کد خبر: 241503
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۴:۱۹:۰۰
| |

یدیعوت آحارونوت فاش کرد:

مذاکرات محرمانه بحرین با اسرائیل برای آغاز روابط علنی

یک روزنامه اسرائیلی از مذاکرات محرمانه منامه با تل‌آویو در راستای فراهم کردن مقدمات آغاز روابط دوجانبه و آشکار میان دو این کشور خبر داد.

مذاکرات محرمانه بحرین با اسرائیل برای آغاز روابط علنی
کد خبر: 241503
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۴:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| کشور بحرین این روزها در حال رایزنی محرمانه‌ای با اسرائیل جهت اعلام آغاز روابطی علنی میان دو طرف است که سفر آتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به منامه آغازگر آن خواهد بود.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در شماره امروز (یکشنبه) خود نوشت، این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در چارچوب عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و به عنوان مقدمه‌ای برای اجرای طرح صلح آمریکا معروف به "معامله قرن" انجام می‌شوند.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین روز شنبه گفته بود، "امیدواریم اقدامات سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان برای ازسرگیری روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها موفقیت‌آمیز باشند".

آل خلیفه در نشست امنیتی منامه افزود: ائتلاف امنیت منطقه‌ای پیشنهاد شده میان آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه خلیج (فارس) و مصر و اردن برای هر طرفی که اصول آن را بپذیرد، آزاد خواهد بود.

این اظهارات وزیر خارجه بحرین پس از اتمام سفر نتانیاهو به عمان و گفت‌وگویش با سلطان قابوس درباره روند صلح با فلسطینی‌ها بیان شدند.

سفر نتانیاهو به عمان از زمان سفر شیمون پرز در سال 1996 اولین سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور محسوب می‌شود.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد، سلطان قابوس و نتانیاهو راه‌های پیشبرد روند صلح در خاورمیانه را بررسی کرده و درباره برخی مسایل مهم مشترک برای تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه تاکید شده است، سفر نتانیاهو به عمان گام مهمی در مسیر اجرای سیاست نتانیاهو در تقویت روابط اسرائیل با کشورهای منطقه از طریق ارائه تجربیات اسرائیل در زمینه‌های امنیت، تکنولوژی و اقتصاد محسوب می‌شود.

در سال 1994 اسحاق رابین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به عمان سفر کرد، در سال 1996 نیز دو طرف توافقنامه‌ای برای افتتاح دفاتر نمایندگی تجاری را به امضا رساندند اما عمان در اکتبر 2000 و چند هفته پس از آغاز انتفاضه دوم این دفاتر را تعطیل کرد.

نتانیاهو و دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ در تلاش برای تقویت این ایده هستند که منافع مشترک جدید اسرائیل و برخی کشورهای عربی مانند عربستان می‌تواند به بازسازی در ساختار دیپلماسی منطقه منجر شود.

در حال حاضر رژیم صهیونیستی تنها با دو کشور عربی مصر و اردن روابط دیپلماتیک کامل و علنی دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها