کد خبر: 281639
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عراق به دنبال حضور پررنگ منطقه‌ای

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق برنامه سفر خود را به کشورهای همسایه این کشور با سفر به جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌کند.

عراق به دنبال حضور پررنگ منطقه‌ای
کد خبر: 281639
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق برنامه سفر خود را به کشورهای همسایه این کشور با سفر به جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان عراقی این مسئله با وجود تکاپوی عربستان و ولخرجی‌های میلیاردی این کشور در عراق پیام‌های قابل تاملی را در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی با خود به همراه دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، حضور عبدالمهدی به همراه یک هیأت عالیرتبه اقتصادی در ایران آن هم در آستانه اولین سالگرد خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای می‌تواند بیانگر عدم تطابق قطب‌نمای روابط بغداد- تهران با اهداف کاخ سفید در منطقه تفسیر شود.

با وجود تلاش برخی از رسانه‌های وابسته به عربستان برای کم‌رنگ کردن این ارتباط، منابع آگاه سیاسی در دفتر نخست‌وزیری عراق به روزنامه لندنی العرب خبر دادند ویژگی سفر دو روزه عبدالمهدی به تهران اقتصادی خواهد بود و نخست‌وزیر عراق یک هیأت بزرگ اقتصادی با خود به تهران می‌آورد.

از سوی دیگر رسانه‌های عراقی در حالی خبر سفر عبدالمهدی را به تهران منتشر کردند که یک هیأت 90 نفره از سرمایه‌گذاران عربستانی وارد این کشور شده و همزمان با آن پادشاه عربستان هم از کمک 1 میلیارد دلاری ریاض به بغداد پرده برداشت.

یک منبع آگاه در دبیرخانه نخست‌وزیری عراق هم به روزنامه العربی الجدید گفت: عادل عبدالمهدی در سفر دوره‌ای خود به جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، عربستان و کویت خواهد رفت.

به گفته این منبع سفر عبدالمهدی تلاشی از سوی عراق برای اثبات استقلال در تصمیم‌گیری و بی‌طرفی خود در یارکشی‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود.

این در حالی است که یکی از کارشناسان سیاسی عراقی این سفر دوره‌ای را به خودی خود بیانگر ادامه تاثیرپذیری عراق از اتمسفر پیرامونی خویش توصیف کرد.

اهداف پیدا و پنهان این سفر هر چه که باشد باید گفت اگر تا روزگاری عراق با جنگ‌طلبی‌هایش در منطقه نقش‌آفرینی می‌کرد امروز به دنبال حضور پررنگ در چارچوب راهبرد بی‌طرفی و حتی میانجی‌گرایانه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها