کد خبر: 290783
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۱۴:۵۹:۴۸
| |

مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهاد کشاورزی:

3.3 میلیون تن جو امسال در کشور تولید می شود

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید بیش از سه میلیون و 300 هزار تن جو آبی و دیم در کشور پیش بینی شده است.

3.3 میلیون تن جو امسال در کشور تولید می شود
کد خبر: 290783
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۱۴:۵۹:۴۸

اعتمادآنلاین| فرامک عزیز کریمی گفت: سالانه به طور متوسط نزدیک به 600 تا 700 هزار هکتار جو آبی و 900 تا یک میلیون هکتار جو دیم در کشور کشت می شود.


وی اظهار داشت: از این سطح بیش از سه میلیون تن تولید جو آبی و دیم داریم و امسال با توجه به شرایط خوب بارندگی در اکثر استان های کشور، افزایش حدود 300 هزار تنی جو را برآورد کرده ایم.


وی درباره عملکرد تولید جو تصریح کرد: در مزارع آبی به طور متوسط 3.5 تن و اراضی دیم بین یک تا 1.2 تن در هکتار جو تولید می شود.


مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت ادامه داد: در مناطق سرد و معتدل که پتانسیل ارقام بیشتر و دوره رشد نیز طولانی تر است، جوکاران حرفه ای حدود 12 تا 14 تن از این محصول در هر هکتار با رقم بهمن و 8 تا 10 تن در هکتار رقم بهرخ تولید کرده اند.


وی به برنامه معاونت امور زراعت برای افزایش ضریب مصرف بذور گواهی شده جو توسط کشاورازن خبر داد و گفت: ما به دنبال آن هستیم که ظرف سه سال آینده ضریب استفاده از بذور گواهی شده جو را به 45 درصد برسانیم.


عزیرکریمی تصریح کرد: در حال حاضر زیر 20 درصد از بذرهای گواهی شده جو در مزارع استفاده می شود و مابقی بذرها را کشاورزان از طریق خود مصرفی تامین می کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 33 هزار تن بذر جو در کشور تولید شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت، گفت: با رشد قیمت جو، اشتیاق کشاورزان برای کشت این محصول بیشتر شده و امسال ما تولید 50 هزار تن بذرهای اصلاح شده جو را در برنامه داریم.


وی ادامه داد: اکثر ارقام جو، داخلی هستند، اما ارقام خارجی هم در کشور کشت می شود به طوری که سال گذشته چهار رقم خارجی از کشورهایی مانند فرانسه و مجارستان وارد و مورد مصرف کشاورزان قرار گرفت که بیشتر برای تولید علوفه بود.


طبق آمار 10 ماهه سال 97 بیش از 479 میلیون دلار جو به استثنای بذر آن وارد کشور شد که در مقایسه با 10 ماهه سال 96 رشد 17 درصدی را نشان می دهد.
بنابراین واردات جو سال گذشته سهم یک سوم درصدی از کل ارزش واردات را داشته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها