کد خبر: 487897
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ۱۳:۰۵:۰۷
| |

هادی العامری رییس ائتلاف الفتح:

هرچه سریعتر کارگروه فنی برای اخراج نیروهای خارجی تشکیل شود

هادی العامری رییس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق امروز (پنجشنبه) با انتشار بیانیه‌ای، بر اهمیت تشکیل کمیته فنی بین طرفهای عراقی و آمریکایی تاکید کرد و خواستار تشکیل سریعتر این کمیته به منظور خروج نیروهای خارجی از کشورش شد.

هرچه سریعتر کارگروه فنی برای اخراج نیروهای خارجی تشکیل شود
کد خبر: 487897
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ۱۳:۰۵:۰۷

اعتمادآنلاین| با گذشت نزدیک به دو ماه از گفت وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن که توافقات مختلفی از جمله در مساله نظامی و خروج نیروهای خارجی از جمله آمریکایی در عراق صورت گرفت، اما تاکنون اقدامی در راستای این توافقات صورت نگرفته است.

به گزارش ایرنا، گفت وگوی امسال بین بغداد و واشنگتن در حالی سومین دور خود را پشت سر گذاشت که دو دور قبلی آن بر مسایل نظامی و حضور نیروهای نظامی ائتلاف آمریکایی در خاک عراق متمرکز بود و اساسا شکل‌گیری این گفت وگو نیز به علت نارضایتی عمومی از حضور نظامیان خارجی در خاک عراق برمی‌گردد.

در بیانیه مشترکی که پس از پایان گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن منتشر شد، درباره مساله نظامی تاکید شد که نظامیان آمریکایی براساس زمانبندی مشخصی که تیم‌های مذاکره کننده پس از این گفت وگو معین می‌کنند؛ خاک عراق را ترک خواهند کرد و سطح ماموریت نظامیان آمریکایی نیز از رزمی به مستشاری کاهش می‌یابد؛ همچنین بر مالکیت عراق بر پایگاه‌های تحت سیطره نیروهای خارجی و آمریکایی نیز تاکید شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق ساعتی پس از اتمام گفت وگوی راهبردی با طرف آمریکایی دستور داد که کمیته‌ای برای اقدام در راستای اجرایی کردن مفاد تعیین شده در گفت وگو تشکیل شود تا در اسرع وقت مفاد آن عملی شوند. البته ناگفته نماند که مفاد بیانیه مشترک صرفا نظامی نبوده و در بخش‌های اقتصاد و تجارت، پزشکی، میراث فرهنگی و چندین موضوع دیگر نیز توافقاتی بین دو طرف حاصل شده بود.

العامری در بیانیه امروز خود در این باره آورده است: ما تاکید خود را بر اهمیت جلسات کمیته فنی بین طرفهای عراقی و آمریکایی مطابق با جدول زمانی مشخص و شامل کنترل مجدد پایگاه‌های هوایی عراق به منظور حاصل شدن نتایج مثبت و ملموس تکرار می‌کنیم.

وی خواستار این شد که پایگاه‌های هوایی «عین الاسد» در استان الانبار و «الحریر» در اربیل در اقلیم کردستان عراق بار دیگر به کنترل نیروهای عراقی درآید و همچنین کنترل کامل حریم هوایی این کشور نیز به نیروهای مسلح عراق واگذار گردد.

رییس ائتلاف الفتح در ادامه آورده است که با کنترل پایگاه‌های هوایی این کشور بدست نیروهای مسلح خودی، نقض مداوم حریم هوایی عراق از سوی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی پایان می‌یابد.

پایگاه‌های هوایی عین الاسد، الحریر و «بلد» از جمله پایگاه‌هایی هستند که یا نظامیان آمریکایی و یا شرکت‌های غیر نظامی _بنا به ادعای آمریکا_ در آنها حضور دارند.

گفتنی است گفت وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن در ابتدا با واکنش منفی چهره‌های مقاومت عراق و همچنین گروه‌های ضداشغالگری مواجه شد. آنها مذاکره آمریکا با عراق را در راستای تلاش واشنگتن برای استمرار حضور خود در کشورشان و بهانه آوردن برای آن عنوان کردند. بعد از حدود یک ماه از گفت وگوها؛ اقدامات خارج از چارچوب آمریکا در سفارت خود در بغداد و همچنین پایگاه «ویکتوری» که بدون هماهنگی با دولت عراق اقدام به نصب سامانه‌های پدافندی کرد؛ معلوم شد واکنش‌های منفی شخصیت‌های مقاومت بی اساس و بی دلیل نبوده است.

یکی از مهمترین وظایف الکاظمی نخست وزیر عراق که هفته گذشته یک سالگی دولت موقت خود را پشت سر گذاشت؛ همین مساله خروج نظامیان خارجی بود. هرچند وی در چندماه گذشته بارها اعلام کرده که 60 درصد نیروهای خارجی از عراق خارج شده‌اند و اکنون فقط 2 هزار و 500 نظامی خارجی در این کشور حضور دارند، اما منتقدان بر این باورند که اطلاعات دولت عراق براساس داده‌هایی است که آمریکا به بغداد ارائه می‌کند و نه اطلاعات درستی که این دولت راسا در اختیار داشته باشد.

اما آنچه که اخیرا بیش از همه سروصدا به پا کرده بود، اظهارات ژنرال «مک کنزی» فرمانده «سنتکام» بود که در کمتر از یک هفته دوبار اعلام کرد، آمریکا قصد ندارد "به زودی" و "بطور کامل" از عراق خارج شود.

مشاور امنیت ملی عراق و سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور اولین واکنش‌ها را به این سخنان مک کنزی نشان داده و بر لزوم پایبندی بر توافقات دو کشور تاکید کرد و رییس جمهوری عراق نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که بغداد و واشنگتن خواستار حضور دائمی آمریکا در عراق نیستند.

نخست وزیر عراق نیز چند روز پیش در گفت وگو با رسانه‌های عراقی وجود پایگاه‌های آمریکایی در عراق را "یک دروغ" دانست و حضور آمریکا را "در چارچوب گفت وگوی استراتژیک و زیر نظر کمیته‌ای متشکل از فرماندهان عراقی و آمریکایی" عنوان کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها