کد خبر: 267935
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۶:۲۰:۰۰
| |

کارشناسان عراقی نظر می‌دهند

ایران؛ هدف اصلی آمریکا از حضور در عراق

رفتار و گفتار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مورد عراق، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور را به ماموران آتش‌نشانی تبدیل کرده است.

ایران؛ هدف اصلی آمریکا از حضور در عراق
کد خبر: 267935
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با هر اقدام یا گفتاری که از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مورد عراق سر می‌زند، رئیس‌جمهورعراق و نخست‌وزیرش مجبور می‌شوند برای کاهش خشم جریان‌های مختلف سیاسی و به تبع آن جامعه عراق اظهارت آرام‌بخش و توجیه و تفسیرهایی را خلق کرده و در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.


به گزارش اعتمادآنلاین ، یکی از نمونه‌های این اقدام، سخنان «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق بعد از حضور شبانه و مخفیانه رئیس‌جمهور آمریکا در کشورش بود که تلاش کرد دولت عراق را از این حضور مطلع کرده و توجیه کمبود وقت را دلیل نادیده گرفته شدن ملاقات فیمابین بداند.


این‌بار نیز، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در مقام یک سخنگو، سخنان دونالد ترامپ در برنامه «Face the Nation» شبکه سی‌بی‌اس را تفسیر و اعلام کرد نیروهای آمریکایی در چارچوب توافق بین دو کشور در عراق حضور دارند و ماموریت آنها مبارزه با تروریسم است.


او در عین حال خاطرنشان کرد بغداد توضیحاتی در رابطه با شمار نیروهای آمریکایی حاضر در خاک عراق و نوع ماموریت آنها درخواست کرده است؛ امری که شاید بیانگر بی‌اطلاعی بغداد از نوع فعالیت یا استفاده از این بی‌اطلاعی برای توجیه فعالیت‌های خارج از چارچوب توافق نیروهای آمریکایی در کشورش باشد.


در سایه این سخنان و توجیه‌ها، این پرسش مطرح می‌شود که آیا آمریکا به دنبال تبدیل عراق به صحنه‌ای برای تقابل با جمهوری اسلامی است؟


یک کارشناس عراقی این نظریه را رد کرده و تمامی گفته‌های ترامپ را در راستای پوپولیسم رسانه‌ای تفسیر می‌کند.


«واثق الهاشمی» رئیس مجموعه پژوهش‌های راهبردی عراق در این رابطه معتقد است «سخنان رئیس‌جمهور آمریکا و حتی پاسخ مسئولین ایرانی به آن از چارچوب کشمکش رسانه‌ای خارج نشده و هرگز به درگیری مسلحانه‌ای تبدیل نخواهد شد.»


به اعتقاد این کارشناس، حتی سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا هم در چارچوب این درگیری لفظی و رسانه‌ای قرار گرفته است و با توجه به معادلات بین‌المللی حاکم بر منطقه، هرگز اجازه شکل‌گیری جنگی جهانی یا منطقه‌ای به ویژه جنگی آمریکایی علیه ایران داده نخواهد شد.


او در رابطه با عزم جریان‌های سیاسی عراق برای اخراج نیروهای خارجی از این کشور هم تاکید کرد تصور نمی‌کند شاهد اجماعی برای تحقق تصویب چنین قانونی در مجلس عراق باشیم زیرا از دیدگاه او ائتلاف‌ها و نمایندگان زیادی وجود دارند که حاضر به خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها