کد خبر: 252559
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۱۰:۴۶:۰۰
| |

صادرات نفت عربستان رکورد زد

طبق یک آمار جدید، صادرات نفت عربستان سعودی در اکتبر به 7.701 میلیون بشکه در روز صعود کرده که بالاترین حد در 21 ماه گذشته است.

صادرات نفت عربستان رکورد زد
کد خبر: 252559
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۱۰:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| بر اساس آمار "ابتکار مبادله اطلاعات بین سازمان‌ها" (JODI)، صادرات اکتبر عربستان سعودی 268 هزار بشکه در روز بالاتر از سپتامبر و بالاترین میزان از ژانویه سال 2017 بوده که این کشور در نخستین ماه اجرای توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک، 7.713 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده بود.

فعالیت پالایشگاهی در عربستان سعودی در اکتبر به 2.815 میلیون بشکه در روز صعود کرد که 189 هزار بشکه در روز در سپتامبر بود. در حالی که مصرف نفت برای تولید نیرو به 333 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

با در نظر گرفتن مجموع صادرات، فعالیت پالایشگاهی و مصرف نفت، این آمار نشان داد که عربستان سعودی 10.849 میلیون بشکه در روز در اکتبر برای بازار عرضه کرده است. این رقم بالاتر از تولید 10.642 میلیون بشکه در روز بوده که مستلزم برداشت 207 هزار بشکه در روز از ذخایر نفت بوده است.

برداشت نفت از ذخایر عربستان برای دهمین ماه در 11 ماه گذشته صورت گرفته و ذخایر عربستان سعودی در اکتبر به 217.380 میلیون بشکه در روز رسید که 15.1 درصد برمبنای سالانه کاهش داشت.

عربستان سعودی اوایل ماه جاری به اوپک اعلام کرده بود تولید نفت این کشور در نوامبر به رکورد 11.1 میلیون بشکه در روز رسیده و یک منبع آگاه از فعالیت‌های این کشور به پلاتس گفت: مجموع عرضه نفت عربستان سعودی به بازار در نوامبر 11.3 میلیون بشکه در روز بوده است.

این احتمالا آخرین ماه افزایش عرضه عربستان سعودی است، زیرا خالد الفالح، وزیر انرژی این کشور، در نشستی اظهار کرده که تولید عربستان سعودی در دسامبر به حدود 10.2 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

این کشور با همراهی کردن آمریکا در آستانه بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، تولیدش را از ژوئن به میزان قابل توجهی افزایش داد، اما اعطای معافیت از سوی آمریکا به هشت خریدار نفت ایران تا پنجم نوامبر و پیش‌بینی‌ها درباره ضعیف شدن عوامل بنیادین بازار در آستانه نشست اوپک و متحدانش، باعث شد این تولید کنندگان با کاهش تولید به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال آینده موافقت کنند.

طبق آمار JODI، صادرات محصولات نفتی عربستان سعودی در اکتبر به 2.069 میلیون بشکه در روز رسید که بالاتر از 1.976 میلیون بشکه در روز در سپتامبر بود.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها