کد خبر: 335355
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۳:۲۲:۰۰
| |

در نشست هم‌اندیشی افزایش حمایت‌های صادراتی در شرایط تحریم چه گذشت:

رئیس صندوق ضمانت صادرات: اساسنامه صندوق با شرایط جدید کشور باید اصلاح و بازبینی شود/ معاون وزیر صمت: واردات مرغ یعنی ننگ و سرافکندگی/ مدیرعامل کاله: از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون درخواست تاسیس وزارت صادرات داریم

افروز بهرامی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، گفت: با توجه به شرایط امروز کشور، نیازمند اصلاح و بازبینی اساسنامه و قانون صندوق بر اساس نیازهای روز صادرات و صادرکنندگان هستیم.

رئیس صندوق ضمانت صادرات: اساسنامه صندوق با شرایط جدید کشور باید اصلاح و بازبینی شود/ معاون وزیر صمت: واردات مرغ یعنی ننگ و سرافکندگی/ مدیرعامل کاله: از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون درخواست تاسیس وزارت صادرات داریم
کد خبر: 335355
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۳:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی- افروز بهرامی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، امروز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی افزایش حمایت‌های صادراتی در شرایط تحریم که با حضور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان برگزار شد، گفت: باید اساسنامه صندوق متناسب با ریسک‌های تازه صادرکنندگان احصا و در چارچوب فعالیت یک صندوق در سطح بین‌المللی با ملاحظات ویژه شرایط تحریم اصلاح و بازبینی شود.

اولین و بیشترین شوک در شرایط تحریمی بر درآمدهای نفتی است/ امروز صادرات نوک پیکان مبازره با تحریم است

او ادامه داد: اولین و بیشترین شوک در شرایط تحریمی بر درآمدهای نفتی است و تنها موضوع برای جبران آن حمایت از صادرات غیرنفتی است. باید توجه داشت که امروز صادرات نوک پیکان مبازره با تحریم است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران توضیح داد: نگرانی بیشتر صادرکنندگان ریسک‌های سیاسی و تجاری این است که هر کدام از این ریسک‌ها رخ دهد بازگشت وجوه حاصل از صادرات را با مشکل مواجه می‌کند و در همه جای دنیا موسسات بیمه اعتبار صادراتی برای این منظور راه‌اندازی شده است.

بهرامی گفت: در کشور نیز سال 1352 صندوق ضمانت صادرات ایران با عنوان حمایت از صادرات تاسیس شد و امروز با توجه به ریسک‌های موجود خدمات صندوق برای متقاضیان اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

او ادامه داد: جهان و ایران طی نیم قرن اخیر دستخوش تحولات زیادی از قبیل فرایندهای صادرات، قوانین تجارت، کسب‌و کار، ورود کالا و خدمات جدید استارت‌آپی و دانش‌بنیان بوده که نیاز است تا قوانین متناسب با آنها وضع شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اضافه کرد: در قانون سال 52 صندوق بخش عمده ریسک‌های سیاسی و تجاری اهمیت خود را دارد ولی به واسطه شرایط جدید رقابتی و محدودیت‌های ایران ریسک‌های جدیدی در حوزه صادرات ایجاد شده در حالی که اساسنامه صندوق در 46 سال گذشته به رغم تغییر در شرایط حوزه صادراتی تغییری پیدا نکرده است.

بهرامی گفت: در این دوره تلاش شده فرایندهای جدیدی برای هموار کردن مسیر صادرکنندگان از طریق صندوق در دستور کار قرار گیرد و محصولات جدید را متناسب با شرایط جدید تعریف کرده‌ایم.

او ابراز امیدواری کرد موارد مطرح‌شده در این نشست که با حضور بخش‌های مختلف صادراتی کشور برگزار شده بتواند راهگشای مشکلات صادراتی در شرایط امروز کشور باشد.

لزوم تخصیص سرمایه به صورت ارز به صندوق ضمانت صادرات ایران/تعجب می‌کنم که چرا سرمایه صندوق به ریال است

به گزارش اعتمادآنلاین ، حسین مدرس خیابانی نیز در این جلسه، گفت: متاسفانه در حال حاضر سرمایه صندوق ضمانت صادرات، به صورت ریالی است که ممکن است با تغییر نرخ ارز، این سرمایه به شدت کاهش یابد. لذا ما به دنبال آن هستیم تا سرمایه این صندوق را از سرمایه ریالی به سرمایه ارزی تغییر دهیم.

او ادامه داد: مگر صندوق ضمانت صادرات نیست؟ پس باید سرمایه آن به ارز باشد. بنابراین باید اساسنامه آن مورد بازنگری قرار گیرد و از سوی هیات وزیران تلاش کنیم تا اصلاح شود.

قائم‌مقام وزیر صمت گفت: نیازمند بازنگری قانون و اساسنامه صندوق از طریق انجام مطالعات تطبیقی صندوق با موسسات همتا توسط موسسه پژوهش‌های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران هستیم.

مدرس خیابانی توضیح داد: بر اساس گزارش ارائه‌شده هدف‌گذاری‌های خوبی انجام گرفته است، اگرچه برخی مدیران محتاط شده‌اند، ولی اقداماتی که مدیرعامل صندوق با افزایش 2برابر حد معمول پوشش ریسک انجام داده نشانگر مدیریت پرریسک اوست که قابل تقدیر است.

صادرکنندگان قهرمانان ملی هستند

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قهرمانان و پیشکسوتان ملی ما تنها هنرپیشه‌ها و ورزشکاران نیستند، امروزعرصه تولید و صادرات بیشتر نیاز به قهرمان ملی دارد و تجارت، تولید و صادرات کار بزرگی است که نیاز به بزرگان دارد.

او گفت: باید به صادرات کالاهایی که تاکنون در سبد صادراتی کشور نبوده توجه داشت و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند، تولیدکنندگان رزمندگان خط مقدم هستند. بنابراین من عرض می‌کنم که صادرکنندگان خط‌شکنان هستند و اگر بازارهای بیرون باز نشود، تولید دست ما خواهد ماند.

قائم‌مقام وزیر صمت اضافه کرد: امروز صادرات برای ما از نان شب واجب‌تر است، اما باید بدانیم که هم شما و هم ما در جنگ نابرابر قرار داریم و امروز همانند دوران دفاع مقدس درگیر یک جنگ اقتصادی نابرابر هستیم.

مدرس خیابانی ادامه داد: کدام یک از مزیت‌های رقابتی شما صادرکنندگان با رقبایتان برابر است که توقع داریم بجنگیم و صادرات کنیم؟ همه فضای باز بانکی، سوئیفت، نقل و انتقال ارز و کشتیرانی در اختیار آنها هست و شما با محدودیت مواجه هستید.

او همچنین گفت: سیاست‌گذاری‌های ارزی و تجاری در مسیر صادرات قرار دارد و از سوی دیگر واردات به شدت سخت شده و با افزایش نرخ ارز صرفه ندارد. از طرفی ما هم واردات 1500 قلم کالا را برای حمایت از تولید داخل محدود کرده‌ایم.

قائم‌مقام وزیر صمت توضیح داد: متاسفانه درآمدهای نفتی اجازه افزایش کیفیت کالاهای داخلی را نداده است، ولی امروز فرصت مهیا شده و سخت شدن واردات به نفع تولید داخل بوده تا از محل شرایط فعلی تولید ارتقا یابد.

با توجه به سیاست‌های ارزی و تجاری کشور، هر کس به فکر صادرات نباشد ضرر خواهد کرد

مدرس خیابانی گفت: سیاست ارزی و تجاری کشور به گونه‌ای است که هر کس به فکر صادرات نباشد ضرر خواهد کرد و بخش عمده کالاهای ما مشمول کالای صادراتی شده‌اند و امروز صادرکننده دیگر نباید به فکر صادرات کالای مازاد خود باشد؛ بلکه از همان ابتدای تولید باید صادرات‌محور باشیم.

او با اشاره به فضای پرریسک کشورها، و به ویژه کشورهای منطقه، یادآور شد: نقش صندوق ضمانت صادرات ایران در این برهه تعیین‌کننده و بااهمیت است و رشدهایی که سهم پوشش صندوق در چهار ماه اول امسال و سال گذشته داشته، نشان‌دهنده اقبال صادرکنندگان به صندوق است.

قائم‌مقام وزیر صمت خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: کارکرد و مسئولیت‌های رایزنان بازرگانی در خارج از کشور، به نحوی که هم راه ورود محصولات ایرانی تسهیل شود و هم رفتار رقبا در کشورهای محل خدمت رایزنان رصد و گزارش شود، نیازمند اصلاح است.

مدرس خیابانی همچنین با اشاره به لزوم افزایش تعداد رایزنان بازرگانی گفت: تحلیل ظرفیت‌های تولیدی داخل و بررسی نیازهای کشورهای مقصد از سوی میزهای کالایی سازمان توسعه تجارت ایران لازم است.

او با توضیح اینکه باید میزهای کالایی و کشوری راه‌اندازی شود و اگر ظرفیت داخلی را به ظرفیت صادراتی متصل کنید مفهوم خواهد داشت، گفت: فلش مراجعه صادرکننده و تجار باید برعکس شود و اگر تاکنون تاجر دنبال سازمان توسعه بوده، از امروز باید سازمان توسعه تجارت و رایزنان بازرگانی به دنبال صادرکنندگان بروند.

قائم‌مقام وزیر صمت با اشاره به لزوم محدود کردن خام‌فروشی گفت: امروز صادرات مواد اولیه افتخار نیست. قرار بود مواد اولیه وارد و محصول نهایی صادر کنیم. جهت این کار نباید برعکس شود.

مدرس خیابانی همچنین با اشاره به لزوم برندسازی کالاهای ایرانی در بازارهای داخلی توسط شبکه توزیع افزود: امروز وقت آن است که تولیدکننده و صادرکننده کالای ایرانی را اثبات کنند و مسئولیت پررنگ آن بر عهده شبکه توزیع است.

او در پایان صحبت‌هایش، با اشاره به اینکه امروز بهترین فرصت برای اثبات تولیدات و محصولات کالای ایرانی است، اضافه کرد: امروز تولید مزیت صادراتی پیدا کرده، اگرچه ممکن است مشکلات زیاد باشد، ولی باید به ترتیب اولویت نیروی انسانی، مالی و منابع را بر حل مسائل متمرکز کنیم.

در این همایش صادرکنندگان نظرات خود را با قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در میان گذاشتند.

واردات مرغ یعنی ننگ و سرافکندگی

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در پاسخ به سوالی درباره مرغ و راه‌های تنظیم بازار آن گفت: متاسفانه برخی مواقع به خاطر شرایط کشور تصمیماتی عجولانه گرفته می‌شود؛ مثلاً زمانی که قیمت عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب شد، برخی‌ها توصیه کردند که برای کنترل بازار، واردات مرغ را در دستور کار خود قرار دهیم، در حالی که ما معتقدیم با توجه به پتانسیل کشور، واردات مرغ یعنی ننگ و سرافکندگی؛ از این رو صبوری مردم به ما فرصت داد تا امروز در بازار مرغ به نقطه‌ای برسیم که این نقطه هم از منظر تولیدکنندگان و هم از منظر مصرف‌کنندگان قابل قبول باشد.

او ادامه داد: همچنین ما پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر عرضه مرغ در بازار بیش از حد نیاز باشد، طرح ذخیره‌سازی را فعال کنیم. البته در حال حاضر هم به دلیل نزدیک شدن به ایام محرم و هم اینکه به خاطر قیمت بالای گوشت بخشی از مردم به سمت مصرف مرغ رفته‌اند، امروز ما با اوج تقاضای مرغ روبه‌رو هستیم.

از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون درخواست تاسیس وزارت صادرات داشته‌ایم

همچنین غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل کاله، در این نشست گفت: از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون درخواست تاسیس وزارت صادرات داشته‌ایم. باید زمینه عدم مراجعه هر سری صادرکنندگان و صاحبان امضا به صندوق ضمانت صادرات برای دریافت خدمات را فراهم کرد.

مدیرعامل کاله در پایان گفت: تنها شرکت کاله 300 میلیون دلار لبنیات به کردستان عراق طی سال گذشته صادر کرده است. دولت باید از طرح‌های صادراتی در خارج از کشور به منظور فراهم آوردن زمینه تولید کالاهای صادراتی در کشور مقصد حمایت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها