کد خبر: 479220
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۰۷:۴۱:۰۰
| |

آمریکا قتل‌عام ارامنه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسد؟

اولین تماس تلفنی میان جو بایدن و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آمریکا و ترکیه سه ماه پس از تحلیف بایدن در بیستم ژانویه یک روز پیش از روز یادبود ارامنه صورت گرفت، زمانی که انتظار می‌رود بایدن از سنت چندین دهه بیانیه‌های ملاحظه‌کارانه کاخ سفید که پیشتر این تحولات دوران جنگ جهانی اول را "شر بزرگ" توصیف کرده بود، دوری کند.

آمریکا قتل‌عام ارامنه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسد؟
کد خبر: 479220
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۰۷:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| به گفته منابع، رئیس جمهوری آمریکا جمعه به رجب طیب اردوغان گفت که قصد دارد تا قتل‌عام 1915 ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی را به عنوان "نسل‌کشی" به رسمیت بشناسد و این احتمالا ضربه دیگری به روابط متزلزل میان این دو متحد عضو ناتو وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اولین تماس تلفنی میان جو بایدن و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آمریکا و ترکیه سه ماه پس از تحلیف بایدن در بیستم ژانویه صورت گرفت و این تاخیر عمدتا به چشم بی‌توجهی به اردوغان نگریسته می‌شود که پیشتر روابط نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا داشت.

این تماس همچنین یک روز پیش از روز یادبود ارامنه صورت گرفت، زمانی که انتظار می‌رود بایدن از سنت چندین دهه بیانیه‌های ملاحظه‌کارانه کاخ سفید که پیشتر این تحولات دوران جنگ جهانی اول را "شر بزرگ" توصیف کرده بود، دوری کند.

در بیانیه کاخ سفید در رابطه با این تماس تلفنی یا بیانیه ریاست جمهوری ترکیه هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: رئیس جمهور بایدن با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد و تمایل خود برای ایجاد یک روابط دوجانبه سازنده از طریق گسترش حوزه‌های همکاری و مدیریت موثر اختلافات را منتقل کرد. دو رهبر همچنین برای ملاقات در حاشیه نشست ماه ژوئن ناتو و گفت‌وگوی بیشتر درباره روابط دو کشور توافق کردند.

ترکیه پذیرفته است که ارامنه بسیاری که در دوران امپراتوری عثمانی زندگی می‌کردند، در درگیری با نیروهای عثمانی در جنگ جهانی اول کشته شده‌اند اما این آمار را به چالش کشیده و همچنین انکار می‌کند که چنین کشتارهایی به صورت سیستماتیک صورت گرفته و نسل‌کشی بوده باشد.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه آمده است که بایدن و اردوغان درباره "مولفه استراتژیک روابط دوجانبه و اهمیت همکاری در کنار هم برای ایجاد همکاری بیشتر روی مسائلی که منفعت دوجانبه دارند، توافق کرده‌اند."

روابط میان آنکارا و واشنگتن بر سر یک سری مسائل، از خرید سامانه‌های دفاعی اس - 400 روسیه به دست ترکیه که بابت آن هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت تا اختلاف سیاسی در سوریه، حقوق بشر و مسائل حقوقی تیره شده است.

اردوغان روابط نزدیکی با ترامپ ایجاد کرده بود، اما از زمان روی کار آمدن بایدن، واشنگتن انتقادات زیادی را به سوابق حقوق بشری ترکیه وارد می‌کند. آمریکا همچنین در درخواست خود از ترکیه برای کنار گذاشتن سامانه‌های دفاعی روسیه مصمم ایستاده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها