کد خبر: 430504
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۴ ۱۲:۳۱:۵۸
| |

استاد دانشگاه کانزاس:

اتهامات آمریکا علیه ایران غیرمنصفانه است

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کانزاس، فشار آمریکا بر ایران را مورد انتقاد قرار داد و آن را عامل کاهش تعهدات ایران دانست.

اتهامات آمریکا علیه ایران غیرمنصفانه است
کد خبر: 430504
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۴ ۱۲:۳۱:۵۸

اعتمادآنلاین| اف. مایکل وودریچ، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه کانزاس آمریکا است. وی سال‌ها به بحث و بررسی در حوزه مسائل سیاسی و بحران‌های خاورمیانه پرداخته‌ است.

وی نظرات خود در مورد تنش‌ها و شرایط فعلی را بیان کرد:

آینده برجام به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بستگی دارد

مایکل وودریچ در ابتدا در مورد آینده برجام گفت: در این مرحله، همه چیز به انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر در ایالات متحده بستگی دارد. به نظر می‌رسد اروپا خواهان حفظ توافق با جمهوری اسلامی ایران است، اما فشار و تحریم‌های ایالات متحده انگیزه‌های جمهوری اسلامی ایران را برای پذیرفتن و تعهد به توافق، کاهش داده است.

ترامپ مانند تاجر بازاری است

جهان‌بینی ترامپ مانند یک دیپلمات یا دولتمرد سیاسی نیست

وی در ادامه گفت: پرزیدنت ترامپ نه از رویه قانونی یا سیاسی، بلکه از رویه‌های تجاری برای فشار بر ایران استفاده کرده است. او به دنبال انجام بهترین معامله با ایران و دریافت اعتبار برای خود است، بنابراین با استفاده از اهرم‌های مختلف سعی کرده است جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکره مجدد ترغیب کرده و در این راه از تهدیدها و تحریم‌ها استفاده کرده است.

وی افزود: سیاست خارجی ترامپ مانند تاجر بازاری است. متأسفانه، این جهان‌بینی با دیدگاه یک دیپلمات یا دولتمرد سیاسی که طبق اصول سیاست عمل می‌کند، هم‌خوانی چندانی ندارد. رئیس‌جمهور ترامپ، به جای آن با طرز فکر «بهترین معامله» هدایت می‌شود. درحالی که این رویه آنطور که او امیدوار بوده کار نکرده است. مذاکرات وی با کره شمالی گواه این امر است.

سفر گروسی چارچوبی برای حفظ وضع موجود بود

وودریچ همچنین در مور سفر گروسی به ایران گفت: اروپا می‌خواهد در صورت امکان، برجام باقی بماند. ایران تحریم‌های اضافی نمی خواهد و می‌خواهد با حمایت اروپا مانع شکل‌گیری تحریم‌های بیش‌تر شود.

این استاد دانشگاه در مورد همکاری ایران با آژانس گفت: همکاری ایران با آژانس تا حدودی نوسان داشته است، اما آخرین نمایش همکاری این روزهای ایران مهم بود تا نشان دهد که آنها حسن نیت خود را به توافقنامه نشان می‌دهند. همه اینها از جمله سفر گروسی احتمالاً چارچوبی برای حفظ وضعیت موجود باشد تا زمانی که ایالات متحده بداند چه کسی برای چهار سال آینده رئیس‌جمهور خواهد بود.

اتهامات آمریکا علیه ایران غیرمنصفانه است

ناامیدی مسئولان و مردم ایران از رفتار اعضای برجام قابل درک است

وی در مورد بدعهدی‌های انجام شده توسط اعضای برجام گفت: من دانشمند حقوقی نیستم ، بنابراین در موقعیتی نیستم که روشن کنم آیا اعضا تعهدات خود را «مطابق توافقنامه» «انجام داده‌اند» یا «انجام نداده‌اند».

انجام برخی از تعهدات تفسیری است، همانطور که ادعای آمریکا مبنی بر اینکه ایران تعهدات خود در قبال توافق را انجام نمی‌دهد، تفسیری و غیرمنصفانه به نظر می‌رسد، اما ایران همچنین از ادعای مشابهی علیه اعضای اروپایی، استفاده کرده است. شاید جزییات «انجام تعهد» در توافقنامه جدید با صراحت بیشتری روشن شود. در هر صورت، من می‌توانم درک کنم که چرا رهبران سیاسی ایران و مردم ایران از رفتار دیگر اعضا ناامید شده‌اند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها