کد خبر: 196083
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۸ ۱۶:۰۸:۰۰
| |

رئیس ­مرکز توسعه کشت دانه‌های روغنی در مازندران خبر داد:

خروج 3 میلیارد دلار ازر برای واردات دانه‌های روغنی

کیوان فرهنگ آسا رئیس ­مرکز توسعه کشت دانه‌های روغنی در مازندران،​ از صرف 3 میلیارد دلار ارز برای واردات 90 درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی خبر داد.

خروج 3 میلیارد دلار ازر برای واردات دانه‌های روغنی
کد خبر: 196083
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۸ ۱۶:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ​­ کیوان فرهنگ آسا با اشاره به اینکه در بهترین شرایط ما فقط 10 درصد نیاز کشور به دانه های روغنی را در داخل تولید می کنیم گفت: برای تامین نیاز کشور و کاهش واردات این محصول باید فعالیت و تلاش زیادی انجام شود.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه بارش ها در کشور حتی استانهای پربارش نسبت به بلندمدت گفت: کاهش بارندگی سبب ایجاد امکان کاشت تنها 10 درصد از نهاده ها شد که البته از این حجم نیز به دلیل تداوم نداشتن بارش ها در تابستان محصولی به مرحله برداشت نرسید .

رئیس­ مرکز توسعه کشت دانه های روغنی با اشاره به 30 هزار هکتار سطح زیر کشت در استان گیلان افزود: در استان گیلان سیستم تک کشتی رایج است که می توان در فاصله بین کشت تابستانه و بهاره دانه سویا زود بازده و کلزا کشت کرد که موضوع علاوه برصرفه اقتصادی سبب تناوب در کشت دفع آفات و بیماری ها و تولید برنج در شرایط بهتر و همچنین درآمد مناسب در فروردین و اردیبهشت برای کشاورز می شود.

فرهنگ آسا با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی کشت با توجه به مشکل آبی موجود در کشور گفت: باید تحقیقات به سمتی گسترش یابد که با انجام کشت های سودمند علاوه بر درآمد کشاورز، مسائل مربوط به سطح کلان کشور نیز درآن دیده شود.

وی افزود: زمان های خالی زمین های کشاورزی فرصت مناسبی برای کشت دانه های روغنی است که البته انواع مناسب آن در کشور وجود دارد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها