کد خبر: 410621
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۵:۳۶:۵۱
| |

حسین راغفر:

سوءمدیریت، فساد و رانت اجازه پویایی را از اقتصاد ایران گرفته است

حسین راغفر گفت‌: بعد از اینکه سال‌های ابتدایی انقلاب را پشت سر گذاشتیم، در رویکردی کاملا اشتباه به سیاست‌های سرمایه‌داری روی خودش نشان دادیم که به طبع آن، فرصتِ سوءاستفاده برای فرصت‌طلبان به وجود آمد تا بتوانند منفعت‌طلبی‌های‌شان را پی بگیرند.

سوءمدیریت، فساد و رانت اجازه پویایی را از اقتصاد ایران گرفته است
کد خبر: 410621
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۵:۳۶:۵۱

اعتمادآنلاین| حسین راغفر تحلیل‌گر مسایل اقتصادی اظهار داشت:‌ مردم ایران در حالی این روزها شدیدترین تهدیدها را متوجه خود می‌بینند که ایران پتانسیلی عظیم دارد و به همین دلیل، حتی با وجود تحریم‌های بین‌المللی هم می‌توانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم. اما مشکل این است، سوءمدیریت، فساد و رانت اجازه پویایی را از اقتصاد ایران گرفته‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: بعد از اینکه سال‌های ابتدایی انقلاب را پشت سر گذاشتیم، در رویکردی کاملا اشتباه به سیاست‌های سرمایه‌داری روی خودش نشان دادیم که به طبع آن، فرصتِ سوءاستفاده برای فرصت‌طلبان به وجود آمد تا بتوانند منفعت‌طلبی‌های‌شان را پی بگیرند.

همچنین باید یاد‌آورد شد که رانت‌خواران در قوا و نهادهای مختلف نفوذ کرده‌اند تا شرایط برای وضع قانون‌ و انجام کارهای بازدارنده مهیا نباشد. این مسایل باعث شده‌ چرا اقتصاد ایران شلخته باشد و تا مادامیکه دست منفعت‌طلبان از بیت‌المال و البته مراجع تصمیم‌گیری قطع نشود، باید اذعان داشت روال بر همین حالت پر غلط و هزینه‌ساز باقی خواهد ماند.

او همچنین تصریح کرد: شرح این شرایط نشان می‌دهد، دستگاه قضایی باید به طور جدی به موضوع ورود کند و اهمال در برابر آنها را خط قرمز خود بداند. چرا که فساد به اندازه تحریم می‌تواند در مسیر مناسبت‌های اقتصادی مانع‌تراشی کند و البته هم می‌تواند، اعتماد عمومی و در نتیجه آرامش جامعه را به کل از بین ببرد که چنین حالتی، هزینه‌هایی جبران ناپذیر را در پی خواهد داشت.

راغفر در ادامه افزود: این درست که تحریم‌ها ضربه‌ای مُهلک به پیکره اقتصاد ایران وارد کرده‌اند، اما توجه به این نکته ضروری است که ناکارآمدی‌های در مدیریت داخلی اگر اصلاح شوند،‌ حتی در شرایط تحریم هم می‌توانیم اقتصاد را به نوعی مدیریت کنیم.

در واقع باید گفت، به همان اندازه که از تحریم متضرر می‌شویم، رانت‌خواری، فساد و البته تصمیم‌هایی که با واقعیت پیرامون‌مان در تناقض هستند هم مانع‌هایی را پیش روی ما قرار داده و چرخش چرخ اقتصاد را مشکل می‌کنند.

تحلیلگر حوزه اقتصاد تاکید کرد: دقیقا به همین دلیل،‌ تاکیدِ موکد چیزی غیر از این نمی‌تواند باشد که سیستم قضایی با مفسدین برخورد کند، نهاد نظارتی ماموریت مهم نظارت را جدی بگیرد و دولت هم کار را به کاردان‌ها بسپارد تا بلکه هدف مهمی چون سیر در مسیر توسعه و پیشرفت محقق شود.

حسین راغفر تصریح کرد: برای خروج از بحران باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که همه مشکلات را گردن تحریم نیندازیم.

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها