کد خبر: 346645
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از قتل محافظ شخصی پادشاه عربستان گزارش می‌دهد:

آیا داستان خاشقجی جدیدی در راه است؟

همزمانی کشته شدن عبدالعزیز الغفم، محافظ شخصی پادشاه عربستان، با سالگرد قتل جمال خاشقجی، چه تصادفی باشد چه حساب‌شده، بار دیگر همه را به یاد آن قتل فجیع انداخت.

آیا داستان خاشقجی جدیدی در راه است؟
کد خبر: 346645
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- همزمانی کشته شدن عبدالعزیز الغفم، محافظ شخصی پادشاه عربستان، با سالگرد قتل جمال خاشقجی، چه تصادفی باشد چه حساب‌شده، بار دیگر همه را به یاد آن قتل فجیع انداخت.

غانم الدوسری، شخصیت مخالف عربستانی، بعد از وقوع قتل در مورد « ممدوح آل علی » فرد متهم به قتل الغفم نوشت: «او یکی از ماموران سازمان اطلاعات عربستان است که قصد داشت به من نزدیک شود و حتی می‌خواست مرا به مزرعه یکی از دوستانش خارج از لندن دعوت کند » و بدین شکل ممدوح آل علی را جزو جوخه اقدامات بن سلمان دسته‌بندی کرد.

سال گذشته در همین روزها بود که خبر اختفا و بعد از آن مرگ جمال خاشقجی به گوش جهانیان رسید. چند روز پیش، پس از کش و قوس‌های بسیار زیاد، بن سلمان که ظاهراً از باج‌گیری کشورها و سازمان‌های مختلف به خاطر در اختیار داشتن اسناد مشارکتش در این قتل به ستوه آمده بود، رسماً و در برابر دوربین رسانه‌ها مسئولیت این قتل را هرچند تلویحی بر عهده گرفت، غافل از اینکه فقط چند روز با اتهام دست داشتن در قتل یک شخصیت معروف دیگر فاصله دارد.

درباره اینکه عبدالعزیز الغفم، شخصیت بارز امنیتی سعودی، که اتفاقاً محافظ شخصی عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان هم بود، در کاخ و بر اثر درگیری برای ترور سلمان کشته شده یا اینکه در چارچوب توطئه‌ای که قاتلش هم از پای درآمد از بین رفته است، تحلیل و گزارش‌های ضد و نقیضی وجود دارد. با وجود این، تمامی کارشناسان بر این امر واقف‌اند که این کار باعث برداشتن یک گام دیگر از سوی بن سلمان به طرف تاج و تخت پدرش شده است.

به اعتقاد کارشناسان رسانه‌های عربی، سناریوی ‌نوشته‌شده برای نحوه قتل این افسر امنیتی که از قضا برای مقابله با همین نوع حملات و سوءقصدهای ناگهانی آموزش دیده، شاید حتی ساده‌لوح‌ترین طرفداران تاج و تخت سلمان و ولیعهدی بن سلمان را هم متقاعد نکرده باشد، به خصوص که به غیر از این 2 محافظ اصلی، فیصل الشعیبی دیگر محافظ بن سلمان نیز چندی قبل از آن در جریان سفر سلمان به «طنجه»‌ی مراکش برای استراحت به دلیل بیماری درگذشته بود.

همه اینها در حالی است که یگان سایبری و شبکه‌های اجتماعی بن سلمان هیاهوی گسترده‌ای در مورد جایگاه و محبوبیت فرد کشته‌شده به پا کردند، هیاهویی که باعث شد برخی از کارشناسان امور رسانه آن را بسیار فراتر از سطح یک محافظ شخصی توصیف کنند و از احتمال تلاش برای پنهان کردن حقایقی در پس این هیاهو سخن بگویند.

این احتمال زمانی قوت بیشتری به خود می‌گیرد که تنها چند روز قبل از آن عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی سعودی، در واکنش به اطلاعات مربوط به دست داشتن یکی از محافظان نزدیک بن سلمان در قتل خاشقچی، محافظت را یک شغل روتین و عادی قلمداد کرده بود.

آنچه مشخص است، بن سلمان و البته مشاورانش ید طولایی در تولید سناریوهایی دارند که مملو از تناقض و دروغ است، سناریو‌هایی که برخلاف قاعده موجود، تکرار آنها به مرور زمان نه تنها باورپذیر نمی‌شود بلکه بی‌پایه بودن‌شان به اثبات می‌رسد.

چهار سال گذشته سرشار از نمونه‌های زیادی از این سناریوهای دروغین بود، از داستان خاشقجی گرفته تا اتهام به بازداشت‌شدگان (شاهزاده‌ها و زنان در بازداشت) و صد البته تحقق پیروزی‌های بزرگ در یمن که دیگر نیازی به توضیح ندارد.

به هر روی، این قتل را هم باید به این داستان‌ها افزود تا رسانه‌ها بعد از داستان خاشقجی، ماجرای دیگری برای پیگیری داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها