کد خبر: 347819
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۲ ۱۳:۰۰:۲۸
| |

افزایش قیمت نهایی تولیدات داخلی به ضرر تمام بخش‌های اقتصادی/ کاهش صادرات موسیر در سال جاری

یک تولید کننده گیاه موسیر گفت: در سال گذشته بیش از 100 تن صادرات موسیر داشتیم، اما این عدد در سال جاری به 20 تن رسیده است.

افزایش قیمت نهایی تولیدات داخلی به ضرر تمام بخش‌های اقتصادی/ کاهش صادرات موسیر در سال جاری
کد خبر: 347819
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۲ ۱۳:۰۰:۲۸

اعتمادآنلاین| گیاه موسیر از جمله گیاهان خودرو بوده که طی چند سال اخیر کشت آن توسط برخی کشاورزان به دلیل صرفه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

باتوجه به نیاز آبی کم موسیر وبه منظور کاهش خسارات به مراتع، اقدام به کشت این گیاه می‌تواند سود خوبی آید کشاورزان کند.

روستای حبشی در شهرستان اسد آباد تنها روستایی است که به صورت گسترده در این شهرستان در راستای فرآوری و اخیرا کشت موسیر فعالیت دارد بیشتر مردم و خانوار‌های روستای حبشی از این طریق در حال امرار معاش هستند.

به گفته فعالان این صنعت اگر صنایع تبدیلی در صنایع فرآوری و بسته بندی در این روستا راه اندازی می‌شد و به صورت مکانیزه عملیات خشک کردن و تولید صورت می‌گرفت اکنون شاهد صادرات خام این محصول به کشور‌های همسایه نبودیم.

باوجود کیفیت نسبتا خوب موسیر ایرانی و فرآورده‌های آن، اما متاسفانه با افزایش هزینه‌ها و افزایش قیمت تمام شده این محصول، شاهد هستیم که موسیر ایرانی مشتریان خود را از دست داده و از کشور‌های دیگر واردات موسیر را انجام می‌دهند.

در همین راستا هادی ربیعی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده موسیر در روستای حبشی گفت: برداشت موسیر درسال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشت و برداشت خوبی را شاهد بودیم، اما متاسفانه تقاضا نسبت به این محصول و فرآورده‌های آن بسیار کاهش داشته است.

وی در ادامه افزود: حدود 50 درصد از فروش موسیر ایرانی به کشور‌های عراق و حاشیه خلیج فارس صورت می‌گرفت، اما در سال جاری به علت افزایش قیمت تمام شده این محصول، کشور‌های هدف نیاز خود را به وسیله خرید از کشور‌های تاجیکستان و قزاقزستان تامین کردند.

این تولیدکننده موسیر عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 100 تن صادرات موسیر داشتیم، اما این عدد در سال جاری به 20 تن رسیده است.

ربیعی تصریح کرد: بالغ بر 100 هکتار زمین کشت موسیر در شهرستان اسد آباد وجود دارد که در سال جاری حدود هزار تن گیاه موسیر برداشت شده است.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای کشت این محصول در شهرستان اسد آباد تاکنون که این صنعت در این ناحیه گسترده شده، هیچ حمایتی از کشاورزان نشده و تمام دست آورد‌ها توسط خود کشاورزان بوده است.

این تولیدکننده موسیر با ذکر یکی از مشکلات کشاورزان گفت: هم اکنون کشاورزان برای حمل بار خود باید یک مسیر چند ساعته را تا همدان طی کنند تا مجوز حمل بار بگیرند و این امر وقت زیادی از کشاورزان می‌گیرد.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها