کد خبر: 480887
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۰۹:۲۸:۱۹
| |

امام جمعه شهرستان قروه:

نظام بانکداری بزرگترین مانع برسر راه تولید است

دکترای مطالعات انقلاب اسلامی گفت: امروزه بانک ها بزرگترین مانع در برابر تولید هستند چرا که در سوق دادن سرمایه های خرد به سمت تولید و اشتغال نه تنها عملکرد مثبتی ندارند بلکه به شدت منفی عمل کرده اند.

نظام بانکداری بزرگترین مانع برسر راه تولید است
کد خبر: 480887
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۰۹:۲۸:۱۹

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام عابدین رستمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به بررسی و نقد نظام بانکداری از دیدگاه فقه اظهار کرد: یکی از مهم ترین عرصه های انتقادی در جامعه ما بانکداری است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بانکداری امروزی که در کشور ما حاکم است صرفا عنوانش با بانکداری اسلامی منطبق است اما در عمل اینگونه نیست؛ به نحوی که قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال 62 هم نتوانست سیستم را اصلاح کند و این نکته کلیدی و حیاتی است.

این محقق بیان کرد: سیستم بانکداری و پولی که در جامعه بانکی حاکم است کپی برداری غیرکارشناسی از سیستم بانکداری غربی است و بعد از انقلاب نیز اصول بانکداری براساس فقه اسلامی تدوین نشده است؛ نظارت شرعی حلقه مفقوده نظام بانکداری کشور است.

به گفته وی بزرگترین ایراد در بانکداری کشور ما، جابجایی منابع ثروت است و تعدیل ثروتی که اسلام در قالب دِین و وام های مختلف به عنوان سیستم های سرمایه گذاری دارد هیچکدام با جزئیات منطبق بر فقه و شرع در بانک های ما اجرا نمی شود.

امام جمعه شهرستان قروه عنوان کرد: وقتی سیستم بانکداری غربی ولیبرالی باشد ومتخصصین این حوزه نیز بر اساس تفکرات این سیستم آموزش دیده باشند درنتیجه فرصتی برای اصلاح و تولید فکر اصلاحی به وجود نمی آید.

وی افزود: سوال اینجاست چرا بانکداری در جامعه اسلامی نه تنها نقد نمی شود بلکه در رده های تصمیم گیری کشور نیز به تصویب یک قانون بسنده می شود و هیچ نظارتی بر اجرا و تفسیر این قانون مصوب وجود ندارد.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: اگر نسبت بانک ها به عنوان موسسات پولی درهم تنیده شده با اقتصاد و تولید سنجیده شود، بانک ها در ثروت افزایی برخی افراد جامعه و جابه جا کردن امکانات و قدرت تولید برای آنها خوب عمل کرده است اما در تعدیل ثروت و توزیع ثروت به نفع عموم جامعه عملکرد قابل قبولی را نداشته اند.

وی ادامه داد: نظام بانکداری کشور ماامروزه طبق آمار رسمی دادگستری که اخیرا توسط یکی از معاونین قوه قضایه اعلام شد،2400 واحد قدرتمند اقتصادی را تملک کرده اند که اکثرا به دلیل عدم باز پرداخت دیون و وام هابوده است، حال این سوال مطرح می شود که این تملک ها به نفع مردم بوده یا به نفع خود بانک؟ و همه این واحدهای تملک شده که بیشتر آنها تولیدی است کاملا تعطیل شده و اینگونه است که امروزه بانک ها بزرگترین مانع در برابر تولید هستند زیرا در سوق دادن سرمایه های خرد به سمت تولید و اشتغال نه تنها عملکرد مثبتی ندارند بلکه به شدت منفی عمل کرده اند.

امام جمعه شهرستان قروه خاطرنشان کرد: نگاه مابه سیستم بانکداری کشور، نگاه ناقدانه از منظر اقتصاد اسلامی است و اگر این نظام بانکی بر اساس اصول اقتصادی فقهی اصلاح شود و بانک ها به رویه اصلی یعنی واسطه گری برگردند، انتفاع آن به عموم جامعه خواهد رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها