کد خبر: 544750
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۰:۴۴:۵۱
| |

بلاک چین ترا چیست و چطور کار می‌کند؟

با توجه به ظرفیت فوق العاده‌ای که بلاک چین ترا از خود نشان داده است، عجیب نیست که در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد گسترش کامل این پلت فرم باشیم. به نظر می‌رسد که مسیر رسیدن به جایگاه قابل توجه در دنیای ارزهای دیجیتال، برای این بلاک چین، بسیار هموار باشد.

بلاک چین ترا چیست و چطور کار می‌کند؟
کد خبر: 544750
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۰:۴۴:۵۱

اگر تا به حال در خصوص بلاک چین ترا (Terra Blockchain) چیزی نشنیده باشید، باید گفت که از جدیدترین تحولات بازار ارزهای دیجیتال امروز، بی‌خبر مانده‌اید. با توجه به ظرفیت فوق العاده‌ای که بلاک چین ترا از خود نشان داده است، عجیب نیست که در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد گسترش کامل این پلت فرم باشیم. به نظر می‌رسد که مسیر رسیدن به جایگاه قابل توجه در دنیای ارزهای دیجیتال، برای این بلاک چین، بسیار هموار باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این پلت فرم و نحوه عملکرد آن بیشتر بدانیم.

بلاک چین ترا چیست؟

بلاک چین ترا در یک کلام ساده، برای تمرکززدایی از سیستم‌ها به وجود آمده است و بر استیبل کوین‌ها تمرکز دارد. ترا به عنوان یک محصول از شرکت ترافرم لبز Terraform Labs عرضه شده است.

شبکه ترا در سال 2019 میلادی عرضه شد و رمزارز بومی آن نیز لونا LUNA است. قراردادهای هوشمند در این بلاک چین امکان ایجاد و فعالیت داشته و چیزی شبیه به بلاک چین اتریوم را داریم. ارز دیجیتال لونا به سرعت توانست جایگاه خود در میان رمزرزها را به دست آورده و در مدت اخیر به رتبه‌ای میان 10 رمزارز برتر دست یافت. این توکن، با قیمتی کمتر از 1 دلار وارد بازار شده و اکنون نرخ آن به بیش از 100 دلار رسیده است. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم باید گفت که این ارز دیجیتال بسیار خوب رشد کرده و به نظر نمی‌رسد که به زودی نیز از مدار پیشرفت قیمتی و بازاری خارج شود.

طبق چیزی که گفته می‌شود، در صورتی که بلاک چین ترا بتوان به رشد لازم دست یابد، پس از آن باید شاهد گسترش و توسعه سریع‌تر پروژه‌های منبع باز باشیم.

این پلت فرم قرار است که استفاده از تکنولوژی بلاک چین را برای کاربران عام ساده ساخته و گسترش بیشتری دهد و همین طور در بازار ارزهای دیجیتال، یک ثبات یکپارچه ایجاد کند. با وارد شدن متاورس به دنیای رمزارزها، جذابیت دوباره‌ای در این بازارها ایجاد شد، اما نوسانات شدید اخیر، دوباره عینک‌های بدبینی را به چشم‌های کاربران زده است. در این شرایط وجود بازارسازی که بتواند ثبات و جذابیت بازار رمزارزها را حفظ کرده و زمینه‌های سرمایه گذاری را همچنان داغ نگاه دارد، به شدت مورد نیاز است.

استیبل کوین UST

این استیبل کوین مشتق از شبکه ترا بوده و دارای الگوریتم غیرمتمرکز بر پایه رمزارز لونا است. به این ترتیب که با سوزاندن لونا، می‌توان یو اس تی ایجاد کرد. با این تناظر که سوزاندن هر دلار لونا، معادل ایجاد یک UST خواهد بود. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که یک رابطه معکوس میان تعداد یو اس تی و لونا وجود دارد. هر چه یو اس تی بیشتری ایجاد شده باشد، لوناهای بیشتری سوزانده شده‌اند و البته برعکس! چنین ساختاری به خوبی نوسانات قیمتی در این شبکه را مشخص خواهد کرد.

ایجاد ثبات از طریق بلاک چین ترا

چیزی که باعث می‌شود شبکه ترا بتواند در بازار ارزهای دیجیتال، ثبات نسبی و در مراحل بعدی کامل به وجود بیاورد، تمرکز این بلاک چین بر استیبل کوین‌ها است. چرا استیبل کوین‌ها، زمینه ثبات بیشتری دارند؟ جواب این سوال بدیهی است؛ استیبل کوین‌ها دارای ثبات نرخی بوده و آن دسته از فعالانی که در حوزه رمزارزها فعالیت دارند، با تبدیل دارایی‌های خود به استیبل کوین‌ها، امنیت مالی بیشتری خواهند داشت.

در حقیقت اگر شما بخواهید دارایی فعلی خود را به یک دارایی دیجیتال تبدیل کنید که از ثبات قیمتی و حفظ ارزش آن، تا حدود زیادی اطمینان خاطر داشته باشید، استیبل کوین‌ها بهترین گزینه پیشنهادی محسوب خواهند شد.

بلاک چین

چه پروژه‌هایی در بلاک چین ترا قرار گرفته‌اند؟

ارز دیجیتال ترا در سال 2020 میلادی عرضه شد و توانست به رشد لونا کمک زیادی کند. در واقع نقشه راه آن طوری ترسیم شده بود که ارتباط میان بلاک چین ترا و دیگر بلاک چین‌ها، موجب توسعه توکن‌های آن شود. اگر چه ابتدا به نظر می‌رسید که قرار است این بلاک چین تنها در حوزه سیستم‌های مالی و معاملات دیفای وارد شود، اما رفته رفته مشخص شد که اهداف بزرگ‌تر و البته گسترده‌تری دارد.

همان طور که اشاره کردیم این بلاک چین به منظور تمرکززدایی از سیستم‌ها، به ویژه سیستم‌های مالی سنتی شکل گرفته است. چیزی که باعث خواهد شد تا فرایند سنتی و کهنه فعلی که در چهارچوب‌های خشک جای گرفته است، با سیستمی جدید جایگزین شود.

از جمله پروژه‌هایی که تاکنون در این بلاک چین قرار گرفته‌اند، می‌توان به پلت فرم‌های وام دهی، پلت فرم‌های سرمایه گذاری و مانند آن‌ها اشاره کرد. تفاوت این پلت فرم به طور عمده با سیستم‌های مالی سنتی و متمرکز، در آن است که پروژه‌های مستقر در ترا، تنها با هدف گیری جامعه سرمایه گذاران فعال نشده، بلکه عموم مردم و طبقه متوسط و حتی فقیرترها را نیز در بر می‌گیرد. این چیزی است که سیستم سنتی قدیمی که جامعه متوسط را نادیده گرفته بود، کنار زده و الگویی جدید و منصفانه‌تر شکل می‌دهد.

یکی از مثال‌های قابل توجه در این حوزه، پروژه Suberra است که بر بلاک چین ترا سوار بوده و رایگان سایزی اشتراک ماهیانه سرویس نت فلیکس را اجرا می‌کند.

بلاک چین

پروتکل انکر

این پروتکل بر بستر بلاک چین ترا استوار شده و مشهور به استاندارد طلایی درآمدهای غیرفعال است. کاربران می‌توانند از طریق پروتکل انکر، سپرده گذاری یو اس تی داشته و سالیانه چیزی نزدیک به 20 درصد، ییلد دریافت کنند. در واقع به این شکل سرمایه گذاری بر پاداش‌های بلاک چین‌های ترا، سولانا و اتریوم، لوریج شده و ییلد اتفاق می‌افتد.

سخن پایانی

اگر قرار باشد پلت فرمی در دنیای رمزارزها، تحول جدی ایجاد کرده و ثبات و امنیتی بیشتری در آن شکل دهد، این می‌تواند بلاک چین ترا باشد. باید منتظر ماند و دید در آینده نزدیک چه تحولی در بازار ارزهای دیجیتال و پروژه‌های مبتنی بر این بلاک چین رخ می‌دهد؟ امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. توصیه می‌کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و از تجربیات آن‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال بپرسید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها