کد خبر: 440902
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۴ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصاد، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

گروهی عامدانه یا جاهلانه چوب لای چرخ اقتصاد کشور می‌گذارند / شدت ایران‌ستیزی دموکرات‌ها کمتر است

مرتضی عزتی گفت: باز نشدن گره‌های اقتصادی علاوه بر مانع‌تراشی بین‌المللی دلایل‌ داخلی هم دارد. متاسفانه می‌توان گفت گروهی در داخل عامدانه یا جاهلانه اقدام‌هایی را انجام می‌دهند و به رویه پر غلط خود اصرار هم دارند که به طور آشکاری چوب لای چرخ اقتصاد کشور می‌گذارند.

گروهی عامدانه یا جاهلانه چوب لای چرخ اقتصاد کشور می‌گذارند / شدت ایران‌ستیزی دموکرات‌ها کمتر است
کد خبر: 440902
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۴ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جو بایدن یا دونالد ترامپ؟‌ پیروزی کدام یک می‌تواند فضای اقتصاد ایران در جهان را از حالت بغرنج فعلی نجات بدهد؟‌ اساسا دیپلماسی چقدر می‌تواند اقتصاد کشورها را تحت‌تاثیر قرار بدهد و آیا تعامل با نظام بین‌الملل برای باز شدن گره‌های کور اقتصادی کافی است؟

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصاد، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: درباره اینکه پیروزی دونالد ترامپ به نفع اقتصاد ایران خواهد بود یا کاخ ‌سفیدنشینی جو بایدن می‌تواند وضعیت اقتصادی ایران را از شلختگی فعلی نجات بدهد، ذکر این نکته واجب است که اساسا موجودیت کشوری به نام آمریکا با منافع ایران منافات دارد. اما به هر حال نمی‌توان این را نادیده گرفت که دموکرات‌ها مشخصه‌هایی دارند که باعث می‌شود شدت و حدتِ ایران‌ستیزی‌شان نسبت به جمهوری‌خواهان کمتر باشد.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: آنچه مشی جمهوری‌خواهان مشخص می‌کند چیزی جز این نیست که این طیف خیلی تندرو هستند و همچنین پشتیبانی‌های مالی‌شان در فضایی پر از تنش تامین می‌شود. این در حالی است که اساس پشتیبانی دموکرات‌ها از طریق گسترش روابط دوستانه به دست می‌آید و به همین دلیل توقع می‌رود، پیروزی کاندیدای حزب دموکرات سیاست‌های احتمالی آمریکا نسبت به ایران را اندکی تعدیل کند.

او همچنین تصریح کرد: البته این را هم باید در نظر داشت که دیپلماسی ایران چه با برنده شدن بایدن و چه با ماندن ترامپ در کاخ‌سفید باید به‌گونه‌ای باشد که منطق و واقع‌بینی در آن جدی گرفته شوند. چرا که در هر دو حالت باید برنامه‌های دستگاه سیاست خارجی به‌ دور از تصمیم‌ و موضع‌گیری‌های هیجانی باشد تا از این طریق امکان آن را پیدا کنیم که از منافع‌مان در مواجهه با نظام بین‌الملل، ‌‌آنطور که لازم است، دفاع کنیم و تا جایی که امکان دارد تهدید جهانی را کم‌رنگ‌تر کنیم.

عزتی در ادامه افزود: باز نشدن گره‌های اقتصادی علاوه بر مانع‌تراشی بین‌المللی دلایل‌ داخلی هم دارد. متاسفانه می‌توان گفت گروهی در داخل عامدانه یا جاهلانه اقدام‌هایی را انجام می‌دهند و به رویه پر غلط خود اصرار هم دارند که به طور آشکاری چوب لای چرخ اقتصاد کشور می‌گذارند. به همین دلیل نظام مدیریتی و حاکمیت سیاسی باید تندروها را که با ایجاد تنش بی‌ثباتی را به وجود می‌آورند، به طرق لازم کنترل کنند تا نتوانند به کارشکنی‌های‌شان ادامه بدهند.

این تحلیلگر اقتصادی توضیح داد: نکته دیگر که اتفاقا اهمیت زیادی دارد این است که باید فرهنگ سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری مبلغ را در کشور رواج بدهیم. یعنی اگر در بخش دولتی و بخش خصوصی فضا را برای چرخش مطلوب سرمایه‌ها آماده کنیم، به خودی خود بسیار از کاستی‌ها برطرف شده و اقتصاد کشور به قول معروف می‌‌تواند در فضای سالم نفس بکشد.

مرتضی عزتی در پایان گفت: قانونی نانوشته حکم به این می‌دهد که جدی نگرفتن سیاستِ «تعامل» می‌تواند هزینه‌هایی جدی را به بار بیاورد.

چکیده گفت‌وگو با مرتضی عزتی

-موجودیتِ آمریکا با منافع ایران منافات دارد

-جمهوری‌خواهان خیلی تندرو هستند

-نظام مدیریتی و حاکمیت سیاسی، تندروها را کنترل کنند

-سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری مبلغ را در کشور رواج بدهیم

-فضا را برای چرخش مطلوب سرمایه‌ها در بخش دولتی و بخش خصوصی آماده کنیم

-جدی نگرفتن سیاستِ «تعامل»، هزینه‌ساز است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها