کد خبر: 487092
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۰:۵۳:۲۶
| |

وزیر امور خارجه لبنان:

سلاح حزب‌الله ضامن امنیت لبنان است

شربل وهبه وزیر امور خارجه لبنان در پاسخ به سوالی در باره حفظ سلاح حزب الله گفت: به آنچه در غزه الان رخ می دهد نگاه کنید، آیا امکان ندارد شبیه آن در لبنان هم رخ دهد و اکنون سلاح حزب الله برای دشمن صهیونیستی بازدارنده است.

سلاح حزب‌الله ضامن امنیت لبنان است
کد خبر: 487092
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۰:۵۳:۲۶

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه لبنان با تاکید به اینکه سلاح حزب الله ضامن امنیت کشور است ، گفت که من هیچگاه به وجود این سلاح خدشه ای وارد نمی کنم.

به گزارش ایرنا، شربل وهبه در گفت وگو با شبکه الحره و در پاسخ به سوالی در باره حفظ سلاح حزب الله گفت: به آنچه در غزه الان رخ می دهد نگاه کنید، آیا امکان ندارد شبیه آن در لبنان هم رخ دهد و اکنون سلاح حزب الله برای دشمن صهیونیستی بازدارنده است.


وی افزود: لبنان الان در مقابل دو تهدید فروپاشی اقتصادی یا حاکمیتی و اشغال اراضی آن قرار دارد و من بین این دو کرامت و حفاظت از حاکمیت و موجودیت لبنان را برمی گزینم زیرا معضلات اقتصادی می آید و می رود.


وی با بیان اینکه «فرانسوی ها در باره سلاح حزب الله چیزی نگفته اند»، افزود: هنگامی که اسرائیل اراضی لبنان را اشغال کرد نیروهای حزب الله برای دفاع از حاکمیت و موجودیت لبنان به سلاح مجهز شدند و امروز هم این سلاح جنبه بازدارندگی دارد.


وهبه گفت:درمرحله دوم تهدید های لبنان ، داعشی هایی آمدند که کشورهای دوست و برادر محبت کردند و آن را برای ما به ارمغان آوردندو آن را در مناطق نینوا ، انبار و تدمر گسترش دادند.

پاسخ قاطع به همتای آمریکایی

وزیر خارجه لبنان در ادامه مصاحبه با الحره در باره ادعای وزیر خارجه آمریکا که حزب الله را خطری برای ایالات متحده وجهان دانسته و گفته باید تحرکات آن را محدود کرد، گفت: من حجم خطر حزب الله برای ایالات متحده را نمی دانم اما اگر منظور آقای وزیر،حزب الله خطری برای اسرائیل است، این موضوعی دیگری است زیرا ما هم همواره خطر دشمن اسرائیلی را احساس می کنیم.


شربل وهبه در باره دیدار اخیرش با دورتی شیبا سفیر آمریکا در لبنان هم گفت: در این نشست موضوع مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با دشمن اسرائیلی مطرح و به وی گفتم ما برنامه های از پیش تعیین شده ای برای ترسیم مرزها نداریم که به آنها ملتزم باشیم.


وی افزود: سفیرآمریکا از تصمیم من برای سفر به سوریه سوال کرد و گفتم در حال آماده سازی سفر وزیر خارجه سوریه به لبنان هستیم و البته از آقای فیصل المقداد همتای سوری دعوتی برای سفر به دمشق دریافت کرده ام که در زمان مناسب انجام خواهد شد.


وهبه افزود: سفیر آمریکا پیوسته اصرار داشت که قانون سزار( اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه دولت سوریه و بشار اسد) را به من یادآوری کند.


چرا سفر اروپایی


وزیر خارجه لبنان در ادامه مصاحبه با الحره با بیان اینکه بزودی در چارچوب یک سفر اروپایی عازم واتیکان و سپس ایتالیا و اسپانیا خواهد شد، گفت که هدف این سفر بررسی نتیجه دیدار اخیر وزیر خارجه فرانسه به لبنان است.


در باره این که گفته شده فرانسه قصد دارد از اتحادیه اروپا بخواهد سیاستمداران لبنانی را تحریم کند، شربل وهبه گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به لبنان به مثابه یک کشور بیمار که باید درمان شود نه مجازات نگاه کنند و بدانند تحریم ها تنها آنچه از وحدت لبنانی ها باقی مانده را ویران می کند و نتایج معکوس خواهد داشت.


وی گفت که از طرف اروپایی درخواستی برای حسابرسی کیفری از اموال و دارائی های سیاستمداران لبنانی نداشته ام.


واکنش ها به اظهارات وهبه و پاسخ او

این اظهارات وزیر خارجه لبنان با واکنش برخی سیاستمداران لبنانی به ویژه اعتراض شدید سعد حریری رئیس حزب جریان المستقبل مواجه شد و در این رابطه دفتر او بیانیه ای شدیداللحن علیه وهبه صادر کرد.


وهبه هم در پاسخ تاکید کرد که برخی درصدد صید در آب های راکد هستند،او از هیچ کشوری نام نبرده و تفسیرها از سخنانش نادرست است و می خواهند منافع شخصی خود را تامین کنند.خواستار بهترین روابط با کشورهای دوست و برادر هستم و کسانی را که قصد فتنه انگیزی بین لبنانی ها را دارند، برحذر می دارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها