کد خبر: 374372
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۵:۵۵:۴۲
| |

پارلمان آلمان از فروپاشی زودتر از موعد ائتلاف بزرگ خبر داد

معاون رئیس پارلمان آلمان با توجه به بحران‌های موجود در ائتلاف بزرگ از فروپاشی زودتر از موعد این ائتلاف دولتی در سال 2020 خبر داد.

پارلمان آلمان از فروپاشی زودتر از موعد ائتلاف بزرگ خبر داد
کد خبر: 374372
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۵:۵۵:۴۲

اعتمادآنلاین| ولفگانگ کوبیکی، معاون رئیس پارلمان آلمان و معاون رئیس حزب لیبرال دموکرات این کشور اعلام کرد به زنده ماندن ائتلاف بزرگ تا پایان کار اعتقادی ندارد.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه پاسایر نویه پرسه اعلام کرد ما در سال 2020 احتمالا پایان ائتلاف بزرگ را تجربه خواهیم کرد. وی در این باره که دولت مانند سابق به کار خود ادامه دهد ابراز نگرانی کرده و اظهار داشت که وضعیت بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته وی این مسئله که آیا سوسیال دموکرات به عنوان یک حزب خطرات پیش رو را پشت سر خواهند گذاشت و یا نه هم قابل توجه است.

او تاکید کرد که حزب سوسیال دموکرات در معرض تهدید جدی بعدی با توجه به انتخابات محلی پیش رو که در ماه فوریه در هامبورگ برگزار می شود قرار دارد. در صورت یک شکست انتخاباتی بسیاری از سیاستمداران محلی این وضعیت را بدون شکایت تحمل نخواهند کرد.

کوبیکی همچنین تصریح کرد که من فکر می کنم که سوسیال دموکرات ها تحت رهبری جدید هم از این اوضاع نابسامان نجات پیدا نخواهند کرد.

او افزود: حزب سوسیال دموکرات به شخصیت های کاریزماتیک و جذاب نیاز دارد و روسای جدید آن این گونه نیستند. ائتلاف بزرگ تحت این شرایط نمی تواند مانند سابق به کار خود ادامه دهد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا حزب لیبرال دموکرات برای مشارکت در دولت ائتلافی در صورت فروپاشی ائتلاف بزرگ آمادگی دارد گفت: بدون انتخابات مجدد خیر. به گفته وی بدون انتخابات مجدد دولت جدیدی در کشور ما وجود نخواهد داشت.

اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان چندی پیش ساسکیا اسکن و نوربرت والتر بوریانس، که از مخالفان سرسخت مشارکت این حزب در دولت ائتلافی هستند را به عنوان رهبران حزب سوسیال دموکرات انتخاب کردند.

به این ترتیب اولاف شولتز، وزیر دارایی و معاون صدر اعظم آلمان در دولت ائتلافی و کلاراگی ویتس که هر دو از طرفداران مشارکت سوسیال دموکرات ها در ائتلاف بزرگ بودند در این انتخابات شکست خوردند. به این ترتیب اعضای حزب سوسیال دموکرات با این رای گیری به نوعی اعلام کردند که موافق ادامه مشارکت حزبشان در ائتلاف بزرگ نیستند.

جناح مخالف دولت ائتلافی در حزب سوسیال دموکرات خواهان مذاکرات مجدد درباره قرارداد ائتلافی بوده و شروط جدید برای تداوم این ائتلاف را مد نظر دارند که از جمله این شروط سرمایه گذاری‌های میلیاردی در حوزه آب و هوا و زیر ساخت ها و نیز افزایش حداقل دستمزدها است.

بسیاری از مقامات حزب دموکرات مسیحی درباره لزوم آمادگی برای برگزاری انتخابات مجدد و وقوع هر سنارویی از جمله فروپاشی ائتلاف بزرگ سخن گفته اند و از حزب خود خواسته اند که مذاکرات مجدد درباره قرارداد ائتلافی را نپذیرد.

به هر حال ائتلاف بزرگ که این روزها حال خوبی ندارد حالا باید خود را برای دورانی سخت‌تر آماده کند.

دولت ائتلافی متشکل از اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در آلمان از همان آغاز تشکیل، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود و بعد از شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا (حزب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) و در نهایت پس از یک دوره طولانی مذاکرات مجدد برای تشکیل ائتلاف بزرگ روی کار آمد.

اما روند طولانی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان ابتدا تأثیر بدی روی محبوبیت این دولت بین شهروندان گذاشت و اتفاقات و چالش‌های بعدی هم به تشدید اوضاع دامن زد، به‌طوری که چهارمین دوره صدراعظمی مرکل به کام او تلخ شد.

احزاب دولت ائتلافی آلمان در انتخابات پارلمانی 2019 اروپا هم نتیجه تلخی را به دست آوردند و بعد از این انتخابات رئیس حزب سوسیال دموکرات از مقام خود کناره‌گیری کرد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها