کد خبر: 230148
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ۰۹:۵۵:۰۰
| |

آیا دود سفید از پارلمان عراق خارج خواهد شد؟

در حالی که رسانه‌های نزدیک به مقتدی صدر از اعلام موجودیت ائتلاف بزرگ‌تر گزارش می‌دهند، نوری المالکی، رهبر ائتلاف رقیب نیز از تشکیل فراکسیون بناء (سازندگی) به عنوان لیست بزرگ‌تر پرده برداشت و اعلام کرد این فراکسیون قادر خواهد بود رؤسای سه‌گانه کشور (رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و رئیس کابینه ـ نخست‌وزیر) را منصوب کند.

آیا دود سفید از پارلمان عراق خارج خواهد شد؟
کد خبر: 230148
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ۰۹:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که فقط چند ساعت به برگزاری اولین جلسه پارلمان عراق باقی مانده حرف و حدیث و کش‌وقوس‌ها در رابطه با ائتلاف بزرگ‌تر در پارلمان عراق همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، در حالی که رسانه‌های نزدیک به مقتدی صدر از اعلام موجودیت ائتلاف بزرگ‌تر گزارش می‌دهند، نوری المالکی، رهبر ائتلاف رقیب نیز از تشکیل فراکسیون بناء (سازندگی) به عنوان لیست بزرگ‌تر پرده برداشت و اعلام کرد این فراکسیون قادر خواهد بود رؤسای سه‌گانه کشور (رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و رئیس کابینه ـ نخست‌وزیر) را منصوب کند.

این اقدام در حالی صورت می‌پذیرد که منابع نزدیک به دفتر سیدعمار حکیم با انتشار تصویری از جلسه و نیز نسخه‌ای از سندی که به امضای حیدر العبادی، عمار حکیم، حسن العاقولی، ایاد علاوی، ارشد الصالحی، محمد عثمان، اسامه النجیفی و چند شخصیت دیگر پیروز انتخابات و درج تعداد کرسی‌های لیست متبوعشان خبر از رسیدن به حد نصاب 162 کرسی و اعلام موجودیت لیست بزرگ‌تر را دادند.

با این حال، به اعتقاد کارشناسان عدم حضور کردها در این لیست از یک سو و اعلامیه‌های متعدد و مکرر اعضای لیست النصر به رهبری العبادی در رابطه با خروج از این لیست که آخرین آن در قالب بحران برکناری فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی العبادی به وقوع پیوست احتمال موفقیت این ائتلاف را برای رسیدن به حد نصاب ادعایی‌اش در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

در مقابل نوری المالکی هم تقریبا همزمان با اعلام موجودیت ائتلاف رقیب در اظهارنظری از شکل‌گیری و اعلام موجودیت ائتلاف خود به عنوان ائتلاف بزرگ‌تر در صحنه سیاسی عراق خبر داد. رسانه‌های نزدیک به این ائتلاف اعلام کردند با انشقاق تعداد قابل توجهی از لیست حیدر العبادی و پیوستن به لیست المالکی می‌توان تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر را در پارلمان تمام شده محسوب کرد.

المالکی در اظهار نظری که بامداد امروز دوشنبه داشت اعلام کرد فراکسیون سازندگی با 145 نماینده اعلام موجودیت کرده و این فراکسیون دولت بعدی و رؤسای جمهوری و پارلمان و نخست‌وزیری را تشکیل خواهد داد.

هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح که گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین گزینه‌های نخست‌وزیری عراق است هم در کنفرانسی مطبوعاتی از بقیه اعضای پارلمان عراق خواست به این فراکسیون بپیوندند.

رسانه‌های نزدیک به این ائتلاف خبر دادند با پیوستن 18 لیست از جریان‌های مختلف سیاسی عراق به یکدیگر، ائتلاف «سازندگی» که نام کامل آن ائتلاف «سازندگی و اصلاحات» است، اعلام موجودیت کرده و با توجه به دارا بودن اکثریت، حق تشکیل کابینه را برای خود قایل است. این در حالی است که خبری از حضور احزاب کرد عراقی در این ائتلاف نیست.

به هر شکل عدم مشخص شدن موضع کردها، به‌ویژه دو حزب عمده کرد عراقی از این دو ائتلاف، شرایط سیاسی عراق را بیش از هر زمان دیگری پیچیده کرده است.

پارلمان عراق قرار است امروز (دوشنبه) بعد از یک ماراتن طولانی از بازشماری دستی آرا و اعتراضات پیاپی گرفته تا ورود دادگاه فدرال به پروسه بازشماری اولین جلسه خود را تشکیل دهد. این پارلمان 329 عضو دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها