کد خبر: 485314
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۱۰:۵۸:۰۰
| |

برادر و معاون ولیعهد سعودی در بغداد؛ گفتگو با سران قوای عراق

خالد بن سلمان برادر و معاون محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان شب گذشته در دیدارهای جداگانه با سران قوای عراق در خصوص مسائل منطقه گفت وگو کرد.

برادر و معاون ولیعهد سعودی در بغداد؛ گفتگو با سران قوای عراق
کد خبر: 485314
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۱۰:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| "خالد بن سلمان" که در جایگاه معاون وزیر دفاع عربستان به بغداد سفر رسمی کرده، شب گذشته (سه شنبه) با مقامات عراقی دیدار و درباره موضوعات مختلف گفتگو داشت.

به گزارش ایرنا، خالد بن سلمان برادر و معاون محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان شب گذشته در دیدارهای جداگانه با سران قوای عراق در خصوص مسائل منطقه گفت وگو کرد.

معاون وزیر دفاع عربستان ابتدا با حضور در کاخ ریاست جمهوری عراق با برهم صالح رئیس جمهور این کشور دیدار کرد که در خلال آن درباره "روابط بین دو کشور و راه های تقویت آن" گفتگو شد.

رئیس جمهوری عراق بر اهمیت توسعه روابط دوجانبه و تحکیم چشم اندازهای همکاری همه جانبه و عمل به توافقات و یادداشت های تفاهم امضا شده بین دو کشور در زمینه های امنیتی، اقتصادی و سرمایه گذاری و تقویت آن در جهت همکاری و هماهنگی مشترک بیشتر در راستای منافع بغداد - ریاض تاکید کرد.

همچنین دو طرف نقش عربستان در سطح کشورهای عربی و منطقه را "محوری" دانستند و تاکید کردند که عراقِ امن، با ثبات، دارای حاکمیت و روابط مستحکم با کشورهای عربی و اسلامی همسایه اش، یکی از اساس ها و ستون های تحکیم امنیت و ثبات و توسعه در منطقه است.

خالد بن سلمان نیز به نوبه خود با تقدیر از رئیس جمهور عراق، بر پایبندی عربستان به حمایت از امنیت و ثبات عراق و تقویت پیوندهای همکاری بین دو کشور در زمینه های امنیتی، اقتصادی و سرمایه گذاری در راستای منافع دو ملت برادر تاکید کرد.

در ادامه معاون ولیعهد عربستان، در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، مسائل دارای اهمیت مشترک را بررسی و نخست وزیر عراق بر اهمیت توسعه روابط بین دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی علاوه بر همکاری امنیتی در زمینه جنگ با گروه تروریستی داعش تاکید کرد.

الکاظمی پیشبرد پرونده سرمایه گذاری های عربستان در عراق را امری مهم شمرد و مرحله کنونی از روابط دوجانبه را شاهد گام های مثبتی در جهت منافع دو کشور و تقویت ثبات منطقه دانست.

الکاظمی همچنین بر دستورات خود به فرماندهان امنیتی در وزارت دفاع مبنی بر لزوم تقویت همکاری امنیتی با همتایان عربستانی خود در راستای ثبات و امنیت داخلی دو کشور تاکید کرد.

نخست وزیر عراق یکماه پیش در صدر هیاتی بزرگ به عربستان سعودی رفت و مورد استقبال ولیعهد این کشور قرار گرفت و چندین توافق و تفاهم با ریاض را به امضا رساند که غالبا در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری بود.

دیدار بعدی خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان با محمد الحلبوسی رئیس مجلس نمایندگان عراق بود که "تحکیم روابط دوجانبه و تقویت همکاری فیمابین در زمینه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی" مورد بحث طرفین بود.

رییس مجلس عراق در این دیدار بر بازگشت عراق به نفوذ عربی خود و تقویت همکاری همه جانبه تاکید کرد.

اخیرا عراق میزبان گفتگوهای منطقه ای بین ایران و عربستان بوده است که برهم صالح رییس جمهوری این کشور تاکید کرد که بغداد بیش از یکبار محل اجلاس فیمابین تهران و ریاض بوده است.

فواد حسین وزیر خارجه عراق نیز اسفندماه سال گذشته از لزوم میانجیگری کشورش بین ایران و عربستان سخن گفت چراکه به گفته وی "تنش بین تهران و ریاض بر بغداد تاثیرگذار است".

ابتدا روزنامه فاینشنال تایمز از دیدار و گفتگو میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و عربستان پرده برداشت که واکنش های مثبت منطقه ای را به همراه داشت.

سپس محمد بن سلمان در یک گفتگوی تلویزیونی با رسانه دولتی کشورش، از قصد ریاض برای ارتباط حسنه با تهران سخن گفت و افزود که "عربستان بعنوان یک همسایه برای ایران خواهان پیشرفت و روند رو به جلوی تهران است".

برخی رسانه ها از احتمال وقوع دور جدید گفتگوها میان ایران و عربستان پس از عید فطر به میزبانی بغداد خبر دادند که هنوز از سوی مقامات رسمی دو کشور تایید نشده است.

سفر معاون وزیر دفاع سعودی به عراق از حیث میانجی گری بغداد بین تهران و ریاض بازتاب یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها