کد خبر: 285738
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ۰۹:۰۸:۰۰
| |

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو:

چگونه سیلاب را به فرصت تبدیل کنیم

میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو اعلام کرد: جنس سیلاب با دیگر حوادث طبیعی بسیار متفاوت است؛ به گونه ای که با اعمال مدیریت درست می توان تهدید آن را به فرصتی برای کشور تبدیل کرد.

چگونه سیلاب را به فرصت تبدیل کنیم
کد خبر: 285738
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| میثم جعفرزاده سیلاب را طغیان رودخانه در اثر یک حجم بسیار زیاد آب برشمرد و گفت: در مقابله با سیلاب دو اقدام سازه ای و غیر سازه ای نیاز است که همزمان صورت گیرد.


وی اقدام های سازه ای را ساخت سد ها، سیل بند ها و مشخص کردن مسیرهدایت آب و غیره عنوان کرد و گفت: اقدام های غیر سازه ای مبحث های پوشش گیاهی، نوع خاک، ساخت و سازهای غیر مجاز و بستر و حریم رودخانه ها را شامل می شود. زمانی که اقدام های سازه ای و غیر سازه ای صورت نگیرد به بروز خسارت های سنگین منجر می شود.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو گفت: اقدام های سازه ای کم یا زیاد انجام می شود اما اقدام های غیر سازه ای نیازمند داشتن دید کلان تر نسبت به حوزه مدیریت سیلاب است.


وی افزود: اگر بتوان نگاه مان را نسبت به سیلاب، به لحاظ ذخیره منابع، تولید برق، آب شرب، کشاورزی و صنعت تغییر داده و مقداری به سمت اقدام های سازه ای در کنار اقدام های غیر سازه ای برویم به یقین اتفاق های ناگوار در سیلاب رخ نخواهد داد.

سدهای سازه های پایداردر کنترل سیلاب


این مسئول درباره نقش سدها در کنترل سیلاب گفت: سدها نقش خیلی مهمی در کنترل سیلاب ها و نیز کاهش آسیب پذیری دارند.


وی افزود: نقش سدها در کنترل سیلاب ایجاد تاخیردر روان شدن آب است و اجازه نمی دهد دبی زیاد آب در همان وهله اول وارد اماکن مسکونی و کشتزارها شود.


جعفرزاده به نقش سدهای خوزستان در کنترل سیلاب ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حجم سیلاب در خوزستان به هشت میلیارد و 700 میلیون مترمکعب رسیده بود و سدهای موجود جلو بروز یک فاجعه انسانی را به خوبی گرفت.


وی افزود: در سیل آق قلا حجم سیلاب 600 مترمکعب در ثانیه شد، درحالی که در خوزستان فقط در یکی از سدها حجم سیلاب هشت هزار مترمکعب در ثانیه بود، بنابراین اگر این سدها نبود عمق فاجعه قابل تصور نبود.


بارندگی های شدید و سیل از بیست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز و همه استان های کشور را درگیر کرد. این بارش ها استان های گلستان، مازندران، ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را در شرایط اضطراری قرار داد.


تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران بیانگر آن است که حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (113.4 میلی‌متر) 171 درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (204.9 میلی‌متر) 50 درصد رشد داشته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها