کد خبر: 338707
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۴:۲۲:۰۹
| |

وزیر دفاع آمریکا درباره نفوذ اقتصادی و امنیتی چین و روسیه هشدار داد

وزیر دفاع آمریکا از متحدان اروپایی خود خواست تا مقابل سرمایه‌گذاری‌های چین محتاط رفتار کنند و در عین حال از روسیه بابت نقض قوانین کنترل سلاح و اقدامات خصمانه‌اش در اروپا انتقاد کرد.

وزیر دفاع آمریکا درباره نفوذ اقتصادی و امنیتی چین و روسیه هشدار داد
کد خبر: 338707
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۴:۲۲:۰۹

اعتمادآنلاین| مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی در «موسسه خدمات متحد رویال» که نخستین سخنرانی خارجی به عنوان وزیر دفاع دولت آمریکاست، در حالی مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مناقشه تجاری با چین و مبارزه حقوقی با کمپانی هوآوی است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت:‌ من به دوستانم در اروپا هشدار می‌دهم. این یک مشکل در فاصله‌ای دور نیست که بر شما اثر نگذارد. هر قدر که یک کشور به سرمایه گذاری و تجارت چین وابسته شود، به همان اندازه هم مستعد است تا در صورت انجام اقدامی خلاف خواسته‌های چین مورد مجازات قرار گیرد. هم روسیه و هم چین از تاثیر و نفوذ اقتصادی برای به دست آوردن جایگاه در دولت‌های خارجی برای اعمال فشار علیه تصمیم‌های سیاست خارجی بهره می‌برند که ممکن است بر منافع آنها اثر بگذارد.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت:‌ کاملا مشخص است که پکن و مسکو می‌خواهند با به دست آوردن حق وتو بر تصمیم‌های اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک سایر کشورها در نظم بین‌المللی اخلال ایجاد کنند. تصور اینکه دنیا تحت سلطه چین چه شکلی است باید بگویم که شبیه به همانی است که این کشور با مردمانش در داخل مرزهایش رفتار می کند.

او همچنین روسیه را بابت اقداماتش در الحاق شبه جزیره کریمه مورد انتقاد قرار داد و گفت: موشک‌های کروز روسیه که به سمت اروپا هستند، احتمالا کلاهک‌های اتمی دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها