کد خبر: 231190
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۳:۰۱:۰۰
| |

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قزوین:

برای توسعه قزوین از باغستان هزینه نکنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قزوین گفت: قزوین شهری رو به توسعه است و برای ایجاد توسعه نباید از باغستان هزینه کرد و اجرای هر نوع طرح توسعه‌ای باید با در نظر گرفتن تمام جوانب چون مسائل فرهنگی، اجتماعی و محیط‌ زیستی اجرا شود که نقش فعالان و کنشگران محیط‌زیستی در این میان بسیار مهم است.

برای توسعه قزوین از باغستان هزینه نکنیم
کد خبر: 231190
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۳:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست قزوین با بیان اینکه استان ازنظر محیط‌ زیستی منحصربه‌ فرد بوده و وجود باغستان سنتی 1000 ساله و 2500 هکتاری در شهر قزوین یک ظرفیت اکولوژیکی بی‌نظیر است، گفت: صنعتی متعدد در این استان به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور، نیروگاه برق شهید رجایی، آزادراه‌های کنار شهر قزوین به‌عنوان یکی از محورهای اصلی مواصلاتی شمال و شمال غرب و تردد خودروهای شهری، باغستان به‌عنوان یک فیلتر طبیعی عمل نموده و در تلطیف و تنظیم هوای شهر بسیار مؤثر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: باغستان بخش مهمی از زیست‌بوم قزوین است که با حیات اجتماعی مردم گره‌خورده است و شرایط زیستی، هویت و سبک زندگی و توسعه و تعاملات اجتماعی و فرهنگی این شهر در طول تاریخ در دل باغستان شکل‌ گرفته است. قزوین شهری رو به توسعه است و برای ایجاد توسعه نباید از باغستان هزینه کرد و اجرای هر نوع طرح توسعه‌ای باید با در نظر گرفتن تمام جوانب چون مسائل فرهنگی، اجتماعی و محیط‌ زیستی اجرا شود که نقش فعالان و کنشگران محیط‌ زیستی در این میان بسیار بااهمیت است.

پسندیده اظهار کرد: احیای باغستان با آسیب‌هایی چون کمبود منابع آب، سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای، اقتصادی نبودن حفظ باغات برای باغداران روبه‌رو است که باید با ارائه و عملیاتی کردن ایده‌ها و طرح‌های جامع از این آسیب‌ها جلوگیری کرد. حفاظت، حراست و نگهداری باغات اصل پذیرفته‌شده محیط‌ زیستی است و حفظ یکپارچگی باغات مورد تأکید محیط‌ زیست است و جزو ضروریات به شمار می‌رود و هر طرحی در راستای مدیریت توسعه شهری که بخواهد در این اکوسیستم تأثیر بگذارد باید موردبررسی قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قزوین توضیح داد: برخی تغییر کاربری‌ها ازجمله «پارک موزه» به‌عنوان یک طرح و ایده مطرح‌شده است و برای اینکه بتوانیم اظهارنظر داشته باشیم باید نسخه جامعی از این مطالعات را دریافت و بررسی کنیم تا مشخص شود این طرح‌ها چه اندازه می تواند به حفظ باغات سنتی کمک کند.

پسندیده با اشاره به اینکه حفظ و یکپارچگی باغات سنتی قزوین مهم است و باید در اولویت قرار گیرد، افزود: هرگونه فعالیتی که منجر به تغییر کاربری باغات خارج از باغداری شود، مورد تأیید اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان قزوین نیست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها