشد.
12- امحای هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی از شعب ثبت نام و اخذ رای قبل از أخذ رأی
13- امکان درج درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای نامزد در آثار تبلیغاتی، مستند به مدارک لازم برای ارائه به هیأت اجرایی عندالزوم
14- در انتخابات شوراهای اسلامی کشور، استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی و یا جنس دیگر با ابعاد حداکثر 70 در 100 سانتی متر
15- در انتخابات ریاست جمهوری سایزی برای آثار تبلیغاتی در نظر گرفته نشده است.
16- در انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده از هرگونه آثار تبلیغی از سوی نامزدها و طرفداران آنها اعم از کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر حداکثر تا اندازه 70 در 50 سانتی متر
17- انجام فعالیتهای تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی خارج از قلمرو جغرافیایی مسئولیت خود و همچنین فعالیت کارمندان در خارج از ساعات اداری به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود
18- استفاده از امکانات محل که بخشداریها، فرمانداریها به صورت محلهای مناسب اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها معین نموده اند.
19- چارچوب اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانهها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود:
الف - ستاد انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند ب - نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود.
20- چاپ عکس و پوستر حداکثر در دو فرم (دو نوع پوستر کاغذی) و جزوه تراکت و زندگی نامه
نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل پوسترها بلا اشکال است.
مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه میتوانند حمایت خود را از نامزد موردنظر کتبا به وی اعلام و نامزد مزبور میتواند حمایت اقشار و گروههای مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر نماید.
21- برگزاری برنامه سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان
22- برگزاری هرگونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا استانداری
23- برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمانها مطابق با شیوه نامه بهداشتی وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رعایت موارد زیر بلامانع است:
الف - رعایت فاصله مناسب بر اساس 8 مترمربع فضای باز برای یک نفر
ب - رعایت سقف تعداد شرکت کنندگان به میزان حداکثر 30 درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده
ج- کلیه شرکت کنندگان و برگزارکنندگان ملزم به استفاده از ماسک میباشند
د- مسئولان مراسم به گونهای برنامه ریزی کنند که قبل و بعد از مراسم در درب ورودی و خروجی تجمع به وجود نیاید.
ه - زمان برگزاری مراسم حداکثر برای 2 ساعت برنامه ریزی شود.
و- رعایت کلیه دستورالعملهای بهداشتی ابلاغ شده در خصوص تجمعات الزامی است
تبصره:
مسئولان ذیربط در استانداری، مکانهای مناسب و منطبق با شرایط وزارت بهداشت را تعیین و در اجرای این بند به ستاد نامزدها اعلام کنند.
24- استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و ... در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها
مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارچهای، کاغذی مقوایی، فلزی و سیلک است
25- به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها برای تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا مراسم توزیع میشود استفاده نکند، زیرا ممکن است اسامی مذکور در معابر و یا زیر پا قرار گیرد.
26- نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمانها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها
چاپ زندگی نامه و جزوه نامزدها در روزنامهها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات
27- استفاده از فضای مجازی و لوحهای فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است.
28- پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکسهای داوطلبان خارج از محیط مسجد، مصلا، مدارس، دانشگاهها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات
منببع: باشگاه خبرنگاران جوان
دیدگاه تان را بنویسید