کد خبر: 512038
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۰۹:۴۸:۰۰
| |

ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا به چه صورتی انجام می‌شود؟

از سال 1395 با راه‌اندازی سامانه ثنا و به‌منظور تسریع در روند امور قضایی، این درخواست‌ها در سامانه ثنا باید ثبت شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا به چه صورتی انجام می‌شود؟
کد خبر: 512038
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۰۹:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| زمانی که یک جرم در جامعه توسط فرد یا افرادی به وقوع می‌پیوندد، می‌توان دو جنبه را برای آن متصور شد؛ جنبه خصوصی و جنبه عمومی. زمانی که در یک پرونده شاکی خصوص وجود داشته باشد، تا زمانی که فرد، مجازات تعیین شده توسط دادگاه را سپری نکند یا فرد شاکی از شکایت خود صرف نظر نکند، هیچ راهی برای رهایی فرد وجود ندارد. اما برای جرم‌هایی که جنبه عمومی دارند، فرد محکوم می‌تواند نسبت به ثبت درخواست عفو اقدام کند. این درخواست در گذشته صرفاً از طریق مراجعه حضوری به مراجع قضایی امکان‌پذیر بود. اما از سال 1395 با راه‌اندازی سامانه ثنا و به‌منظور تسریع در روند امور قضایی، این درخواست‌ها در سامانه ثنا باید ثبت شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چه نوع جرایمی مشمول درخواست عفو در سامانه ثنا می‌شود؟


مطابق قانون، جرایمی که دارای جنبه عمومی هستند، به دو دسته قابل عفو و غیر قابل عفو تقسیم می‌شوند. در همین راستا برای تمام جرایم می‌توان درخواست عفو در سامانه ثنا ثبت کرد؛ مگر مواردی که قانون آن‌ها را استثنا کرده است. مواردی که در قانون استثنا شده است، عبارت‌اند از:‌

  • سرقت مسلحانه
  • تجاوز به عنف
  • جاسوسی
  • محاربه
  • افساد فی‌الارض
  • قاچاقچیان مواد مخدر، سلاح و مهمات
  • اختلاس
  • ارتشاء
  • پرونده‌هایی که دارای شاکی خصوصی است.

به غیر از موارد فوق، برای سایر جرایمی که دارای جنبه عمومی هستند، امکان ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا وجود دارد. نکته مهم دیگری که لازم است در این قسمت به آن اشاره کنیم، این است که چه کسانی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست عفو اقدام کنند؟ در همین راستا شخص فرد محکوم، والدین فرد محکوم، همسر و فرزندان او به‌موجب قانون می‌توانند نسبت به ثبت درخواست عفو اقدام کنند.

نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا


سامانه ثنا از سال 1395 به‌منظور تسهیل فرآیندهای قضایی بدون نیاز به حضور در شعبه‌های مختلف دادگاه‌ها راه‌اندازی شد که در طول سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی را نیز داشته است. یکی از امکاناتی که به‌واسطه این سامانه در اختیار عموم مردم قرار گرفته است، ثبت درخواست عفو است که به‌راحتی می‌توان این کار را انجام داد. البته در حال حاضر امکان ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا صرفاً برای سه استان تهران، خراسان رضوی و گلستان امکان‌پذیر است. البته این وعده داده شده است که این امکان در آینده نزدیک برای سایر استان‌های کشور نیز فراهم شود. برای این منظور باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید که عبارت‌اند از:

1.ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا


اگر تاکنون به هر دلیلی فرایند ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا را انجام نداده اید، لازم است که برای اولین‌بار در آن ثبت‌نام کنید تا پس از احراز هویت در آن از طریق سرویس یوآیدی، بتوانید به صورت غیرحضوری از خدمات این سامانه برای همیشه بهره‌مند شوید.

2.مراجعه به سامانه الکترونیک خدمان قضایی

در ادامه لازم است تا به سامانه الکترونیک خدمات قضایی مراجعه کنید. در صفحه اصلی این سامانه از منوی سمت راست، در زیر بخش دسترسی سریع گزینه تحت عنوان ارائه و پیگیری درخواست عفو وجود دارد. روی این گزینه کلیک کنید. به این ترتیب وارد یک صفحه جدید می‌شوید. در این صفحه روی گزینه ثبت درخواست عفو کلیک کنید.

3.مطالعه توافق‌نامه


در ادامه یک صفحه‌ای به نمایش درمی‌آید که در آن توضیحاتی در خصوص کسانی که شرایط ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا را دارند، درج شده است. اگر تا اینجای مقاله را به طور کامل مطالعه کرده باشید، محتویات این صفحه را به‌تفصیل بررسی کرده‌ایم. در نهایت روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

4.واردکردن اطلاعات پایه درخواست


در ادامه لازم است تا اطلاعات پایه درخواست را در سامانه ثبت کنید. این اطلاعات عبارت‌اند از:

  • شماره پرونده (در حکم محکومیت درج شده است)
  • شماره پرونده اجرای احکام
  • نوبت درخواست: هر شخص می‌تواند تا سقف سه بار نسبت به ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا اقدام کند. در اینجا لازم است تا مشخص کنید که برای بار چندم درخواست عفو خود را ثبت می‌کنید.
  • شرح علت درخواست: دلایل خود برای درخواست عفو را به زبان رسمی در این بخش باید یادداشت کنید.
  • اداره کل دادگستری: در حال حاضر برای سه استان تهران، خراسان رضوی و گلستان امکان انتخاب اداره کل دادگستری فراهم است.
  • حوزه قضایی: در حال حاضر برای سه استان تهران، خراسان رضوی و گلستان امکان انتخاب حوزه قضایی فراهم است.
  • مرجع قضایی رسیدگی‌کننده: دادگاهی که حکم محکومیت را صادر کرده است را انتخاب کنید.

5.ثبت اطلاعات درخواست‌کننده


با تکمیل اطلاعات فوق لازم است روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید. در این قسمت باید مشخص کنید که شخص درخواست‌کننده چه نسبتی با فرد محکوم دارد. در بالا مشخص کردیم که بنابر قانون چه کسانی می‌توانند این درخواست را در سامانه ثنا ثبت کنند.

6.ثبت اطلاعات محکوم علیه

در ادامه اطلاعات محکوم باید در سامانه ثبت شود.

7.تعیین نوع جرم، میزان محکومیت و سوابق کیفری

در این صفحه لازم است تا نوع جرم و میزان محکومیت فرد به طور کامل و دقیق در سامانه ثبت شود. همچنین درصورتی‌که فرد محکوم دارای هرگونه سوابق کیفری نیز است، باید به طور کامل در سامانه توضیح داده شود.

8.مدارک مورد نیاز

پس از آن مدارک مورد نظر سامانه باید به‌صورت اسکن شده در سامانه بارگذاری شود. در ادامه کار ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا به پایان می‌رسد. به این ترتیب یک کد رهگیری و رمز ورود به شما اختصاص پیدا می‌کند. در ادامه باید به صفحه اول ثبت درخواست عفو مراجعه کنید و در این صفحه در قسمت چاپ و پیگیری درخواست عفو، کد رهگیری و رمز ورود را وارد نمایید. به این ترتیب می‌توانید درخواست عفو خود را به‌صورت مکتوب از سامانه ثنا دریافت کنید و در صورت نیاز پرینت بگیرید.

کلام پایانی


در این مقاله به معرفی نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا پرداختیم. لازم به ذکر است که توجه داشته باشید که ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا در حال حاضر صرفاً برای محکومین استان‌های تهران، خراسان رضوی و گلستان امکان‌پذیر است. حتماً باید برای ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا ابتدا در این سامانه ثبت‌نام کنید. این درخواست تنها برای کسانی امکان‌پذیر است که دارای شاکی خصوصی نیستند.

فرایند احراز هویت در سامانه ثنا با همکاری یوآیدی انجام می پذیرد. سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی، فرایند احراز هویت سمانه ثنا، احراز هویت سامانه سجام و همچنین احراز هویت صرافی رمز ارز را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی نظیر تطبیق چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر، با ضریب خطای کمتر از 0.01 درصد انجام می دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها