کد خبر: 437130
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۴:۲۸:۲۹
| |

گاردین:

تمامی دروغ‌ها در جهان نمی‌توانند مانع آشکار شدن حقیقت شوند

 نسرین مالک، ستون نویس روزنامه گاردین در تحلیلی تحت عنوان درسی که از ابتلای ترامپ به کووید 19 گرفته می‌شود: تمامی دروغ‌ها در جهان نمی‌توانند مانع از آشکار شدن حقیقت شوند.

تمامی دروغ‌ها در جهان نمی‌توانند مانع آشکار شدن حقیقت شوند
کد خبر: 437130
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۴:۲۸:۲۹

اعتمادآنلاین| "اگر چند روز اخیر در سیاست‌های آمریکا یک نمایش بود، ممکن است این تصور پیش بیاید که این نقشه بیش از حد غیر قابل باور بود. گروهی از شخصیت‌های این نمایش با یکدیگر دیدار می‌کنند تا به آخرین خواسته قاضی فقید دیوان عالی آمریکا درخصوص عدم معرفی جانشینش تا پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر بی‌احترامی کنند. تنها چند روز پس از درگذشت او، این شخصیت‌ها در باغ رز کاخ سفید گردهم می‌آیند. آنها حرف‌های خصوصی ‌می‌زنند و در گوش هم نجوا می‌کنند. برخی در بدو ورود یکدیگر را به آغوش کشیده و می‌بوسند. این همه احساسات به یک رویداد سیاسی مربوط نمی‌شود بلکه بیشتر شبیه جشن پیروزی محض و قاطعانه مربوط است."

نسرین مالک، ستون نویس روزنامه گاردین در تحلیلی تحت عنوان "درسی که از ابتلای ترامپ به کووید 19 گرفته می‌شود: تمامی دروغ‌ها در جهان نمی‌توانند مانع از آشکار شدن حقیقت شوند" می‌نویسد: «اعضای حلقه داخلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این مهمانی حضور پیدا کردند تا معرفی ایمی برت، نامزد ترامپ برای دیوان عالی را با خیال راحت و با تشویق از جانب عده‌ای عاری از احساسات اخلاقی و حس مسئولیت و پاسخگویی جشن بگیرند. روث بیدر گینزبرگ درگذشت. آنها قصد داشتند تا هر طور شده نامزد خود را در این پست قرار دهند؛ پاندمی کرونا که خارج از فضای دلپذیر حاکم در باغ رز کاخ سفید آمریکایی‌ها را به مرگ و نابودی کشانده، نگرانی و دغدغه آنها نبود.

اما این نقشه یک پیچیدگی داشت. از آن زمان، ترامپ و دست‌کم هفت تن دیگر از حاضرین در آن مراسم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. ترامپ و کریس کریستی در بیمارستان بستری هستند. نتایج تست کرونای دیگر کارمندان کاخ سفید نیز که به ترامپ نزدیک بودند مثبت اعلام شده است. پاندمی کرونا که مدت‌ها از سوی ترامپ کم اهمیت گرفته شده بود، نهایتا به قدرتمندترین مرد جهان رسید.

ما عادت نداریم که ترامپ به خاطر اقداماتش مورد انتقاد قرار بگیرد. دوره ریاست جمهوری ترامپ تا کنون صحنه بی تفاوتی بوده است، آن هم از طرف حزب جمهوری خواه و هواداران او در سراسر این کشور؛ این بی تفاوتی در رابطه با همه اقدامات او صورت گرفته، هر چقدر هم که اقداماتش غیراخلاقی، غیر صادقانه، بی‌کفایت یا حتی غیر قانونی بوده باشند. اما چیزی تقریبا وابسته به کتاب مقدس درخصوص غرور و افتخاری که در آن رویداد در باغ رز موج می‌زد، وجود داشت: فرعونی که ادعای خدایی می‌کرد و مصونیت خود از مجازات را به رخ می‌کشید، با یک بیماری همه‌گیر مجازات شد.

هیچ‌ یک از آنها سرنوشت یا جزای غیرطبیعی نیست. دلیلی وجود دارد که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تنها چند روز پس از خودستایی درباره دست دادن با همه افراد در جریان بازدید از یک بیمارستان به ویروس کرونا مبتلا می‌شود. منطقی پشت ابتلای ترامپ به کووید 19 آن هم چند روز پس از شرکت در رویدادی که در آن به تمامی قوانین ایمنی بی‌اعتنایی شده، وجود دارد. قوانین طبیعت به حالت تعلیق در نیامده است. حقیقت و واقعیت همچنان وجود دارد و این به سرعت به دونالد ترامپ رسید.

وقتی صحبت از پیچاندن و چرخاندن حقیقت می‌شود، موارد بسیاری وجود دارد که ترامپ و حزبش در آن قادر و توانا هستند اما چهره خسته و رنگ پریده ترامپ در زمانی که از بیمارستان فیلم منتشر کرد، گواهی بر محدودیت‌هایش بود.

او همچنان به آزمایش کردن این محدودیت‌ها ادامه خواهد داد. این یک لحظه آموزنده برای ترامپ و حزبش نخواهد بود. هیچ فروتنی، متانت یا در واقع کلاسی در معرض نمایش نخواهد بود. هیچ احترامی برای ملتی که از تلف شدن صدها هزار تن از هم‌وطنانشان آن هم تحت رهبری ترامپ رنج برده‌اند، وجود نخواهد داشت؛ رهبری که افرادی را که ماسک می‌زدند، به تمسخر گرفته و از آنها انتقاد می‌کند و تازه ترین نمونه آن نیز در مناظره انتخاباتی‌اش در رابطه با جو بایدن، رقیب دموکراتش در انتخابات نوامبر مشاهده شد.

تنها چهار هفته قبل از انتخابات آن هم انتخاباتی که نیاز به ارتباط دقیق و هماهنگ جدی میان کاخ سفید و کادر پزشکی ترامپ دارد، دولت واشنگتن از مسیر و روش دولت‌های خودکامه پیروی کرده و صحنه‌هایی را از ترامپ در حالی که برگه‌ها و اوراق خالی را امضا می‌کند، نشان می‌دهند تا این منظور را برسانند که ترامپ همچنان به کار و فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شخص ترامپ حتی در زمانی که به نفس نفس افتاده است، درباره اینکه چطور تصمیم به خروج از کاخ سفید و بستری شدن در بیمارستان گرفت، خود نمایی می‌کند چرا که این کاری است که یک رهبر بزرگ انجام می‌دهد! او می‌گوید: نمی‌توانستم خودم را در اتاقی حبس کنم تا در امنیت کامل باشم.

این باید یک زنگ هشدار و بیدارباش برای این دولت باشد: فرصتی برای طراحی راهی درست در مقابله با ویروس کرونا. دیگر چنین فرصتی وجود نخواهد داشت. اگر ترامپ از بیماری جان سالم به در ببرد، او و طرفدارانش بهبودی‌اش را به تبلیغی برای قدرت و سرسختی‌اش تبدیل خواهند کرد. یا اینکه ترامپ از بازگشت خود به عنوان مهماتی برای ثابت کردن اینکه این ویروس در حقیقت یک تهدید اغراق‌آمیز است، استفاده خواهد کرد.

ترامپ راهی پیدا خواهد کرد تا بهبودی خود از بیماری کرونا را به سلاحی در برابر بایدن تبدیل کند، بایدنی که ترامپ ادعا خواهد کرد یک مرد ضعیف است که احساس آمریکایی‌ها را درک نمی‌کند چرا که به دور از مردم در انزوا مانده، در محیطی ایمن از ویروس کرونا به سر می‌برد و پشت ماسکش پنهان شده است.

بیماری ترامپ که در نتیجه بی‌احتیاطی و غرورش به وجود آمده، به عنوان سندی از "مرد مردم بودن" او به کار خواهد رفت؛ به گونه‌ای که انقدر با مردم خود قاطی شده که او نیز به ویروس کرونا مبتلا شده است.

از سوی دیگر، اگر اوضاع ترامپ وخیم‌تر شود، انتظار فصلی از تئوری‌های توطئه و یک بحران دموکراسی احتمالی را داشته باشید. دولت ترامپ دولتی نیست که در دوران ثبات بتواند به خوبی مدیریت کند چه برسد به دوران بحران. برای حزبی که رئیس جمهورش همین الان هم اعلام کرده که در صورت شکست در انتخابات نوامبر کاخ سفید را ترک نخواهد کرد، تعلیق‌های بیشتری از هنجار تلاش می‌شود: خطرات بسیار زیاد هستند و زمان قبل از روز انتخابات بسیار کم است تا بخواهند درباره فروتنی حرفی بزنید که تاثیری نخواهد داشت.

به جای محاسبه آمار قربانیان کرونا در آمریکا و این حقیقت که ترامپ شخصا با یک واکنش ضعیف به این پاندمی سازگار شده است، در حال حاضر زشت‌ترین نزاع و جنجال محتمل است. حزب حاکم برای تضمین منافع خود به اجساد جانباختگان پاندمی چنگ خواهد انداخت درست همانند کاری که درخصوص روث گینزبورگ (قاضی درگذشته دیوان عالی) انجام داد.

سوء استفاده از بیماری ترامپ هر دست‌آورد کوتاه مدتی هم برای او و حزبش داشته باشد، روزهای گذشته یادآور این هستند که چیزهایی وجود دارد که فراتر از توان آنهاست. جرائمی وجود دارند که آنها نمی‌توانند از آنها پیشی بگیرند. شکست‌های اساسی دونالد ترامپ در رهبری و تبانی جمهوری‌خواهان در این شکست‌ها نهایتا دامن آنها را خواهد گرفت. علی‌رغم تمامی این دروغ‌ها، واقعیت و حقیقت نهایتا پیروز خواهد شد.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها