کد خبر: 442397
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۳ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

انتخابات آمریکا | بایدن و مثلث سیاست خارجی بوش، اوباما و ترامپ

در حالی که طرفداران دموکرات‌ها پیروزی مجدد ترامپ را به مثابه فاجعه‌ای برای بشریت قلمداد می‌کنند، طرفداران ترامپ معتقدند در صورت پیروزی جو بایدن باید منتظر جنگ‌های جدیدی در منطقه خاورمیانه باشیم.

انتخابات آمریکا | بایدن و مثلث سیاست خارجی بوش، اوباما و ترامپ
کد خبر: 442397
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۳ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- در حالی که طرفداران دموکرات‌ها پیروزی مجدد ترامپ را به مثابه فاجعه‌ای برای بشریت قلمداد می‌کنند، طرفداران ترامپ معتقدند در صورت پیروزی جو بایدن باید منتظر جنگ‌های جدیدی در منطقه خاورمیانه باشیم.

با وجود اینکه تجربه نشان داده است نباید چندان به نتایج نظرسنجی‌ها دل بست و به جای پیش‌بینی منتظر اعلام نتیجه انتخابات باشیم، اما به هر روی بسیاری از تحلیلگران معتقدند هر کدام از این 2 نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسند چهره خاورمیانه به همین شکل فعلی باقی نخواهد ماند.

به گفته کارشناسان، چه دونالد ترامپ در کاخ سفید باقی بماند و چه کلیدهای آن را به جو بایدن تحویل دهد واشینگتن باید خود را برای تحولات آتی جهان آماده کند؛ تحولاتی که طی سال 2021 جهان را درخواهد نوردید. در رأس این چالش‌ها چین به عنوان یک قدرت جهانی رو به صعود قرار دارد، در کنار آن شاهد فرسایش و فروپاشی تدریجی ساختاری غربی در سال 2021 هم خواهیم بود و از این رو واشینگتن مجبور خواهد بود در پی راهکاری برای در دست گرفتن دوباره‌ی زمام امور جهانی باشد.

جو بایدن به صراحت به رأی‌دهندگان خود قول داده است اگر رئیس‌جمهور شود، این کار را خواهد کرد و این مساله می‌تواند برای متحدان غربی واشینگتن خبر خوشی محسوب شود.

با این حال مخالفان بایدن از جمله تحلیلگران عرب همسو با محور عربستان سعودی تاکید دارند به سیاست خارجی جو بایدن نمی‌توان چندان دل بست. آنها بایدن را متهم می‌کنند که سیاست خارجی منسجمی پیشه نکرده و شاید در بهترین حالت طی چهار سال آینده شرایطی شبیه به آنچه که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و معاونت او شاهد بودیم برقرار باشد.

مناظره‌های صورت‌گرفته و اظهارنظرهای 2 رقیب گواه آن است که جو بایدن می‌کوشد تا نظراتی مغایر با آنچه که ترامپ تاکنون در سیاست خارجی پیش گرفته ارائه کند.

گرچه هنوز در مورد عملیاتی شدن این وعده‌ها همانند پیروزی جو بایدن شک و تردیدهای قابل تاملی وجود دارد، اما در کنار آنچه که بایدن راجع به بازگشت به توافق پاریس، توافق هسته‌ای (برجام)، راه‌حل 2 دولت در مساله فلسطین و ازسرگیری ارتباط با سازمان آزادی‌بخش فلسطین عنوان کرده، انتقادات شدیداللحنی از چین و رویکردهای جهانی‌اش کرده است.

با این اوصاف، به اعتقاد منتقدان بایدن، او برای جلوگیری از وقوع جنگ با رقبا و کشورهای متخاصم شرایط بسیار دشوارتری نسبت به ترامپ خواهد داشت، به خصوص که بایدن به طور حتم توانایی ترامپ را در رفتارهای هجوآمیز و هرج‌ومرج رفتاری ندارد.

به هر روی تا زمانی که تیم سیاست خارجی از یک سو و تیم حاکم بر پنتاگون از سوی دیگر مشخص نشوند نمی‌توان با قاطعیت در مورد نوع گرایش‌های جو بایدن سخن گفت، از سویی به زعم برخی از کارشناسان، حتی اگر تیم سیاست خارجی باراک اوباما هم در دولت بایدن روی کار بیاید، باز با توجه به تغییر شرایط فعلی جهان احتمالاً شاهد تفاوت‌های قابل تاملی در این رویکردها خواهیم بود.

به عقیده کارشناسان، گرچه ترامپ شانس‌های زیادی برای حضور دوباره در کاخ سفید دارد، اما در صورت پیروزی جو بایدن باید منتظر برایندی از سیاست‌های بوش پسر، باراک اوباما و دونالد ترامپ در سیاست‌های خارجی واشینگتن باشیم مگر آنکه او انقلابی در این زمینه رقم بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها