کد خبر: 438649
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۰۹:۲۶:۳۱
| |

گردش دیوان عالی آمریکا به سمت محافظه کاران

دیوان عالی فدرال 9 عضو دارد که پیش از مرگ گینسبرگ ترکیب حاضران در این نهاد 5 به 4 به نفع محافظه‌کاران بود اما اگر امی برت بتواند تایید سنا را به دست آورد، آرایش سیاسی دیوان عالی 6 به 3 به نفع محافظه‌کاران خواهد شد. این برتری به آن معناست که اگر صحت انتخابات به چالش کشیده شود یا مساله‌ای مانند اوباماکر در دیوان عالی مورد بررسی قرار گیرد، محافظه‌کاران دست بالا را خواهند داشت.

گردش دیوان عالی آمریکا به سمت محافظه کاران
کد خبر: 438649
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۰۹:۲۶:۳۱

اعتمادآنلاین| جلسات استماع گزینه جدید حضور در دیوان عالی فدرال در حالی دوشنبه شب به وقت محلی در سنای امریکا آغاز خواهد شد که تنها 22 روز تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی است و بسیاری از شهروندان امریکایی موافق انتخاب قاضی جدید دیوان عالی پیش از سوم نوامبر نیستند. اختلاف زیادی نیز میان احزاب اصلی ایالات‌ متحده در این باره وجود دارد؛ دموکرات‌ها او را کاندیدای ایدئولوژیکی می‌دانند که دیوان عالی را به نهادی کاملا راست‌گرا تبدیل خواهد کرد و جمهوری‌خواهان معتقدند این حق آنهاست زمانی که سنا و ریاست‌جمهوری را در اختیار دارند، اقدام به انتصاب قاضی جدید برای دیوان عالی کنند. در پی درگذشت قاضی روث بدر گینسبرگ 87 ساله در ماه سپتامبر، جمهوری‌خواهان فرصت پدید آمده را غنیمت شمرده و با اتخاذ مواضعی متناقض با آنچه در سال 2016 اعلام کرده بودند از انتخاب قاضی جدید دیوان عالی در اسرع وقت خبر دادند. دونالد ترامپ به سرعت امی کنی برت 48 ساله را به عنوان گزینه اصلی خود برای صندلی خالی دیوان عالی معرفی کرد و میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا گفت که کاندیدای معرفی شده از سوی رییس‌جمهور به سرعت رای تایید سنا را از آن خود خواهد کرد.

دیوان عالی فدرال 9 عضو دارد که پیش از مرگ گینسبرگ ترکیب حاضران در این نهاد 5 به 4 به نفع محافظه‌کاران بود اما اگر امی برت بتواند تایید سنا را به دست آورد، آرایش سیاسی دیوان عالی 6 به 3 به نفع محافظه‌کاران خواهد شد. این برتری به آن معناست که اگر صحت انتخابات به چالش کشیده شود یا مساله‌ای مانند اوباماکر در دیوان عالی مورد بررسی قرار گیرد، محافظه‌کاران دست بالا را خواهند داشت و همین مساله اصلی‌ترین دلیل نگرانی دموکرات‌هاست. به نوشته نیویورک‌تایمز، دموکرات‌ها برنامه‌ریزی کرده‌‌اند که در این نشست به مخالفت با امی کنی برت بپردازند و با تمرکز بر زندگینامه و نوشته‌های این قاضی او را مورد حمله قرار دهند. دموکرات‌ها که می‌دانند در سنا جریان اقلیت به حساب می‌آیند در میان خود این حقیقت را پذیرفته‌اند که قادر به جلوگیری از تایید او در سنا نیستند و به همین دلیل قصد دارند در جلسه استماع که به صورت زنده برای شهروندان امریکایی پخش می‌شود، سوالاتی را مطرح کنند که امی برت را به چالش بکشد. دموکرات‌ها می‌کوشند با طرح این سوالات او را در موقعیتی قرار دهند که بعدتر نتواند برخلاف صحبت‌های خود رایی صادر کند. چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا روز یکشنبه با اشاره به این موضوع از امی برت خواسته بود، تعهدنامه‌ای رسمی را امضا کند که براساس آن خود از رای دادن در دیوان عالی درباره دو موضوع صحت انتخابات و مراقبت‌های بهداشتی ارزان‌قیمت منع می‌شود. رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها می‌گویند آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در جلسه استماع این موضوع را مطرح کنند. در مقابل جمهوری‌خواهان قصد دارند به جای بحث درباره مسائل چالش‌برانگیز نظیر حمایت‌های بهداشتی یا حق سقط جنین، جلسه استماع را به جلسه‌ای برای معرفی امی‌برت به عنوان یک قاضی با سواد، یک مادر نمونه و یک امریکایی مسیحی تبدیل کنند. سناتور جاش هاولی از ایالت میسوری در این باره می‌گوید:«او فوق‌العاده موفق، متفکر و تواناست اما او نیز مانند بقیه یک انسان است و نظراتی شخصی دارد.»

احساس ترس رای ‌دهندگان دموکرات

جدال‌های سیاسی بر سر انتخاب گزینه جدید دیوان عالی تنها محدود به کنگره امریکا نمی‌شود. در بسیاری از ایالت‌ها رای‌دهندگان دموکرات که نگران حاکمیت محافظه‌کاران بر دیوان عالی هستند، تلاش دارند با کمک به گزینه دموکرات‌ها گامی بزرگ در راستای بازپس‌گیری سنا از جمهوری‌خواهان داشته باشند. براساس آمارهای اعلام شده از سوی حزب دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی، جیم هریسون کاندیدای ورود به سنا و رقیب لیندسی گراهام موفق شده است تاکنون 57 میلیون دلار کمک نقدی جمع‌آوری کند که رقمی بی‌نظیر در تاریخ انتخابات‌ امریکاست. براساس نظرسنجی‌ها در حال حاضر هریسون و گراهام هر دو با 48 درصد آرا و در شرایطی که 95درصد ثبت‌نام‌کنندگان برای رای دادن گفته‌اند، رای‌شان را قطعی کرده‌اند به رقابت می‌پردازند. در ماه نوامبر بر سر35کرسی مجلس سنا(23جمهوری‌خواه و12دموکرات) انتخابات برگزار می‌شود و دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت آرا علاوه بر حفظ 12کرسی خود نیاز به کسب 4 کرسی از 23کرسی جمهوری‌خواهان دارند. در صورتی که جو بایدن بتواند در انتخابات پیش رو به پیروزی دست یابد آنها با کسب 3 کرسی جمهوری‌خواهان نیز می‌توانند حائز اکثریت مجلس سنا شوند.

روایت نظرسنجی‌‌ها از ناراحتی شهروندان

نظرسنجی اخیر واشنگتن‌پست - ای‌بی‌سی نشان می‌دهد اکثریت شهروندان ایالات‌متحده با اقدام رییس‌جمهور و جمهوری‌خواهان سنا در فاصله اندک باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ناراضی هستند. براساس این نظرسنجی 52 درصد افراد فکر می‌کنند این جلسه استماع نباید برگزار شود و این حق رییس‌جمهور بعدی است که قاضی دیوان عالی را منصوب کند. با این حال 44 درصد نیز از اقدام ترامپ حمایت می‌کنند و می‌گویند او براساس قانون می‌تواند این اقدام را انجام دهد. به نوشته واشنگتن پست 65 درصد زنان شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که با انتخاب گزینه‌ای نظیر امی کنی برت مخالفند و او را مخالف آزادی‌های فردی معرفی می‌کنند. این روزنامه همچنین نوشته است، یافته‌های یک موسسه تحقیقاتی در سال 2019 نشان می‌دهد که 6 نفر از هر 10شهروند امریکایی، نگاه محافظه‌کاران به آزادی‌های فردی را ندارند و در این زمینه به دموکرات‌ها نزدیک‌ترند. این یافته‌ها بیانگر آن است که اقدام جمهوری‌خواهان در سنا برای انتخاب سریع قاضی جدید دیوان عالی و معرفی یک محافظه‌کار برای این منصب می‌تواند وضعیت آنها را در انتخابات پیش روی مجلس سنا به خطر بیندازد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها