کد خبر: 287858
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

ابوالفضل موسوی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دلال‌بازی می‌تواند یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن باشد/ برنامه‌ای برای مهاجرت معکوس از تهران وجود ندارد/ طبیعی بود که قیمت مسکن افزایش پیدا کند/ امکان جابه‌جایی پایتخت نیست/ افزایش قیمت مسکن ارتباطی به انتقال پایتخت ندارد

ابوالفضل موسوی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، تاکید کرد: در سال گذشته شاهد افزایش قیمت بودیم از جمله در سکه، ارز، بورس، خودرو. در مرحله بعدی این گرانی به سمت مسکن آمد. در تمامی افزایش قیمت‌ها داستان‌ دلال‌بازی وجود دارد و رونق کاذب یا واقعی در بازار مسکن ایجاد می‌کنند که خودبه‌خود اثر فزاینده‌ای بر قیمت‌ها می‌گذارد. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن باشد.

دلال‌بازی می‌تواند یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن باشد/ برنامه‌ای برای مهاجرت معکوس از تهران وجود ندارد/ طبیعی بود که قیمت مسکن افزایش پیدا کند/ امکان جابه‌جایی پایتخت نیست/ افزایش قیمت مسکن ارتباطی به انتقال پایتخت ندارد
کد خبر: 287858
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ابوالفضل موسوی، نماینده یزد و نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، در خصوص علل افزایش نرخ مسکن در کلانشهرها، گفت: افزایش نرخ مسکن طبیعی بود. گرانی از یک عامل خرد مثل ارز شروع می‌شود سپس به سکه می‌رسد و مسکن آخرین مرحله‌ است؛ یعنی افزایش قیمت‌ها و تحول در قیمت مسکن در آخرین مرحله اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: میزان پول برای ورود به بازار مسکن بسیار زیاد است، به همین دلیل گرانی مسکن در آخرین مرحله اتفاق می‌افتد. نکته دوم این است که خیلی از تاثیرهای اقتصادی باید برقرار شود تا قیمت مسکن افزایش یابد. در این راستا ابتدا باید قیمت ارز و سپس قیمت خودرو افزایش پیدا کند؛ سیاست‌های پول کمی تغییر یابد و آرامش در بازار اقتصادی تثبیت شود بعد تاثیر خود را در مسکن می‌‌گذارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در سال گذشته شاهد افزایش قیمت بودیم از جمله در سکه، ارز، بورس، خودرو که در مرحله بعدی این گرانی به سمت مسکن آمد. در تمامی افزایش قیمت‌ها داستان‌ دلال‌بازی‌ها وجود دارد و آنها رونق کاذب یا واقعی در بازار مسکن ایجاد می‌کنند که خودبه‌خود اثر فزاینده‌ای بر قیمت‌ها می‌گذارد. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن باشد.

موسوی ادامه داد: در افزایش قیمت‌ها یکی از دلایل همواره می‌تواند دلال‌بازی باشد، که این موضوع در بازار مسکن هم وجود دارد. قیمت دلار، سکه و... در سال گذشته افزایش پیدا کرد و زمانی که پایین نیامد و قیمت‌شان تثبیت شد، به سمت مسکن رفت.

او در خصوص اینکه آیا افزایش قیمت در کلانشهرها، به‌ خصوص تهران، سیاست دولت برای خالی کردن تهران و مهاجرت معکوس است، گفت: به نظر نمی‌رسد برنامه‌ای برای تخلیه تهران و مهاجرت معکوس وجود داشته باشد. موضوع انتقال پایتخت خارج از بحث‌ها یا خارج از توان است و به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... هیچ برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده، چون امکان آن را نداریم.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: برای مثال در تهران می‌خواستیم تعدادی از مراکز اداری را در یک مکان جمع‌ کنیم، اما نتوانستیم. بنابراین افزایش قیمت مسکن ارتباطی به انتقال پایتخت ندارد.

موسوی در پاسخ به این سوال که «آیا برای کاهش قیمت مسکن برنامه‌ای برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی ندارید» گفت: بیش از یک‌ میلیون خانه‌ خالی داریم. خانه‌های خالی‌ای را که در تهران وجود دارد می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. قسمتی از آن در جهت حفظ سرمایه است و برخی واحدی را فقط به‌ عنوان سرمایه خریده‌اند. برخی نیز خانه‌ای ساخته‌اند و برای فروش، منتظر تثبیت قیمت‌ها هستند.

او ادامه داد: شارژهای مالی یا عوارض نوسازی از همه واحدهای خالی یا پر گرفته می‌شود؛ یعنی هر واحدی که احداث شود، عوارض به آن تعلق می‌گیرد. منتها مالیات بر خانه خالی یعنی جریمه‌ای بگیریم که خانه خالی نباشد، اما در این راستا ابتدا باید سامانه اطلاعاتی مالکیتی واحدها مشخص شود و ممیزی صورت بگیرد و اطلاعات کامل داشته باشیم، پس از آن می‌توانیم طرح‌هایی همچون مالیات بر خانه‌های خالی را در نظر بگیریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها