کد خبر: 257835
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۸:۲۵:۰۰
| |

کارشناسان مطرح کردند:

هشت‌سالگی بهترین سن فرزندخواندگی

 کارشناسان، بهترین سن فرزندخواندگی را هشت‌سالگی یاد می‌کنند و زوجین فاقد فرزند و زنان مجرد بیشترین متقاضیان برای پذیرش فرزندخوانده به شمار می‌روند این در حالی است که سالانه حدود 50 کودک در مازندران فرزندخوانده و به کانون گرم خانواده افزوده می‌شوند و امید و مهربانی در این خانه‌ها موج می‌زند.

هشت‌سالگی بهترین سن فرزندخواندگی
کد خبر: 257835
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کارشناسان، بهترین سن فرزندخواندگی را هشت‌سالگی یاد می‌کنند و زوجین فاقد فرزند و زنان مجرد بیشترین متقاضیان برای پذیرش فرزندخوانده به شمار می‌روند. در حال حاضر کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست در 20 مرکز شبه خانواده مازندران نگهداری می‌شوند و طبق آمار سالانه بیش از 50 کودک تحت پرورش خانواده‌های متقاضی قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان شبه خانواده بهزیستی مازندران، در شرایط کنونی اولویت فرزندخوانده با افرادی است که فرزندی ندارند و بیش از پنج سال از زندگی مشترک آنان می‌گذرد، همچنین قانون فرزندخواندگی بعد از طی مراحلی مانند فرزندخواندگی دختران مجرد بالای 30 سال تسهیل شد.

بچه

علاوه براین، هیچ‌یک از زوجین نباید دارای محکومیت جزایی مؤثر به علت ارتکاب جرائم عمدی و دارای اعتیاد و سایر مشکلات باشند. همه متقاضیان فرزندخواندگی باید پنج سال مقیم ایران باشند تا کودکان به آنان واگذار شود.

برای رسیدن به شرایط مطلوب زمان لازم است و بهزیستی باید با فاکتور گرفتن از شرایط سخت مانند تمکن مالی به‌جای سختگیری در زمان دادن حق سرپرستی بر فرآیند سرپرستی نظارت کند زیرا طبق قانون شرع اگر خانواده‌ای فرزندخوانده داشته باشد و والدین فوت شوند هیچ ارثی به این کودک نمی‌رسد و به وراث واقعی می‌رسد.

بر اساس قانون، تمکن مالی بزرگ‌ترین مسئله برای ادامه زندگی و پشتوانه کودک است زیرا در صورت نداشتن والدین وارثی، بهزیستی مجبور به برگرداندن کودک به بهزیستی است، به همین دلیل قبل از واگذاری سرپرستی یا گرفتن فرزندخوانده حتماً باید تمکن مالی یا به نام زدن یک‌سوم مال به نام کودک صورت پذیرد.

به گفته کارشناسان، بسیاری از خانواده‌ها پس از قبول سرپرستی فرزند در چگونگی رفتار خود با عضو جدید خانواده دچار سردرگمی می‌شوند و رفتار طبیعی و عادی را با وی نخواهند داشت، در بیشتر موارد ترس والدین برای عدم رضایت کارشناسان بهزیستی است که در نوع تربیت کودک تأثیر بسزایی دارد تا جایی که این حمایت‌های افراطی مانعی برای رشد و شکوفایی توانمندی‌های آن‌ها شده و این کودکان کاملاً وابسته بار خواهند آمد.

سید آیت‌الله موسوی رئیس بهزیستی شهرستان ساری درباره فرزندخواندگی می‌گوید: در قانون قبلی فرزندخواندگی فقط به فرزندان بی‌سرپرست اجازه واگذاری داده می‌شد اما اکنون کودکان بد سرپرست هم می‌توانند به خانواده‌ها سپرده شوند البته به‌شرط آنکه برای قاضی ثابت شود که خانواده جدید می‌تواند کودک را به سرپرستی بگیرد، در این میان بهزیستی فقط نقش مشاور و کارشناس را دارد.

وی افزود: آینده بهتر کودکان بهزیستی درگرو فرزندخواندگی و کانون گرم خانواده است زیرا محیط خانواده و آرامشی که دارد در رشد بهتر کودکان و آرامش درونشان تأثیر بسزایی دارد، داشتن پدر و مادر و خانه همراه با آغوش گرم والدین آرزوی هر کودک بی‌سرپرستی است که در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شود.

بچه

این مسئول تأکید کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفته و فرهنگ عمومی، در خصوص فرزندخواندگی افزایش چشم‌گیری داشته و شاهد درخواست‌های فراوانی هستیم و امسال حدود 70 درخواست فرزندخواندگی داشتیم که حدود 12 کودک واگذار شد و بیشترین درخواست‌های فرزندخواندگی صورت گرفته از سوی زوجین در بهزیستی ساری شامل 70 درصد دختر و 30 درصد پسر است، همچنین در حال حاضر نیز 58 نفر در نوبت برای فرزندخواندگی هستند.

به تأکید کارشناسان بهزیستی، متقاضیان فرزندخواندگی باید توجه کنند که این کودکان با یک فرزند حقیقی هیچ فرقی نداشته و باید به هنگام خطا و یا اشتباه همان رفتاری را از خود بروز دهند که با فرزند واقعی خود در شرایط مشابه این قضیه داشتند و همواره این نکته را به خاطر داشته باشند که حمایت بیش‌ازحد این کودکان را متوقع و وابسته بار خواهد آورد.

یک کارشناس بهزیستی ساری که خواست نامش ذکر نشود می‌گوید: نظر کارشناسان بر این است که قبل از واگذاری کودک، والدین به مراکز مشاوره یا مراکزی که تحت نظر بهزیستی هستند مراجعه کنند و در جلسات مشاوره‌ای شرکت کنند تا در آینده در نوع رفتار و برخورد با کودک به مشکل برنخورند، همچنین خانواده‌ها باید به سمت روانشناسان سوق داده شوند تا مورد ارزیابی بیشتر برای گرفتن فرزندخوانده قرار گیرند و بررسی شود آیا صلاحیت داشتن فرزند را دارند یا خیر.

کارشناسان براین امر تأکید دارند که قبل از گرفتن فرزندخوانده تأییدیه روانشناس الزامی است اما امروزه در بیشتر موارد از طریق دوستان و آشناییان تأییدیه گرفته می‌شود، پس می‌طلبد که یک روانشناس از سوی بهزیستی تعیین شود تا همه مراجعین به آنجا راهنمایی شوند تا تأیید شدن یا نشدن درخواست‌کننده ازنظر روانی تحت نظر بهزیستی باشد.

سید سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران بابیان اینکه سرپرستی این کودکان به دلیل نداشتن سرپرست و یا داشتن سرپرست غیر مؤثر، با حکم و اجازه مراجع قضایی به خانواده‌ها و افراد واجد شرایط داده می شود می گوید: زن و شوهر فاقد فرزند، بانوان مجرد در سنین بالا، زنانی که شوهرشان را به دلیل فوت از دست دادند و خانواده‌های دارای 2 فرزند از جمله افرادی هستند که می‌توانند حضانت این کودکان را بر عهده بگیرند.

مدیرکل بهزیستی مازندران از فعالیت 20 مرکز شبه خانواده در استان خبر داد که کودکان بی‌سرپرست و فاقد سرپرست استان را نگهداری می‌کنند و اکنون 200 کودک در این مراکز نگهداری می‌شوند.

بچه

به باور کارشناسان، هشت‌سالگی بهترین سن برای گفتن واقعیت‌ها به فرزندخوانده است و این موضوع باید در قالب قصه و بازی به کودکان گفته شود زیرا اگر بزرگ‌تر شوند و به‌یک‌باره از راه‌های گوناگون این موضوع به گوششان برسد دچار ناسازگاری، فراز از منزل یا آسیب‌های مختلف می‌شوند و به همین دلیل باید این موضوع به فرزندان گفته شود.

به گفته کارشناسان موضوع فرزندخواندگی باعث نمی‌شود که میان فرزند و والدین فاصله بیفتد و عوارض آن بسیار کمتر از طرح ناگهانی این موضوع است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها