کد خبر: 489179
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۴:۳۴:۵۳
| |

کابلوف نماینده ویژه روسیه در افغانستان:

هیچ پایگاه آمریکایی در تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهد شد

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهد شد و تماس های طرف روسیه با شرکای تاجیک و ازبک خود نشان می دهد تا کنون هیچ درخواست رسمی از سوی آمریکا در مورد ایجاد پایگاه های نظامی در خاک این کشور ها صورت نگرفته است.

هیچ پایگاه آمریکایی در تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهد شد
کد خبر: 489179
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۴:۳۴:۵۳

اعتمادآنلاین| نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت، هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهد شد.

به گزارش فارس «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهد شد.

وی ضمن اظهار نظر در مورد گزارش نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در مورد علاقه مندی «واشنگتن» برای استقرار نیروهای خود در آسیای مرکزی (تاجیکستان و ازبکستان)، گفت: تماس های طرف روسیه با شرکای تاجیک و ازبک خود نشان می دهد تا کنون هیچ درخواست رسمی از سوی ایالات متحده در مورد ایجاد پایگاه های نظامی در خاک این کشور ها صورت نگرفته، و دوم این که مقامات ازبکستان و تاجیکستان مشخص نموده‌اند که این کار غیرممکن است، بنابراین لازم نیست ما مخالفت کنیم.

بنابر سخنان کابلوف، چنین تصمیماتی در مورد تاجیکستان مستلزم تایید سازمان پیمان امنیت جمعی است. ازبکستان گرچه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نیست، اما سند مشارکت استراتژیک با روسیه را امضا کرده، و علاوه بر این یکی از قوانین این کشور ایجاد پایگاه های نظامی خارجی در خاک آن را ممنوع کرده است.

بنابر گزارش رسانه ها، منابع آمریکایی «وال استریت ژورنال» امکان استقرار نیروهای ائتلاف ایالات متحده بعد از خروج از خاک افغانستان در آسیای مرکزی (احتمالا در تاجیکستان و ازبکستان) را احتمال داده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها