کد خبر: 594105
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۰۹:۱۰:۴۳
| |

محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی:

واگذاری شرکت دخانیات به صندوق بازنشستگی فولاد که هزار و یک مشکل دارد، اشتباه بود

رئیس انجمن تولیدکنندگان صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی گفت: واگذاری شرکت دخانیات به صندوق بازنشستگی فولاد که خود هزار و یک مشکل دارد، اشتباه بود.

واگذاری شرکت دخانیات به صندوق بازنشستگی فولاد که هزار و یک مشکل دارد، اشتباه بود
کد خبر: 594105
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۰۹:۱۰:۴۳

محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه واگذاری شرکت دخانیات به صندوق بازنشستگی فولاد که خود هزار و یک مشکل دارد، اشتباه بود، تصریح کرد: نحوه انتخاب مدیران هم نحوه پیچیده‌ای است و تقریباً در قالب یک شرکت دولتی برای آن تصمیم گیری می‌شود. انتخاب مدیران از بین متخصصان صنعت دخانیات انجام نمی‌شود و هر بار حداقل یک سال زمان می‌برد تا مدیران جدید با جزئیات تولید دخانیات آشنا شوند. با این نحوه انتخاب مدیران و جابجایی متعدد هیئت مدیره، عدم همراهی بین اعضای هیئت مدیره و سخت شدن تصمیم گیری، طبیعی است که شرایط شرکت دخانیات هر روز بدتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، به گفته وی حاکمیت یک بدهی به شرکت دخانیات دارد و حتما باید برای اصلاح ساختار به این شرکت کمک کند. بعد از اصلاح ساختار اگر قرار است شرکت دخانیات ایران در حوزه رقابت باقی بماند، باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. اما در حال حاضر نمی‌تواند رقابت کند و این گرفتاری را از چشم شرکت‌های رقیب می‌بیند، در حالی که مشکل جای دیگری است.

رئیس انجمن کالای دخانی با بیان اینکه در صورت واگذاری شرکت دخانیات ایران به بخش خصوصی واقعی، با توجه به ظرفیت بالای شرکت، برندهای خوب و نیروهای متخصص، می‌توان امیدوار بود که این شرکت بتواند خود را بازیابی کند، در حوزه رقابت قرار گیرد و سهم واقعی خود را در بازار به دست آورد، گفت: اما تا زمانی که این موضوع محقق نشود، هر روز وضعیت شرکت دخانیات بدتر خواهد شد.

تاجدار با بیان اینکه با توجه به تغییرات این ۱۰ سال برگرداندن وظایف حاکمیتی به این شرکت ممکن نبوده و به مصلحت کشور نیست، تصریح کرد: اگر این شرکت وظایف حاکمیتی داشته باشد، برای جبران عقب ماندگی و برای بالا بردن توان رقابت خود ممکن است برای سایر شرکت‌های رقیب مشکل ایجاد کند و از طرف دیگر درآمد دولت از این صنعت هم کاهش پیدا خواهد کرد. دهه ۷۰ شرکت دخانیات هم وظایف حاکمیتی و هم تولید را در اختیار داشت، اما فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشت و ۸۰ درصد از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد. اواخر دهه هفتاد ابتدا مجوز واردات و تولید مشترک صادر شد و در نهایت در برنامه پنجم توسعه مصوب شد نیاز کشور باید در داخل تولید شود. بر این اساس مرکز برنامه‌ریزی به و نظارت بر دخانیات به شرکت‌های بین‌المللی فشار آورد که در ایران کارخانه ایجاد کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر ۶۰ درصد بازار سیگار در اختیار برندهای بین‌المللی ۲۰ تا ۲۵ درصد در اختیار برندهای ایرانی است که یکی از این شرکت‌ها شرکت دخانیات ایران است و البته باقی بازار در اختیار سیگارهای قاچاق قرار دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها