کد خبر: 498105
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۳:۰۹:۳۰
| |

معاون سازمان تحقیقات کشاورزی خبرداد:

بکارگیری 8 هزار مروج برای انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به عرصه کشاورزی

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از به‌کارگیری هشت هزار مروج برای انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به عرصه‌های بخش کشاورزی خبر داد.

بکارگیری 8 هزار مروج برای انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به عرصه کشاورزی
کد خبر: 498105
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۳:۰۹:۳۰

اعتمادآنلاین| «علی اکبر مویدی» افزود: در قالب نظام نوین ترویج برای انتقال دستاوردهای تحقیقاتی و توانمندسازی بهره برداران تاکنون 8 هزار مروج استخدام و یک هزار و 344 مرکز جهاد کشاورزی در استان های کشور احیا و باز سازی شده اند.

به گزارش ایرنا، رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهارداشت: به منظور انتقال آخرین یافته های تحقیقاتی به عرصه های کشاورزی و توسعه آموزش و توانمندسازی بهره برداران، از سال 95 با اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی، 8 هزار مروج با تخصص های مختلف همچون زراعی، باغی، آبزیان وارد پهنه های کشاورزی شدند.

به گفته مویدی، 80 درصد این مروجان توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی 60 روز آموزش های عملی دیده اند و مابقی در حال آموزش هستند.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که بازسازی و تجهیز امکانات مراکز جهاد کشاورزی ادامه دارد، گفت: 8 هزار کارشناس مروج در این مراکز که اغلب در دهستان ها هستند، مستقر شده‌اند و با این اقدام به طور میانگین به ازای 500 کشاورز یک مروج وجود دارد.

مویدی با اشاره به اینکه پیش از اجرای نظام نوین ترویج، به ازای 3 هزار کشاورز یک مروج داشتیم خاطرنشان کرد: هر مرکز جهاد کشاورزی به چند پهنه تقسیم شده اند و هر کارشناس مروج، مسوول یک پهنه است.

وی با بیان اینکه برای ارتباط بیشتر کشاورزان با محققان و آشنایی با دانش روز، برای هر مرکز جهاد کشاورزی یک محقق معین نیز تعیین شده است افزود: محققان معین باید در مزارع در کنار مروجان حضور داشته باشند و مشکلات تحقیقاتی را شناسایی و به کمک بخش تحقیقات حل کنند.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تهیه طرح یاوران تولید در سال گذشته نیز گفت: این طرح پس از تصویب توسط وزیر جهاد کشاورزی به عنوان یکی از طرح های آموزشی و ترویجی به استان ها ابلاغ شد.

وی افزود: در قالب این طرح، تمام محققان در استان ها باید گروه های کارشناسی در هر یک از زیربخش های کشاورزی تشکیل دهند و کارشناسان همراه با مروجان به منظور شناسایی مشکلات در واحدهای تولیدی و عرصه های کشاورزی حضور پیدا کرده و برای مشکلات راهکار پیدا می کنند و در اختیار سازمان های جهاد کشاورزی قرار می دهند.

مویدی، رمز عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و افتصادی را آموزش موثر و توانمندسازی بهره برداران دانست و اظهارداشت: آموزش موثر و توصیه های فنی منجر به ارتقای دانش و تغییر نگرش کشاورزان و کارشناسان و در نهایت موجب تغییر رفتار حرفه ای و ایجاد مهارت در جامعه هدف، افزایش بهره وری و اقتصادی شدن کشاورزی می شود.

وی با بیان این که نزدیک به 4 میلیون و 300 هزار بهره بردار در سامانه جامع پهنه بندی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ثبت نام کرده اند، گفت: این بهره برداران در 448 شهرستان و حدود 98 هزار آبادی فعالیت می کنند که نشان دهنده تنوع کشاورزی در حوزه های مختلف زراعی، باغی، آبزیان و دام و طیور است.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه از این تعداد کشاورزان تنها 9 هزارو 600 نفر دارای اراضی 100 هکتار به بالا هستند اظهارداشت: سطح اراضی 668 هزار کشاورز بین دو تا 5 هکتار و سطح اراضی 388 هزار کشاورز نیز کمتر از یک هکتار است.

مویدی گفت: کشاورزان خرده مالک و کشاورزانی که دارای اراضی 100 هکتار به بالا هستند هر یک نیاز به آموزش های خاص خود دارند.

طبق آمارهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اکنون 1400 مرکز جهاد کشاورزی در کشور وجود دارد که برای هر کدام از این مراکز یکی از محققین استان به عنوان محقق معین تعیین شده و کشاورزان مستقیم با این مرکز جهاد کشاورزی که خط مقدم وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شوند، در ارتباط هستند.

این مراکز بیش از هفت هزار و 700 کارشناس کشاورزی و مروج دارند که آموزش‌های تخصصی دیده‌اند و 300 دستگاه ماشین دوکابینه در اختیار آنها قرار گرفته است؛ همچنین حدود 3500 دستگاه کامپیوتر پیشرفته به این مراکز ارسال شده است.

این کارشناسان هرکدام رصد یک پهنه را برعهده دارند و یک نفر در مراکز تحقیقاتی به عنوان محقق معین محسوب می‌شود که در هر ماه دوبار به مرکز مورد نظر سرکشی می‌کند و مشکلات موجود در آن پهنه را مرتفع می‌کند و در پایان هر هفته ملزم به ارسال گزارش خود از مناطق و بازدیدها به معاونت آموزش و ترویج است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها