کد خبر: 452459
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از داستان سه فرمانده میدانی مقاومت که سرنوشتی مشابه پیدا کردند:

از همکاری تنگاتنگ آمریکا و اسرائیل در ترور رهبران محور مقاومت چه می‌دانیم؟ - بخش سوم: سردار قاسم سلیمانی

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز چند روز بعد از ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی از نقش قابل توجه اسرائیل در کمک به ایالات متحده برای انجام عملیات ترور پرده برداشت.

از همکاری تنگاتنگ آمریکا و اسرائیل در ترور رهبران محور مقاومت چه می‌دانیم؟ - بخش سوم: سردار قاسم سلیمانی
کد خبر: 452459
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز چند روز بعد از ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی از نقش قابل توجه اسرائیل در کمک به ایالات متحده برای انجام عملیات ترور پرده برداشت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، این شبکه آمریکایی در چارچوب گفت‌وگو با 2 منبع مطلع و مسئول آمریکایی به مخاطبان خود خبر داد، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل اطلاعات مهمی راجع به ترور در اختیار طرف‌های آمریکایی قرار داده‌اند.

این شبکه در آن زمان فاش کرد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اطلاعاتی را از چند مخبر که در فرودگاه دمشق کار می‌کردند دریافت کرد که نشان می‌داد هواپیمای سلیمانی به سوی بغداد به پرواز درآمده است، و موفق شد این اخبار را از طریق سرویس اطلاعاتی اسرائیل راستی‌آزمایی کند.

هنگام فرود هواپیمای اجنحه الشام در بغداد نیز عوامل آمریکایی با توجه به حضور نظامیان آمریکا در این فرودگاه ورود آن را تایید کردند.

چنین بود که سه فروند هواپیمای آمریکایی در حریم هوایی عراق به پرواز درآمدند و منطقه فرودگاه را از زمان خروج سپهبد سلیمانی از هواپیما و سوار شدن بر خودرو زیر نظر گرفته و در نهایت این خودروها با چهار موشک هدف قرار گرفتند.

پایگاه اطلاع‌رسانی تایمز آو اسرائیل نیز در حاشیه این اقدام تروریستی خبر داد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو از همکاری و حمایت اسرائیل در تلاش‌های انجام‌گرفته برای مقابله با ایران تشکر و قدردانی کرد.

پمپئو در گفت‌وگویی با یک رسانه اسرائیلی طی آخرین سفر خود به فلسطین اشغالی نیز با ستایش از آنچه که نقش اسرائیل در مبارزه با ترویسم خوانده بود گفت: «اسرائیل نقش مهمی ایفا می‌کند، اما این نقش همواره غیررسانه‌ای است.»

از سویی به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قطری الجزیره، نتانیاهو که در روز عملیات در آتن حضور داشت پیش از ترک این شهر به خبرنگاران گفت: «اتفاقات بسیار شگفت‌انگیزی در منطقه رخ خواهد داد.»

او در فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو نیز به خبرنگاران گفت: «ما در ارتباط مستمر و مستقیمی با دوست بزرگ و عظیم خود ایالات متحده هستیم.»

چند ساعت بعد از این سخنان بود که سردار سلیمانی طی حمله‌ای هوایی به فرودگاه بین‌المللی بغداد به همراه ابومهدی المهندس رئیس نیروهای حشد الشعبی عراق ترور شد.

روزنامه نیویورک تایمز هم که گزارش‌هایش نشان می‌دهد اطلاعات هدفمند سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل را از یک تریبون آمریکایی منتشر می‌کند در همان روزها خبر داد، ظاهراً نتانیاهو تنها شخصیت غیرآمریکایی بود که از این عملیات ترور پیش از انجام آن اطلاع داشت.

علاوه بر این‌، نیویورکر نیز در گزارش مفصلی با اشاره به نام این سه فرمانده میدانی مقاومت نوشت: «نتانیاهو پشت پرده و در خفا از این اقدام در پوست خود نمی‌گنجد.» یک دیپلمات اسرائیلی هم در این باره گفت: «ترور سلیمانی قواعد بازی را از جانب تل‌آویو تغییر داد.»

به نوشته این مجله آمریکایی، همفکران نتانیاهو بر این باورند که این اقدام هر نوع گشایشی را در سطح دیپلماتیک بین ترامپ و روحانی به نقطه صفر نزدیک کرد و نشان داد که ایالات متحده عزم خود را برای ادامه فشار حداکثری جزم کرده است.

این در حالی است که میدل ایست آنلاین خبر داد، این ترور در چارچوب الگو و روش‌های اسرائیلی صورت گرفته است.

ترور آخرین ضلع مثلث فرماندهی عالی میدانی جنگ 33روزه در آستانه یک‌سالگی وقوعش همچنان در نقاط مختلف جهان به ویژه در عراق- محل وقوع این جنایت- بازتاب دارد و اگرچه در 2 عملیات تروریستی پیشین به دلیل عاملیت اسرائیل تلاش شد تا طرف مجری رسماً معرفی نشود، اما در مورد ترور شهید سلیمانی از همان ابتدا آمریکا مسئولیت این اقدام شنیع تروریستی را بر عهده گرفت. هرچند هرگز نقش اسرائیل در این عملیات را هم رد نکرده است.

سردار سلیمانی1

سردار سلیمانی2

سردار سلیمانی6

سردار سلیمانی2

سردار سلیمانی3

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها