کد خبر: 487451
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۰:۲۳:۵۹
| |

آمریکا: چین برای برگزاری مذاکره درباره تسلیحات اتمی مقاومت می‌کند

رابرت وود، نماینده آمریکا در امور خلع سلاح گفت: چین به رغم گسترش چشمگیر زرادخانه اتمی‌اش، متاسفانه همچنان برای برگزاری مذاکرات دوجانبه با آمریکا پیرامون کاهش خطرات اتمی مقاومت می‌کند.

آمریکا: چین برای برگزاری مذاکره درباره تسلیحات اتمی مقاومت می‌کند
کد خبر: 487451
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۰:۲۳:۵۹

اعتمادآنلاین| نماینده آمریکا در امور خلع سلاح در یکی از کنفرانس‌های سازمان ملل تاکید کرد، همزمان با اینکه واشنگتن برای پیشبرد روند کاهش زرادخانه‌های تسلیحات اتمی تلاش می‌کند، چین برای برگزاری مذاکرات دوجانبه با آمریکا پیرامون تسلیحات اتمی مقاومت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رابرت وود، نماینده آمریکا در امور خلع سلاح گفت: چین به رغم گسترش چشمگیر زرادخانه اتمی‌اش، متاسفانه همچنان برای برگزاری مذاکرات دوجانبه با آمریکا پیرامون کاهش خطرات اتمی مقاومت می‌کند.

وی افزود: تا به امروز پکن نسبت به مشارکت موثر یا برگزاری مذاکرات کارشناسی مشابه مذاکراتی که ما با روسیه داشتیم، هیچ تمایلی از خود نشان نداده است.

این در حالی است که "جی ژائو"، نماینده چین در امور خلع سلاح، در همین کنفرانس سازمان ملل این ادعا را رد کرده و گفت: پکن برای مذاکره آماده است.

وی افزود: ما آماده‌ایم تا تبادل نظر و مذاکرات مثبتی با تمامی طرفین داشته باشیم تا به صورت مشترک اقدامات موثر برای کاهش خطر اتمی را بررسی کنیم و به امنیت استراتژیک جهانی کمک کنیم.

این اظهارات در کنفرانس 65 عضوی خلع تسلیحات سازمان ملل مستقر در ژنو پیرامون موضوع "جلوگیری از جنگ هسته‌ای" مطرح شدند. این نهاد که تصمیمات را براساس اجماع و توافق عام اتخاذ می کند، دهه‌هاست که به یک توافق جامع دست نیافته است اما غالبا صحنه تئاتری برای لفاظی‌های شدید میان ابرقدرت‌های جهان محسوب می‌شود.

اوایل سال جاری میلادی روسیه و آمریکا با تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی "استارت نو" به مدت پنج سال موافقت کردند و با این کار آخرین توافق محدودکننده استقرارهای دو زرادخانه اتمی استراتژیک بزرگ جهان را حفظ کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش قرار است در نشستی درباره موضوعات امنیتی و کنترل تسلیحاتی صحبت کنند و ثبات اتمی استراتژیک در راس برنامه این نشست قرار خواهد داشت.

رابرت وود گفت: امیدوارم چنین مذاکرات دوجانبه‌ای زمینه را برای خلع تسلیحات اتمی و پیمان‌های کنترل تسلیحاتی آتی هموار سازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها