کد خبر: 579326
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ۱۴:۴۶:۳۱
| |

صندوق ملی مسکن به جای ساخت مسکن سهام می‌خرد؟

طبق اعلام مدیرعامل صندوق ملی مسکن، این صندوق به جای ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن، به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهد رفت.

صندوق ملی مسکن به جای ساخت مسکن سهام می‌خرد؟
کد خبر: 579326
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ۱۴:۴۶:۳۱

مجلس قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد تا از طریق آن روند ساخت و ساز مسکن در کشور سرعت بگیرد و شرایط برای خانه دار شدن مردم مهیا شود. اما حالا مدیرعامل صندوق ملی مسکن از حضور این صندوق در بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی کشور خبر داده است.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به درآمدهای متمرکز شده در این صندوق گفت: قرار بر این است که درآمدهای حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی، عوارض واردات محصولات ساختمانی، اجاره املاک وزارت راه، فروش اموال و دارایی دولت و مولد سازی دارایی‌ها و برگشت اقساط مسکن مهر در یک مجموعه یعنی صندوق ملی مسکن مدیریت شوند تا بتوان منابع مورد نیاز نهضت ملی مسکن از این طریق تامین و پشتیبانی شود.

مسعود رهنما از ورود صندوق ملی مسکن در سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف در جهت درآمدزایی خبر داد و افزود: قرار بر این نیست که صندوق ملی مسکن هر منابع که به دست آورد را پرداخت کند بلکه در واقع مدیریت منابع مالی عهده‌دار خواهد شد. در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بخشی از منابع در بخش ساخت و ساز معطوف است و بخشی دیگر در بخش مصالح، دستمزدها، پیمانکاران، زمین و ... از این رو صندوق باید به گونه‌ای ورود پیدا کند که بتواند به این بخش‌ها منابعی را تزریق کند. برای مثال صندوق باید به شکلی وارد بخش مصالح شود و منابع به موقع تزریق کند که بتواند جلوی تورم زا بودن مصالح مورد استفاده در پروژه‌های نهضت ملی مسکن را بگیرد و چرخه تامین مصالح متوقف نشود که برای تحقق این هدف، نسبت به خرید سهام کارخانه‌های تولید مصالح را اقدام می‌کند و در زنجیره تولید مصالح از سنگ آهن تا فولاد قرار بگیرد.   

وی تاکید کرد: بنابراین صندوق وارد درآمدزایی می‌شود و بخشی از منابع صندوق وارد مدیریت نوین درآمدزایی‌ها برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن وارد می‌شود چراکه در غیر این صورت برای تامین منابع نهضت ملی مسکن اگر به اقیانوس منابع هم وصل باشیم، خشک خواهد شد و تجربه‌های گذشته هم نشان می‌دهند که آبیاری قطره‌ای پروژها را خشک می‌کند و باعث زمان‌بر بودن پروژه‌ها و افزایش هزینه پروژه‌ها می‌شود و می‌دانیم که افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، کیفیت ساخت را کاهش می‌دهد.    

مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفت: صندوق ملی مسکن از ابزارهای مختلفی برخوردار است که یکی از مباحث مهمی که صندوق به اتکای آن حرکت می‌کند، قانون نهضت ملی مسکن است. قانون این اجازه را می دهد که این صندوق وارد درآمدزایی شود و اساسنامه صندوق هم این اختیار را داده‌است.  

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها