کد خبر: 276849
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۶ ۲۰:۳۱:۰۰
| |

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

لزوم جراحی در اقتصاد کشور/ افزایش وضعیت‌های نسبی در تولید و صادرات اثر مثبت تغییر نرخ ارز

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم جراحی در اقتصاد کشور گفت: جراحی درد دارد و اگر این طور پیش برویم، نخواهیم توانست آن را به سلامت پایان ببخشیم.

لزوم جراحی در اقتصاد کشور/ افزایش وضعیت‌های نسبی در تولید و صادرات اثر مثبت تغییر نرخ ارز
کد خبر: 276849
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۶ ۲۰:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا پورابراهیمی در اولین جشنواره بهره‌وری استان با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی در اتاق بازرگانی کرمان طی سال‌های گذشته شکل گرفته است، گفت: این مسیرِ حرکت باید ادامه داشته باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی سهم عمده در افزایش توان اقتصادی کشور را بهره‌وری خواند و اظهار داشت: این موضوع اما در سطح کلان کشور تاثیر و کارآمدی چندانی نداشته است.

وی مؤلفه‌ مهم رشد اقتصادی کشور را مورد ارزیابی قرار داد و با اشاره به اینکه این نرخ، معدل یک دانشجو را در ذهن‌ها یادآوری می‌کند و مانند آن پیش می‌رود، اضافه کرد: معدل اقتصاد نیز خود را در رشد اقتصادی نشان می‌دهد و اگر نمایش آن قابل توجه بود، می‌توانیم اهداف و هدف‌گذاری‌ها را مثبت ارزیابی کنیم.

پورابراهیمی اصلاح وضعیت موجود در بهره‌وری را مورد انتقاد قرار داد و با تشریح این موضوع که در برنامه‌ریزی ما قرار بر این موضوع بوده که یک سوم یا یک چهارم اقتصاد کشور بهره‌وری داشته باشد تا اثرات مثبت آن را در اقتصاد کشور شاهد باشیم، بیان کرد: این موضوع را متاسفانه شاهد نیستیم و در عمل فاصله زیادی دارد.

وی بهبود شرایط در بهبود وضعیت اقتصادی را امری ضروری و مهم برشمرد و با تاکید بر اینکه باید از تمام منابع و ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، ابراز کرد: برای پیگیری مشکلات شرکت زغال‌سنگ کرمان به اصفهان سفر و از شرکت ذوب‌آهن اصفهان بازدید کردم و دیدم آن‌ها از نیمی از ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مسئولان آنجا نداشتن خوراک را که سنگ دانه‌بندی شده است اعلام کردند که نشان از عدم دسترسی آنها بود.

پورابراهیمی از افزایش وضعیت‌های نسبی در تولید و صادرات خبر داد و عنوان کرد: تغییر نرخ ارز علی‌رغم همه مشکلاتی که به وجود آورده و مسائل اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و کاهش قدرت خرید و تورم را به وجود آورده است، اثری مثبت هم داشته که وضعیت‌های نسبی در تولید و صادرات ما را به شدت افزایش داده است.

وی وضعیت شرکت‌های تولیدی در کرمان که از نام خود استفاده می‌کنند را کمتر از 50 درصد دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه از ظرفیت‌های خالی استفاده نمی‌کنیم.

پورابراهیمی اضافه کرد: حوزه پتروشیمی را مثال می‌زنم، در این حوزه 60 درصد توان خود را استفاده می‌کنیم اما در حال احداث شبکه‌های پتروشیمی جدید هستیم، این بهره‌وری و قدرت رقابت‌پذیری را کاهش داده و اقتصاد را تحت فشار قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تا تحول ساختاری در اقتصاد ایران را انجام ندهیم، نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی را پیش ببریم، گفت: تا یک هفته قبل این قانون که دولت را الزام می‌کرده است تا دارایی خود را تفکیک کند، حدود 6 برابر حجم نقدینگی در اقتصاد کشور بوده است.

پورابراهیمی با انتقاد از دولت که عنوان کرده مشکل منابع و کسری دارد، خاطرنشان کرد: دولت با این دارایی‌های خود نمی‌تواند بگوید که کسری دارم، کسری آن کجاست؟

وی با تأکید بر لزوم جراحی در اقتصاد کشور گفت: جراحی درد دارد و اگر این طور پیش برویم، نخواهیم توانست آن را به سلامت پایان ببخشیم و به بهره‌وری مطلوب برسیم.

پورابراهیمی با اشاره به تهدید آمریکا مبنی بر صفر شدن نفت ایران ادامه داد: کل فروش نفت خام ما در بودجه سال آینده 150 هزار میلیارد تومان است که در مقابل عدد و رقم هایی که به آن پرداختیم، قابل بیان هم نیست.

وی اضافه کرد: البته ما نفت خود را به فروش می‌رسانیم ولی اتکاء به نفت را نیز کاهش خواهیم داد، آنها تحریم بلدند و ما نیز راه‌های دور زدن آن را به خوبی آموخته‌ایم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها