کد خبر: 412011
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۲:۱۰:۵۶
| |

اوضاع نیاز به اهدای خون در کدام استان‌ها بحرانی است؟

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه «ایرانی‌ها» اولین اهداکنندگان داوطلب خون در منطقه هستند، گفت: خوشبختانه وضعیت خون در کشور مطلوب بوده و ما دچار بحران نشده ایم.

اوضاع نیاز به اهدای خون در کدام استان‌ها بحرانی است؟
کد خبر: 412011
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۲:۱۰:۵۶

اعتمادآنلاین| برای آشنایی با آخرین وضعیت اهدای خون و ذخائر خونی و مصرفی در کشور با بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور به گفت‌وگو نشستیم و مهمترین بخش آن در ادامه منتشر می شود:
-به طور معمول خون اهدایی در کشور به طور میانگین به این صورت است که 27درصد مردم گروه خونی A مثبت و 2 درصد A منفی هستند. 22 درصد مردم گروه خونی B مثبت و 2 درصد B منفی هستند،7 درصد مردم گروه خونی AB مثبت و یک درصد AB منفی هستند؛ همچنین 34درصد مردم گروه خونی O مثبت و 4 درصد O منفی بوده‌اند.

-بیشترین میزان گروه خونی +A مثبت در کشور مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ایلام است. بیشترین میزان گروه خونی - A منفی در کشور مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان و بیشترین میزان گروه خونی +B مثت در کشور مربوط به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و کرمان است.

-همچنین بیشترین میزان گروه خونی -B منفی در کشور مربوط به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.بیشترین میزان گروه خونی AB مثبت در کشور مربوط به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و زنجان و بیشترین میزان گروه خونی AB منفی در کشور مربوط به استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، یزد و سمنان است.

-بیشترین میزان گروه خونی +O مثبت در کشور مربوط به استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان، بیشترین میزان گروه خونی -O منفی در کشور مربوط به استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و یزد است.

-شاخص اهدای خون مستمر به عنوان یکی از شاخص‌های ارتقای مراکز انتقال خون در دنیا شناخته می‌شود. این شاخص در بعضی از استان‌های کشور ما نظیر استان سمنان به 80درصد می‌رسد.

-ایران در حال حاضر از نظر شیوع پایین عفونت‌ها در میان اهداکنندگان خون در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی رتبه نخست را دارد

-جهت شناسایی عوامل عفونی مثل هپاتیت B و هپاتیت C و HIV و استفاده از خون اشعه دیو و گلبول قرمز شسته شده و استفاده از کیسه‌های کم کلوسیت برای بیماران خاص که توان استفاده از خون کامل را ندارند؛ از جمله دستاوردهای سازمان انتقال خون ایران است.

-در حال حاضر سلامت خون‌های اهدایی در کشور با انجام شیوه‌ها غربالگری اهداکنندگان بار اولی و اجرایی طرح‌ واکسیانیون اهداکنندگان مستمر علیه ویروس هپاتیت B و افزایش کیفیت تست‌های غربالگری و شیوه‌های نوین آزمایشگاهی، به ریسک صفر اهدای خون نزدیک شده است و هم اکنون طبق گزارش‌ سازمان جهانی بهداشت سلامت خون ایران همپای کشورهای اروپایی و بالاتر از آمریکا است. -اکنون با گذشت 45 سال از تأسیس سازمان انتقال خون ایران در سال 1353 میزان خون اهدایی تا پایان اردیبهشت‌های 1399 از مرز 52 میلیون واحد گذشت. ایران در حال حاضر از نظر شیوع پایین عفونت‌ها در میان اهداکنندگان خون در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (EmRo) رتبه نخست را دارد.

-ایران به همراه تونس در کشور منطقه هستند که به تولید داروهای مشتق از پلاسما می‌پردازند.

-در حال حاضر بیشترین میزان اهدای خون در منطقه مدیترانه شرقی در ایران صورت می‌گیرد؛ به طوری که از 9.9 میلیون واحد خون اهدایی در این منطقه بیش از 2 میلیون اهدای خون در کشور ما انجام می‌شود.-ایران با تبدیل بیش از 97 درصد خون‌های اهدایی مردم به فرآورده‌های خونی در رده کشورهای با درآمد بالا قرار دارد.

- شاخص‌ اهدای خون نسبت به 1000 نفر جمعیت در کشور ما 25 در هزار است؛ در صورتی که در کشورهای عضو مدیترانه شرقی 14.9 است. در حالی که اکنون هنوز 70 کشور جهانی به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته‌اند؛ ایران از سال 2007 (1386) به اهدای خون صددرصد داوطلبانه دست یافته است که اولین کشور در منطقه بوده است.-ایران رتبه نخست در سلامت خون را در مدیترانه شرقی یعنی 23 کشور داراست؛ همچنین در دنیا 85 درصد خون به فراورده های خونی تبدیل می‌شود؛ در حالی که در ایران 97 درصد خون به فرآورده های خونی تبدیل می‌شود.

-توزیع گروه‌های خونی اصلی RH و ABO در مناطق مختلف جغرافیایی و با توجه به تفاوت‌های قومی و نژادی در کشور متفاوت است. بررسی فراوان گروه‌های خونی اصلی در مناطق مختلف جغرافیایی ایران در بین جمعیت اهداکنندگان خون نشان می‌دهد بیش از 90 درصد مردم کشور ما دارای گروه خونی مثبت و کمتر از 10 درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند.

-مهاجرت و ازدواج‌های بین نژادها و قومیت‌های مختلف عواملی هستند که شیوع گروه‌های خونی را در طول زمان دستخوش تغییرات می‌کنند و موجب بروز تغییرات در شیوع گروه‌های خونی حتی در یک کشور نیز می‌شوند.

-استان‌های تهران، فارس و خراسان بیشترین اهدای خون را دارند.

-تهران پرمصرف ترین استان کشور از نظر خون است.همچنین 25 درصد خون اهدایی در استان تهران اهدا می‌شود و استانهای فارس و خراسان بیشترین اهدای خون را در کشور دارا هستند.

-خوشبختانه ذخائر خون کشور مطلوب است و ما هیچ وقت وارد بحران خون نشده‌ایم، اما از مردم تقاضا داریم اهدای خون را مانند همیشه داشته باشند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها