کد خبر: 399512
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۰۸:۳۹:۳۲
| |

افزایش 1.1 میلیارد تنی ذخایر معدنی با توسعه اکتشاف

یکی از سیاست‌های اصولی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش معدن، توسعه فعالیت‌های اکتشافی است که همچنان تداوم دارد و تاکنون بیش از 1.1 میلیارد تن به ذخیره معدنی  کشور افزوده است.

افزایش 1.1 میلیارد تنی ذخایر معدنی با توسعه اکتشاف
کد خبر: 399512
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۰۸:۳۹:۳۲

اعتمادآنلاین| حجم فعالیت‌های اکتشافی که از دولت یازدهم کلید خورد و گستره عملکرد در این بخش ( 250 هزار کیلومتر مربع بود که به 270 هزار کیلومتر رسید) قابل مقایسه با دوران قبل و حتی پیش از انقلاب اسلامی نیست.

بررسی فعالیت‌های پیشین در زمینه اکتشاف‌های معدنی، آشکار می‌سازد که نبود یا ناکافی بودن بودجه‌های سنواتی تخصیصی، ازدلایل اصلی ناکارآمدی در سال‌های گذشته در این زمینه بوده است.

بررسی‌ها، مطالعات و گمانه زنی‌ها پیرامون ذخایر معدنی کشور حاکی است، اطلاعات پایه و مورد استناد گزارش کارشناسان مربوطه، عمری بیش از نیم قرن دارد و تداوم نیافتن فعالیت اثرگذار در این زمینه سبب شد تا این مساله به اقتصاد ملی نیز آسیب برساند.

دولت یازدهم(96- 1392) فرصت جدیدی را پیش روی بخش معدن قرار داد و آن فعال‌سازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) در این عرصه بود که با مشارکت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور رقم خورد.

واقعیت اینکه در بخش پهنه‌های اکتشافی، برنامه جدید از منطقه مستعد معدنی سنگان در شمال شرق کشور( خراسان رضوی) آغاز شد و پس ازآن به نوار شرقی و دیگر مناطق ایران تسری یافت و حاصل این فعالیت عظیم در 36 پهنه، شناسایی بیش از 400 محدوده معدنی بود.

82 پروژه اکتشافی در مناطق مختلف

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد از ابتدای فعالیت‌های اکتشافی، 82 پروژه در فازهای اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور اجرا شده است.

این طرح‌ها بر روی مواد معدنی مختلف نظیر آهن، زغالسنگ، پلی متال، طلا، مس، آنتیموان، سرب و روی، کرومیت، تیتان، نیکل، مولیبدن، باریت، فسفات، بوکسیت، شورابه ها(پتاس، منیزیم، لیتیوم و...) اجرا شد.

ارزیابی از فعالیت‌های انجام شده، نشان می‌دهد در پروژه اکتشاف تکمیلی طلای زرشوران (آذربایجان غربی- تکاب) 50 درصد به ذخایر این معدن اضافه شده است.

شناسایی ذخایر جدید دستاورد اکتشافات

حاصل برنامه‌های اکتشافی پیاده شده، کشف ذخایر جدید مواد معدنی است و نتایج اولیه بررسی بر روی هشت ماده معدنی، طلا، زغالسنگ حرارتی و کک شو، سنگ آهن، آنتیموان، عناصر نادرخاکی، باریت و بوکسیت، شناسایی ذخیره در مجموع افزون بر یک میلیارد و 189 میلیون تن است.

بنابراین در زمینه عناصر نادرخاکی که ذخایر آن درایران نامشخص بود، تاکنون از این نوع عناصر 65 هزار تن کشف شده است.

از 42 تن طلا تا 500 میلیون سنگ آهن

آماررسمی سازمان ایمیدرو گویای آن است که اجرای برنامه اکتشاف مواد معدنی موجب شناسایی 42 تن ذخیره جدید طلا شد و با رقم 252 تن ذخیره قبلی، در مجموع به رقم 294 تن رسید.

بوکسیت(ماده اولیه آلومینیوم) هم با افزایش 21 میلیون تنی روبرو شد واز 14 میلیون تن ذخیره قبلی به 35 میلیون تن رسیده است.

دستیابی به 103 میلیون تن باریت با برنامه‌های توسعه اکتشاف محقق شد و با احتساب 10 میلیون تن ذخیره قبلی، اکنون 113 میلیون تن این نوع ماده معدنی شناسایی شده است.

همچنین در زمینه آنتیموان هم با 30 هزار تن ذخیره جدید روبرو شده‌ایم و از پنج هزارتن پیشین، اکنون به سطح 35 هزار تن رسیده‌ایم.

ذخیره جدید زغال‌سنگ کک شو، رقم 345 میلیون تن را نشان می‌دهد که با محاسبه 752 میلیون تن ذخیره قبلی، میزان ذخیره شناسایی شده، رقم یک میلیارد و 97 میلیون تن را نشان می‌دهد.

علاوه براین در زمینه زغال حرارتی هم با اکتشاف 220 میلیون تن ذخیره جدید، در مجموع ذخیره فعلی از سطح 410 میلیون تن به 630 میلیون تن بالغ می‌شود.

امروز فولادسازان کشور با اجرای طرح‌های توسعه و نیز واحدهای ایجادی با دغدغه تامین سنگ آهن مورد نیاز روبرو شده‌اند که فعالیت اکتشافی پیامد شناسایی 500 میلیون تن ذخیره جدید را فراهم ساخت و میزان ذخیره قبلی که دو میلیارد و 650 میلیون تن بود، اکنون به رقم سه میلیارد و 150 میلیون تن رسیده است.

اکنون سازمان ایمیدرو در اندیشه تحقق هدف اکتشافی 650 هزار کیلومتر مربع است که 270 هزار کیلومتر مربع آن محقق شده و بقیه در دستور کار است و انتظار می رود نتایج آن در سال های 1400- 1399 قابل ارزیابی باشد و کارنامه ارزشمندی برجای ماند.

آمارهای پیشین گویای آن است که میزان ذخیره شناسایی شده کشور حدود 60 میلیارد تن بود که از این رقم 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها