کد خبر: 225525
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۰ ۱۴:۵۱:۰۰
| |

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

قیمت‌گذاری دستوری قطعا شکست می‌خورد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت:در حال حاضر ما در بازار شاهد یک بام و دو هوا هستیم زیرا هر لحظه تصمیماتى اتخاذ مى شود که مخالف خصوصى سازى، آزاد سازى و ایجاد فضاى رقابتى است ولى از طرف دیگر در شعار و سیاست هاى کلان کشور تکالیفى که براى دولت تعریف شده است براساس اقتصاد بازار است.

قیمت‌گذاری دستوری قطعا شکست می‌خورد
کد خبر: 225525
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۰ ۱۴:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد لاهوتى رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: موضوع قیمت گذارى دستورى اکنون در دنیا منسوخ شده و هیچ کالایى در دنیا از جمله کالاهاى اساسى مورد قیمت گذارى قرار نمى گیرند، حتى نرخ بنزین و مواد غذایى هم در یک بازار رقابتى عرضه و تقاضا تعیین مى شود.

او با بیان اینکه بحث اقتصادى ایران طى سه دهه گذشته یعنى از دوران بعد از جنگ دچار تغییر و تحولات اساسى شده است، افزود: تا یک زمانى سیاست بازار آزاد در کشور حاکم بود و در زمان دیگر به سمت بحث قیمت گذارى و محدودیت پیش رفتیم زیرا هیچ گونه استراتژى مشخصى در کشور وجود نداشت و نخواستیم تا قوانینى را که به صورت قوانین بالادستى ابلاغ شده است را اجرا کنیم که نهایتا نتیجه اش عرضه تمام کالاها با چند قیمت شد.

لاهوتى اظهار داشت: انرژى و مواد اولیه ارزان در اختیار تولیدکننده قرار داده شد اما در نهایت مصرف کننده قادر به بهره مندى از این منابع ارزان نشد لذا به طور کلى در دنیا ثابت شده که اقتصاد آزاد مى تواند فضا را رقابتى و شرایط را شفاف کند و در مجموع رانت ها را در این میان از بین خواهد برد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه بحث قیمت گذارى تاکنون هیچ وقت موفق نبوده و در حال حاضر هم موفق نخواهد بود، گفت: سیاست هاى اخیر در حوزه ارز، کالا و خدمات که توسط دولت اتخاذ شده عملا به این فضا دامن زده در صورتى که دولت هدفش مدیریت چنین شرایطى بوده است.

او اظهار داشت: به نظر مى رسد که بهتر است تا دولت در وهله اول به این نتیجه برسد که از چه نوع اقتصادى مى خواهد استفاده کند اگر مى خواهد اقتصاد آزاد را در دستور کار قرار دهد باید برنامه ریزى هاى لازم را انجام دهد و اگر روش دیگرى را در نظر دارد باید به صورت شفاف اعلام و بر همان اساس سیاست گذارى کند.


لاهوتى اظهار داشت: در حال حاضر ما در بازار شاهد یک بام و دو هوا هستیم زیرا هر لحظه تصمیماتى اتخاذ مى شود که مخالف خصوصى سازى، آزاد سازى و ایجاد فضاى رقابتى است ولى از طرف دیگر در شعار و سیاست هاى کلان کشور تکالیفى که براى دولت تعریف شده است براساس اقتصاد باز است.


او با اشاره به تاثیر قیمت گذارى دستورى بر پیکره تولید کشور گفت: در صورتى که قیمت تعیین شده از سوى دولت پایین تر از قیمت تمام شده واحد تولیدى باشد عملا واحد تولیدى را مجبور به تعطیلى یا کم فروشى مى کند و در حال حاضر در خیلى از موارد شاهد هستیم قیمت هایى که اعمال مى شود به صورت دستورى و غیر منطقى است و با نهاده هاى تولید همخوانى ندارد بنابراین مشکلاتى را در برخى از حوزه ها به خصوص حوزه مواد غذایى ایجاد کرده است.به گفته لاهوتى، به نظر مى رسد اینگونه قیمت گذارى ها و نظارت هایى که از پشتوانه کارشناسى و منطق اقتصادى برخوردار نیست شرایط را برخلاف تصورات و اهدافى که در سیاست گذارى وجود دارد هدایت مى کند.

امضای تفاهمنامه سه جانبه


لاهوتی در ادامه به بهم خوردن توازن بازار کالاها پس از اعلام دلار 4200 تومانی اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم که عرضه و تقاضای محصولات در بورس کالا هم به دلیل واقعی نبودن نرخ اعلامی ارز با مشکل مواجه شد که به منظور مدیریت و توازن عرضه و تقاضا همکاری هایی میان بورس کالا و اتاق بازرگانی صورت گرفته است.


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به همکارى اتاق بازرگانى تهران و بورس کالا اشاره کرد و گفت: اخیرا تفاهمی مابین بورس کالا و اتاق بازرگانى تهران و کنفدراسیون صادرات امضا شده که قرار است کارگروهى در هر حوزه کارى با نمایندگان ذینفع اعم از صنایع بالادستى و پایین دستى شکل بگیرد تا بحث قیمت گذارى و عرضه محصولات در بورس به نوعى تدارک دیده شود که درصد خطا کاهش و یا به نوعى به حداقل برسد.

لاهوتى در پایان با بیان اینکه محوریت این تفاهم نامه بورس کالا است، گفت: امیدواریم با این تفاهم نامه بتوانیم ضمن حفظ منافع عرضه کننده کالا در صنایع بالادستى، مواد اولیه با قیمت جهانى و مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها