کد خبر: 218375
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۳:۱۶:۰۰
| |

تأکید دیده‌بان حقوق بشر بر انجام تحقیقات درباره تلفات غیرنظامی حملات ناتو در افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای خواستار تقویت تحقیقات بی‌طرفانه ناتو در خصوص تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی افغانستان شد.

تأکید دیده‌بان حقوق بشر بر انجام تحقیقات درباره تلفات غیرنظامی حملات ناتو در افغانستان
کد خبر: 218375
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۳:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ناتو نتوانسته تحقیقات کاملی را در خصوص حملات افغانستان صورت دهد؛ حملاتی که ممکن است افزایش تلفات غیرنظامیان را در پی داشته باشد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در وبسایت خود نوشت، در بیانیه این سازمان آمده است، کشورهایی که در نشست ناتو در بروکسل شرکت می‌کنند، باید خواستار تحقیقات بی‌طرفانه ناتو در خصوص حملات هوایی‌ای شوند که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد، تا درآینده آسیب این حملات برای غیرنظامیان کاهش یابد. اعضای ناتو همچنین باید دولت افغانستان را برای مسئول دانستن نیروهای این کشور در نقض قوانین جنگی تحت فشار قرار دهند.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود اظهار کرد، در نشست سال 2016 ناتو در ورشو، اعضای این پیمان سیاستی جدید را برای حفاظت از غیرنظامیان در نظر گرفتند. این سیاست شامل اقداماتی بود که از بروز خشونت‌های فیزیکی علیه غیرنظامیان یا قرار گرفتن آنان در معرض این خطر جلوگیری و با آن مقابله شود.

در ادامه بیانیه این سازمان آمده است، این اقدام باید شامل انجام تحقیقات قدرتمندی باشد که طی آن با غیرنظامیان قربانی خشونت و شاهدان چنین وقایعی مصاحبه صورت گیرد. تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که تحقیقات آمریکا در خصوص کشته‌شدگان غیرنظامی حملات هوایی، مصاحبه با شاهدان با جمع‌آوری مدارک از محل بروز این حوادث را شامل نمی‌شود.

پاتریشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد در امور افغانستان اظهار کرد: ناتو ملزم به تحقیق در خصوص نقش خود در حملاتی است که ممکن است طی آن‌ها قوانین جنگی نقض شده باشند. اما به جای آن ماموریت ناتو در افغانستان و سایر اعضای این پیمان اتهام آسیب به غیرنظامیان را بدون تلاش برای دستیابی به اطلاعات کافی میدانی رد کرده و از جبران خسارت قربانیان و افشای وقایع صورت گرفته امتناع می‌کنند.

این بیانیه متذکر می‌شود، دولت افغانستان تقریبا هیچ ظرفیتی را به تحقیقات در خصوص تلفات غیرنظامی این حملات اختصاص نداده و این درحالی است که نگرانی‌ها درباره افزایش آسیب‌ها علیه غیرنظامیان در عملیات هوایی این کشور رو به افزایش است.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان در آوریل 2018 گزارش کرد که حملات نیروی هوایی افغانستان در مدرسه اسلامی قندوز که منجر به کشته شدن دست‌کم 30 کودک شد، تردیدهایی را در خصوص رعایت قوانین جنگی در این حمله برمی‌انگیزد.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان در این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که حتی اگر دولت حمله‌ای قانونی را صورت داده باشد، زمان ومکان این حمله الزامات دولت را برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان نقض می‌کند.

این بیانیه اظهار می‌کند، در تحقیقاتی که در سال 2017 و 2018 صورت گرفت، دیده‌بان حقوق بشر با قربانیان غیرنظامی حملات هوایی و شاهدان آن مصاحبه کرد. تیم تلفات غیرنظامی عملیات ناتو در افغانستان اما اظهار کرد که تحقیقاتی میدانی را در خصوص تلفات غیرنظامیان صورت نداده و به جای آن به تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های "غیرقابل اعتماد" نیروهای امنیتی افغان اکتفا کرده است. همچنین شمار نیروهای تیم تلفات غیرنظامی ماموریت غیرجنگی ناتو در افغانستان کاهش چشمگیری داشته است.

همچنین دولت افغانستان در آمار تلفات غیرنظامیان در تحقیقات خود به نقض قوانین جنگی در این حملات نپرداخته است و تنها اطلاعاتی از تلفات غیرنظامیان را جمع آوری کرده و در مواردی که به چنین بررسی‌هایی پرداخته، نتیجه آن‌ها را افشا نکرده است.

پاتریشیا گاسمن اظهار کرد: تحقیقات ما در خصوص حملات هوایی اخیری که ده‌ها غیرنظامی افغان در آن‌ها کشته شده‌اند، نشان می‌دهد که تلاش اندکی برای روشن شدن این وقایع صورت گرفته است. ناتو و دولت افغانستان برای کاهش آسیب به غیرنظامیان در آینده باید از کشته شدن این غیرنظامیان درس بگیرد و برای مسئولان این حملات غیرقانونی مجازاتی مناسب در نظر بگیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها