کد خبر: 489127
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۳:۲۵:۴۳
| |

تلاش طالبان برای تصرف استان های بغلان و لغمان

طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد که پس از سقوط چند شهرستان در استان‌های بغلان در شمال و لغمان در شرق کابل پایتخت، اکنون جنگ با طالبان به حومه‌ شهر پلخمری و مهترلام مراکز استان‌های بغلان و لغمان رسیده است.

تلاش طالبان برای تصرف استان های بغلان و لغمان
کد خبر: 489127
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۳:۲۵:۴۳

اعتمادآنلاین| کارشناسان سیاسی و تحلیلگران مسایل افغانستان اعلام کردند، در صورت ادامه تقابل دولت افغانستان و جناح جمهوریت بر سر مسایل حزبی و شخ نبرد سنگین شب گذشته در حومه شهر مهترلام مرکز استان لغمان افغانستان ادامه داشت و فرمانده ارتش برای نظارت بر وضعیت و فرماندهی جنگ به شهر مهترلام رفت تا خود نیروهای ارتش را فرماندهی کند.صی، طالبان به تصرف دیگر شهرها و استان های این کشور ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، نبرد سنگین شب گذشته در حومه شهر مهترلام مرکز استان لغمان افغانستان ادامه داشت و فرمانده ارتش برای نظارت بر وضعیت و فرماندهی جنگ به شهر مهترلام رفت تا خود نیروهای ارتش را فرماندهی کند.

طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد که پس از سقوط چند شهرستان در استان‌های بغلان در شمال و لغمان در شرق کابل پایتخت، اکنون جنگ به حومه‌ شهر پلخمری و مهترلام مراکز استان‌های بغلان و لغمان رسیده است.

این رسانه افغان به نقل از مردم محلی گزارش داده است که اگر تلاشی صورت نگیرد، وضعیت در این استان‌ها بحرانی خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که چند پاسگاه در نزدیکی مرکز استان لغمان در منطقه ای به نام «گنجون» بدون هیچ درگیری به طالبان واگذار شده و شماری از نیروها هم به اسارت آنها در آمده اند.

«صاحب نور قادری» از شهروندان لغمان گفته است که جنگ به 200 متری شهر مهترلام رسیده ‌و هنوز طرحی برای جلوگیری از سقوط این استان مشاهده نمی شود.

«نسیم مدبر» نماینده استان بغلان در مجلس افغانستان نیز می گوید که شماری از افراد بدون عقب راندن طالبان در بغلان در تلاش برقراری آتش بس در این منطقه هستند که اگر این کار عملی شود فاجعه ای رخ خواهد داد.

«رحمت الله یارمل» استاندار لغمان افغانستان می گوید که در رابطه با عمکرد ضعیف نظامی 110 مقام دولتی در ارتباط با جنگ لغمان برکنار شده اند که رئیس امنیت این استان نیز جزو آنهاست.

اما برخی کارشناسان نظامی و سیاسی می گویند که دولت افغانستان و جناح جمهوریت درگیر مسائل سیاسی و منافع حزبی و شخصی خود هستند، در حالی که طالبان برای محاصره اقتصادی کابل برنامه ریزی کرده اند.

«رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان دیروز یکشنبه در توئیتر خود نوشت: طالبان تلاش می کنند تا پایان روند خروج نیروهای خارجی از کشور، کابل را در محاصره اقتصادی و تجهیزاتی خود قرار دهند.

نبیل از آن چه بی‌پروایی دولت و مشغول شدن سران حکومت به چانه‌زنی‌های سیاسی می‌خواند، به شدت انتقاد کرده و گفته است که حکومت و سیاستمداران می‌ خواهند که جنگ جاری در کشور را با دید سیاسی خود مدیریت کنند.

وی هشدار می دهد که اگر حکومت و سیاستمداران خودخواهی را کنار نگذارند، افغانستان در آینده نزدیک با دشواری بیشتری مواجه خواهد شد.

استان‌های لغمان در شرق، میدان وردک در غرب و بغلان در شمال سه استانی هستند که بزرگراه های تجاری و ترازیت افغانستان از آنها عبور می کنند و درگیری ها برای کنترل این استان‌ها طی هفته های اخیر شدت یافته است.

طالبان 10 روز پیش از عیدسعید فطر شهرستان «بورکه» استان بغلان را در نزدیکی مرکز این استان تصرف کرده و حملاتی را به حومه های شهر نیز راه اندازی کردند و اکنون نیز جنگ در نزدیک شهر پلخمری ادامه دارد.

در استان میدان وردک نیز این گروه با حملاتی دو شهرستان را در روزهای عید و بعد از آن به کنترل خود در آوردند.

هم‌زمان درگیری‌ها در استان لغمان نیز تشدید شده و طالبان توانستند شهرستان «دولت شاه» را از دولت بگیرند و اکنون جنگ را به 200 متری شهر مهترلام رسانده اند.

اگر طالبان موفق شوند کنترل نظامی خود در این استان را تحکیم کنند، بزرگراه های تجارتی و ترانزیتی بطور عملی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و مشکلاتی را برای دولت بوجود خواهد آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها