کد خبر: 490929
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۷:۳۳:۰۰
| |

احزاب مخالف نتانیاهو به ائتلاف نزدیک شدند:

پایان سلطه 12 ساله بی ‌بی

12 سال حاکمیت بلامنازع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین با توافق جدیدی که میان یاییر لاپید و نفتالی بنت شکل گرفته است در آستانه پایان قرار دارد.

پایان سلطه 12 ساله بی ‌بی
کد خبر: 490929
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۷:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| 12 سال حاکمیت بلامنازع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین با توافق جدیدی که میان یاییر لاپید و نفتالی بنت شکل گرفته است در آستانه پایان قرار دارد. روز جمعه شبکه 12 تلویزیون اسراییل به نقل از یک منبع آگاه بدون نام از توافق میان رهبران احزاب یش‌عتید و یمینا برای تشکیل ائتلاف تغییر با هدف کنار گذاشتن بنیامین نتانیاهو از قدرت خبر داد. یاییر لاپید، سیاستمدار راستگرای میانه و مجری پیشین تلویزیون که در انتخابات فروردین ماه سال جاری توانست با کسب 17 کرسی در پارلمان رژیم اشغالگر به دومین حزب اصلی کنست تبدیل شود بعد از آنکه نتانیاهو از تشکیل دولت در پی انتخابات باز ماند از سوی رییس این رژیم مسوول تشکیل کابینه شده است. رسانه‌های اسراییلی از پیشرفت در مذاکرات لاپید با احزاب چپ‌گرا از جمله کارگر و مرتص خبر می‌دهند و همزمان شبکه 12 تلویزیون اسراییل گفته است که نفتالی بنت، وزیر جنگ پیشین رژیم و رهبر حزب راستگرای یمینا با 7 کرسی در پارلمان آمادگی خود را برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری لاپید اعلام کرده است.


به گزارش روزنامه اعتماد، یاییر لاپید فقط تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارد تا اکثریت 61 نماینده کنست را برای تشکیل دولت خود همراه کند. اگر دومین نامزد تشکیل دولت هم موفق به تامین آرای لازم نشود، آنگاه نمایندگان کنست 21 روز فرصت دارند تا خودشان فردی را برای نخست‌وزیر برگزینند وگرنه برای پنجمین بار در دو سال گذشته، سرنوشت تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی به انتخابات زودهنگام سپرده خواهد شد.

بر اساس گزارش کانال 12 تلویزیون اسراییل، نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا با ایده تشکیل دولتی با نخست‌وزیری دوره‌ای همراهی نشان داده است. پیش از این گزارش شده ‌بود که لاپید آمادگی دارد که نه تنها ایده نخست‌وزیری دوره‌ای میان خود و بنت را به حزب یمینا پیشنهاد دهد بلکه حتی حاضر است دوره اول نخست‌وزیری دو ساله را به نفتالی بنت بسپارد. بر اساس این گزارش قرار است نفتالی بنت به زودی موافقت رسمی خود با مشارکت در ائتلاف را طی روزهای آینده اعلام کند و تشکیل دولت تا پیش از پایان هفته آینده نهایی شود. به نوشته رسانه‌ها توافق شده که نفتالی بنت یک دوره دو ساله نخست‌وزیر رژیم باشد و بعد از آن نیز مدت 3 ماه همچنان نخست‌زیری دولت چرخشی را ادامه دهد و پس از آن یاییر لاپید از سپتامبر 2023 کار خود را به عنوان نخست‌وزیر آغاز کند.


با این حال همه اطرافیان نفتالی بنت با این ایده همراه نیستند. آیلت شاکید، نفر دوم حزب یمینا از جمله مخالفان ائتلاف با احزاب چپ‌گراست و ممکن است از حق وتوی خود برای جلوگیری از اجرای توافق ائتلاف استفاده کند. به نوشته رسانه‌های اسراییلی شاکید معتقد است که ائتلاف با احزاب چپ‌گرا باعث رویگردانی رای‌دهندگان راست‌گرا و مذهبی می‌شود که ترجیح می‌دهند یک فرد محافظه‌کار مانند نتانیاهو ریاست دولت را بر عهده داشته‌ باشد. بر اساس گزارش شبکه 13 تلویزیون اسراییل یکی دیگر از 7 نماینده حزب یمینا در کنست، نئیر اورباخ هم با این توافق مخالفت کرده است. روز جمعه پیش از انتشار گزارش‌ها در مورد توافق بنت با لاپید، بنیامین نتانیاهو با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی تلاش‌هایش برای به شکست کشیدن توافق احتمالی میان رقبا را افزایش داد. در این ویدیو نتانیاهو مدعی شده که نفتالی بنت ابتدا به او قول داده‌ بود که در یک دولت با نخست‌وزیر چرخشی مشارکت کند اما حالا به آن سمت غش کرده و قصد دارد، توانش را در اختیار «یک دولت چپ‌گرا» قرار دهد

. نتانیاهو همچنین به گیدئون سعر، هم‌حزبی پیشین و منتقد خود پیشنهاد داده که در صورت ائتلاف با خودش به او فرصت نخست‌وزیری در یک کابینه دوره‌ای خواهد داد. با این حال از آنجا که حزب امید نو و سعر با شعار جایگزینی نتانیاهو و کنار زدن او از قدرت وارد انتخابات شده ‌بودند، بعید است که حتی در صورت تجدید فرصت نتانیاهو برای تشکیل دولت، باز هم با چنین پیشنهادی موافقت کنند. به نوشته رسانه‌ها هر چند گیدئون سعر در کابینه ائتلافی یاییر لاپید فرصت نخست‌وزیری ندارد اما پیشنهاد دریافت وزارت دادگستری به او شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش مقام‌های رسمی دو حزب یمینا و یش عتید هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند اما به نوشته روزنامه هاآرتص نفتالی بنت شنبه شب بعد از پایان تعطیلات آخر هفته شبات یا صبح روز یکشنبه بیانیه‌ای در این مورد صادر می‌کند. به گزارش رادیو کان اسراییل مقام‌های حزب لیکود هم معتقدند که توافق میان دو حزب دوم و سوم کنست برای تشکیل ائتلاف نهایی شده و شنبه شب یا یکشنبه اعلام می‌شود.


نتانیاهو در طول دو سال گذشته 4 بار برای کسب اکثریت کرسی‌های کنست تلاش کرده است اما بعد از 12 سال نخست‌وزیر در تازه‌ترین انتخابات تنها یک چهارم کرسی‌های کنست به حزب او و کمتر از 30 کرسی دیگر به احزاب طرفدارش رسید. با این حال بسیاری از سیاستمدارانی که پیش از این متحد طبیعی نتانیاهو در جناح راست تلقی می‌شدند اکنون به رقبای او تبدیل شده‌اند. آویگدور لیبرمن، رهبر حزب یسراییل بیتینو که پیش از این وزارت جنگ در کابینه نتانیاهو را بر عهده داشت، سه دوره است که کاملا از او فاصله گرفته است. گیدئون سعر یکی از نمایندگان پیشین حزب لیکود به رهبری نتانیاهو هم در انتخابات اخیر حزب جدیدی با عنوان امید نو تشکیل داد و به عنوان رقیب حزب لیکود و نتانیاهو وارد عرصه انتخابات شد

نفتالی بنت هم که در دوره‌های پیش با اعضای حزبش همواره به عنوان متحد طبیعی نتانیاهو در کابینه حضور داشت حالا به عنوان تاجبخش اصلی دولت آینده ممکن است در ائتلاف مقابل حضور پیدا کند. حزب آبی سفید هم که در انتخابات پیشین به ‌رغم تلاش برای کنار زدن نتانیاهو عاقبت وارد یک دولت ائتلافی با او شد حالا ممکن است از دولتی تحت رهبری لاپید حمایت کند احزاب یمینا، آبی سفید، یسراییل بیتینو و امید نو مجموعا 28 کرسی از 120 کرسی کنست را در اختیار دارند که با مجموع 17 کرسی حزب یش عتید باز هم 16 کرسی با تشکیل یک اکثریت فاصله خواهند داشت.

نقش احزاب چپ و عربی


یکی از عمده‌ترین بازیگران در تشکیل یک دولت جدید مخالف نتانیاهو، دو حزب میرتس و فهرست واحد عربی هریک با 4 کرسی در کنست خواهند بود. ائتلاف واحد عربی یا رام در پی انتخابات اخیر حاضر به موضع‌گیری در مورد مشارکت در دولت نشده است. اما در صورتی که احزاب مخالف نتانیاهو بخواهند دولتی تشکیل دهند، نیازمند حمایت این دو حزب خواهند بود. یکی از موانع مهم در برابر ائتلاف با احزاب چپ‌گرا و عربی، مخالفت نمایندگان راست‌گرای دو حزب امید نو و یمینا با این ائتلاف است. تاکنون تعدادی از نمایندگان دو حزب یمینا و امید نو اعلام کرده‌اند به ائتلافی که دو حزب عربی و چپ در ان عضو باشند، رای نمی‌دهند. علاوه بر 8 کرسی دو حزب چپ و عربی کنست، یاییر لاپید در طول هفته‌های گذشته توانسته موافقت حزب کارگر با 7 کرسی برای تشکیل دولت ائتلافی را جلب کند. در مذاکرات یاییر لاپید برای ائتلاف، سهم نخست‌وزیری دوره‌ای برای حزب یمینا، وزارت دادگستری برای حزب امید نو و وزارت دارایی برای ییسراییل بیتینو کناره گذاشته ‌شده است. نتزان هورویتز، رهبر حزب چپ‌گرای میرتس هم وعده وزارت بهداشت را از لاپید گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها