کد خبر: 311620
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

رشد قیمتی بیت‌کوین حقیقتی آزاردهنده را پنهان می‌کند؛

تعداد محدودی از بیت‌کوین برای پرداخت استفاده عملی می‌کنند

نوسان‌های قیمتی شدید بیت‌کوین باعث جذب سفته‌بازان به آن شده است.

تعداد محدودی از بیت‌کوین برای پرداخت استفاده عملی می‌کنند
کد خبر: 311620
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ترجمه: مازیار معتمدی- بیت‌کوین مشکلی طولانی‌مدت و پایدار دارد که به خاطر اینکه طی ماه‌های اخیر قیمت آن دوباره بالا رفته تعداد کمی عملا درباره‌اش صحبت می‌کنند.

مشکل بزرگ بیت‌کوین یعنی بزرگ‌ترین رمزارز جهان این است که تعداد بسیار کمی از کاربران از آن به عنوان مقصودی فراتر از سفته‌بازی استفاده می‌کنند.

داده‌های شرکت تحقیقاتی بلاک‌چینی چین‌آنالیسیس واقع در نیویورک نشان می‌دهد که در چهار ماه نخست سال 2019 تنها 1.3 درصد از تراکنش‌های اقتصادی بیت‌کوین برای خرید اقلام بود. این در حالی است که این رقم نشان می‌دهد طی دو سال اخیر که این رمزارز شاهد چند چرخه افت و رونق قیمتی بوده، چیز زیادی عوض نشده است.

حتی با وجود اینکه شرکت‌های بزرگ و نامداری مانند ای‌تی‌اند‌تی حالا به مشتریانش اجازه می‌دهند برای خریدهای خود از بیت‌کوین و دیگر رمزارزها استفاده کنند، مشکل بزرگ اینجاست که به خاطر تمام پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش قیمت شدید آن‌ها در آینده دور و نزدیک، تعداد بسیار کمی از سفته‌بازان مایل هستند از سکه‌های دیجیتال خود برای پرداخت استفاده کنند.

چالش بزرگ این رمزارز همین است: بیت‌کوین برای جذب کردن علاقه جمعی چشمگیر و در نتیجه در نظر گرفته شدن به عنوان یک جایگزین الکترونیک قابل قبول برای پول فیات نیازمند هایپ و ایجاد سر و صداست، اما در عین حال همین پدیده باعث شده که فرهنگی در میان کاربران ایجاد شود که به جای خرج کردن آن، دست به جمع کردن می‌زنند. به افرادی که رمزارز می‌خرند و آن را نگه می‌دارند تا در آینده سود کنند به اصطلاح «holder» می‌گویند.

کیم گرائر، اقتصاددان ارشد چین‌آنالیسیس می‌گوید: «فعالیت اقتصادی بیت‌کوین هنوز کاملا مرتبط با تبادل در اکسچنج‌های آنلاین است. چنین چیزی نشان می‌دهد که استفاده اصلی بیت‌کوین هنوز هم در راستای سفته‌بازی است و استفاده عادی و فراگیر آن برای انجام خریدهای روزانه هنوز به واقعیت تبدیل نشده است».

شرکت چین‌آنالیسیس تامین‌کنندگان خدماتی از جمله بیت‌پی را ردیابی می‌کند که به کسب‌و‌کارها خدمات پردازش پرداخت‌ها را ارایه می‌کنند. بیت‌پی که اخیرا به عنوان یک شرکت تامین‌کننده خدمات پرداختی توسط ای‌تی‌اند‌تی خریداری شد، در دو سال 2017 و 2018 روی هم رفته نزدیک به یک میلیارد دلار تراکنش را پردازش کرد.

نحوه عملکرد این شرکت به این صورت است که یک مشتری به بیت‌کوین پرداختی را انجام می‌دهد و شرکت بیت‌پی دریافت سرمایه را تایید و بیت‌کوین را به نیابت از کسب‌وکاری که باید آن را بگیرد، قبول می‌کند. در این مرحله آن کسب‌و‌کار این انتخاب را دارد که خود بیت‌کوین را دریافت کند یا می‌تواند آن را تبدیل به ارز فیات کرده یا ترکیبی از این دو را بگیرد.

اگر آن کسب‌و‌کار انتخاب کند که می‌خواهد 100 درصد از پول خود را به ارز فیات دریافت کند، دلارهای معادل بیت‌کوین دریافتی در روز کاری بعدی منهای یک درصد کارمزد که بیت‌پی برای کل پروسه دریافت می‌کند، در حساب بانکی آن خواهد نشست. به این ترتیب آن کسب‌و‌کار از هر گونه نوسان در قیمت بیت‌کوین در امان باقی می‌ماند.

از ماه ژانویه تا به حال قیمت بیت‌کوین بیش از دو برابر شده و در اواخر ماه مه به بالاترین رقم خود در سال جاری یعنی بیش از 9 هزار دلار رسید. این در حالی است که نخستین رمزارز جهان در سال 2017 با یک رشد قیمتی حیرت‌انگیز بیش از 1400 درصد مواجه شد و تا پایان آن سال قیمت هر بیت‌کوین به تقریبا 20 هزار دلار رسیده بود. اما در سال 2018 بیت‌کوین با یک افت قیمتی 70 درصدی مواجه شد و تا حدود 3 هزار دلار پایین‌ آمد. در حال حاضر قیمت هر بیت‌کوین معادل تقریبا 8 هزار دلار است.

سانی سینگ رییس ارشد بخش بازرگانی بیت‌پی گفت: «وضعیت استفاده از رمزارزها در سایت ما هنوز کمی بیشتر از پارسال است. وقتی قیمت بیت‌کوین بالا می‌رود مصرف‌کنندگان در آمریکا معمولا بیشتر روی آن خرج می‌کنند. حالا که بعضی از آن‌ها توانسته‌اند سرمایه‌شان را دو برابر کنند می‌خواهند مقداری از آن را بفروشند».

ارزش کل تراکنش‌های بیت‌کوینی با توجه به اینکه این رمزارز تنها حدود 10 سال عمر دارد بسیار قابل توجه است. اما سرویس‌های جاافتاده جهان ارقامی بسیار بالاتر از این‌ها را جابه‌جا می‌کنند. به طور مثال، ویزا سال گذشته هر روز تقریبا نیم میلیارد تراکنش را پردازش می‌کرد و رقم کل تراکنش‌های آن در سال 2018 به 11.2 تریلیون دلار رسید.

داده‌های شرکت چین‌آنالیسیس نشان می‌دهد که روی هم رفته، فعالیت کلی استفاده از بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت هنوز هم نسبت به اوج خود در اواخر سال 2017 یعنی در طول حباب رمزارزها پایین‌تر است چون آن موقع 1.5 درصد کل فعالیت بیت‌کوین مربوط به خرید بود. استفاده از بیت‌کوین در سایت‌های فروش اقلام در سال گذشته که قیمت‌ها به شدت پایین‌ آمده بودند به 0.9 کل فعالیت‌های این رمزارز کاهش پیدا کرده بود.

متخصصان و کاربران از دلایل بسیاری برای افزایش قیمت بیت‌کوین در سال جاری و پیش‌بینی افزایش قیمت شدید در سال آینده صحبت می‌کنند.

یکی از دلایل اشاره شده این است که در سال آینده بر طبق پروتکل‌های کدنویسی بیت‌کوین، میزان کوین‌هایی که قابلیت ماین یا استخراج شدن را دارند نصف می‌شود. در گذشته نصف شدن میزان ‌کوین‌هایی که به عنوان جایزه اضافه کردن بلوک‌های جدید به بلاک‌چین بیت‌کوین به ماینرها داده می‌شد باعث رشد قیمتی و افزایش علاقه به این رمزارز شده است.

نصف شدن بیت‌کوین‌های قابل استخراج بعد از هر 210 هزار بلوک که تقریبا معادل چهار سال است، اتفاق می‌افتد. نخستین نصف شدن بیت‌کوین‌های قابل استخراج در سال 2012 اتفاق افتاد که باعث شد قیمت این رمزارز به بالاترین رقم خود در آن زمان یعنی بیش از هزار دلار برسد. چهار سال بعد، نصف شدن دوباره یکی از دلایل اولیه افزایش قیمت بیت‌کوین به 19 هزار دلار در 2017 بود.

اینکه نهادهای مختلف و ساختارهای دولتی بیشتری رو به رمزارزها می‌آورند، راحت‌تر شدن رو به رشد استفاده عملی از بیت‌کوین و دیگر رمزارزها در کشورهای مختلف سراسر جهان و همچنین ادامه یافتن جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین از دیگر دلایلی هستند که به عنوان فاکتورهای بالقوه پشت افزایش قیمت بیت‌کوین شناسایی می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها